verwarming skoda fabia 2 sport combi 1600

muscleman

Nieuw lid
de verwarming van mijn skoda wordt maar langzaam warm vindt ik. na 7km gereden te hebben( buitentemperatuur -2 graden ) komt er nog maar lauwwarme lucht uit de roosters.
heeft iemand hier ook last van? mijn andere auto seat arosa 1.4 blaast na dezelfde afstand afgelegd te hebben al gloeiend hete lucht uit.
 

fabtdi

Lid
Klinkt mij wel bekent in de oren. Mijn 1.9 tdi heeft ook erg veel moeite met warm worden. Ik ben inmiddels wat aan het spelen geslagen met de half automatische verwarming. Het lijkt er op dat als ik de temperatuur op het maximum zet het interieur, maar ook de motor veel sneller warm worden. Of dit werkelijk zo is weet ik nog niet, maar het zou zo maar kunnen dat er een bij de temperatuur op de stand maximaal een extra (electrisch) verwarmings element wordt ingeschakeld.
 

Michel

Forumguru
Bij een diesel is het niet ongebruikelijk dat het relatief lang duurt voordat het een beetje behagelijk wordt. Deze motoren zijn over het algemeen zo efficient gemaakt dat ze bijvoorbeeld vanaf bedrijfstemperatuur weer gaan afkoelen als de motor een tijdje stationair draait. Denk bijvoorbeeld aan filerijden.

Een geblazen diesel en een ongeblazen benzinemotor zijn dan ook volstrekt niet met elkaar te vergelijken als het gaat om opwarming van de motor en het interieur.

Bij een benzinemotor zou je wel een snellere opwarming van het interieur verwachten. Mijn Fabia is ook met deze termperaturen al rap op temperatuur. Dit duurt zeker geen 7 km. Misschien maar eens navragen bij de dealer?
 

fabtdi

Lid
"Een geblazen diesel en een ongeblazen benzinemotor zijn dan ook volstrekt niet met elkaar te vergelijken als het gaat om opwarming van de motor en het interieur."

Hier ben ik mee eens.
Ervaring is inmiddels dat het bij mijn 1.9 tdi bij een temperatuur van -5 zomaar ruim 20 minuten en 25 kilometer duurt voordat de koelwater temperatuur meter op 90 graden staat. De verwarming blaast dan al wel een kilometertje of 15 warme lucht.

Maar ik heb het idee dat er wel degelijk verschil zit tussen het opwarmen van zowel motor als interieur als je de temperatuur instelling op 22 staat of dat je de temperatuur op maximaal zet. Echt warme lucht komt er (bij een buiten temperatuur van -2) al na een kilometer of 5 en de motortemperatuur is na 14 kilometer gestegen tot 90 graden. Beide op hetzelfde stuk weg buiten de bebouwde kom ervaren.

Overigens moet ik morgen toch bij de dealer zijn en zal daar eens navraag doen.
 

Ronnie

Forumguru
Ik rij op m'n werk vrij veel in een VW T5 5cyl. 3ltr. TDI, deze hebben zelfs een Webasto standkachel op diesel (deze schakelt automatisch in bij lage tempraturen) om de motor op temperatuur te brengen-en te houden. Dit ook om aan de euro 5 norm te kunnen voldoen. Volvo gebruikt dit ook al jaren in de D5 motorenserie.(Nordic-pakket)
 

muscleman

Nieuw lid
verwarming fabia 2

"Een geblazen diesel en een ongeblazen benzinemotor zijn dan ook volstrekt niet met elkaar te vergelijken als het gaat om opwarming van de motor en het interieur."

Hier ben ik mee eens.
Ervaring is inmiddels dat het bij mijn 1.9 tdi bij een temperatuur van -5 zomaar ruim 20 minuten en 25 kilometer duurt voordat de koelwater temperatuur meter op 90 graden staat. De verwarming blaast dan al wel een kilometertje of 15 warme lucht.

Maar ik heb het idee dat er wel degelijk verschil zit tussen het opwarmen van zowel motor als interieur als je de temperatuur instelling op 22 staat of dat je de temperatuur op maximaal zet. Echt warme lucht komt er (bij een buiten temperatuur van -2) al na een kilometer of 5 en de motortemperatuur is na 14 kilometer gestegen tot 90 graden. Beide op hetzelfde stuk weg buiten de bebouwde kom ervaren.

Overigens moet ik morgen toch bij de dealer zijn en zal daar eens navraag doen.

laat even iets weten als je antwoord heb van de dealer.
 
ik zal het eens in de gaten haden maar mijn auto is vrij snel warm vind ik.
Zeker bij mijn vorige auto (huur) een opel astra benzine duurde het heel erg lang
Ik vind dat het heel snel lekker warm is in de auto.
Ik heb wel een automatische airco. Wellicht dat dit ook uitmaakt?
 

fabtdi

Lid
Hallo allemaal,

Vandaag moest mij fabia bij de dealer zijn en heb ik ook gevraagd naar het langzame opwarmen van de auto. De eerste opmerking die ik, zoals verwacht, kreeg was dat een diesel natuurlijk veel langzamer word dan een benzine. Bleek ook wel uit het feit dat de octavia die ik mee kreeg als leen auto na een paar kilometer al behagelijk warm werd.

Bij de dealer hadden ze geen verklaring voor het veel sneller warm worden van de auto als je de verwarming op maximaal zet dan bij een ingestelde temperatuur van ongeveer 21 graden. Probleem is ook voorgelegd bij de importeur maar daar was ook niets bekend over problemen met de verwarming van de fabia. Voor de zekerheid is er ook gekeken naar mogelijke foutcodes maar ook daar was niets te vinden.

Conclusie is voor mij dat ik 's morgens de verwarming maar direct op maximaal zet en pas als het in de auto echt lekker warm is de temperatuur terug regel. Op die manier krijg ik de auto toch redelijk snel ( vanmorgen in ongeveer 15 minuten en 10 kilomter bij een termperatuur van -1 ) heerlijk behagelijk warm.

groet,
fabtdi
 
Bovenaan Onderaan