Verwarming bij koude dagen

@ fred

een diesel geeft veel minder restwarmte af omdat hij veel efficiënter is.
Er gaat dus minder energie verloren. Vandaar dat hij ook zuiniger is natuurlijk
 

FredV

Banned
@ fred

een diesel geeft veel minder restwarmte af omdat hij veel efficiënter is.
Er gaat dus minder energie verloren. Vandaar dat hij ook zuiniger is natuurlijk
Oke, dat mag dan wel zo zijn, maar komt de warmte niet van het koelwater? e\En die wordt echt wel heet, ondanks de restwarmte.

Ik kan de redenatie volgen dat het koelwater minder snel opgewarmd wordt en daardoor de hulpverwarming nodig is.

En efficienter heeft met de verbranding van de brandstof te maken, die is efficienter, maar de temp in de cilinder blijft toch even warm...er wordt alleen minder brandstof ingespoten.

En wat de restwarmte betreft, daarop wordt ook de radiator en de koelventilator aangepast.
 

bartnuts

Nieuw lid
Over verwarming gesproken; mijn gloednieuwe Faab mee uit rijden genomen. Voor het eerst de snelweg langdurig bereden. De verwarming ( Climatic) werkt prima....alleen houdt na ong.30 min. cruisen de blower er langzaam mee op! Hoe langer ik doorrijd, hoe minder lucht eruit de ventilatie openingen stroomt. Tot zelfs de ramen beslaan! De roostertjes zijn warm/heet, maar de lucht komt er niet door. Dit is me tot 3x toe gebeurd. Als de auto stilstaat/afkoelt? tot rust komt begint de blower weer volop te blazen. Om de techneut bij de dealer te overtuigen een rondje ringweg gereden, blower stopt, maar in traject ringweg-dealer (4 stoplichten) begon het kreng vlak bij de dealer weer te blazen. Nu ben ik hem 1á2 dagen kwijt, maar ik heb maar het idee dat ze met stationair laten draaien het probleem niet vinden.
Pff........ een heel verhaal maar wie weet wat? (of is dit een nieuw draadje?)
Bart:ahum:
 

peperskoda

Forumguru
Ik heb hier vaker van gehoord. Mijn vader heeft dit beleefd met z'n vorige Roomster.Daar is toen een nieuwe regeleenheid ingezet daarmee was het probleem over. Het komt dus een enkele keer vaker voor.
 

bartnuts

Nieuw lid
:529:Bedankt voor je reactie wanderer, daar kan ik wat mee! Goed nadenken over wat forums zijn maar vooral wat threads (draadjes) zijn!
PS. Peperskoda ik ga met je opmerking zeker naar de garage! Bedankt!
Bart
 

wimv

Actief lid
@Bartnuts: Laat ik duidelijk zijn. We zijn allemaal blij als er vragen en/of problemen aangekaart worden waar we met z'n allen wat aan hebben. Iedereen leert van elkaar in dit forum. Als er onverhoopt mogelijk een "verkeerde" vraag in een "verkeerd" draadje terecht komt dan hebben we onze mods om deze te verplaatsen of om te verwijzen naar soortgelijke "discussies". Heel vervelend dat nu juist bij jouw vraag een bijzonder ongenuanceerde reactie komt van een forumlid die al bij meerderen de nekharen overeind heeft doen staan en welke opmerking geen enkele bijdrage levert aan de oplossing van jouw probleem. Ik denk dat ik namens alle deelnemers in dit draadje spreek als ik zeg: sorry voor dit totaal verkeerde begin van jouw zeer gewaardeerde deelname aan dit prima forum. Trek niet het boetekleed aan (de edit bij jouw reactie onder nr. 30). Dat is nergens voor nodig !! 99,9% van alle deelnemers hier behandelt elkaar met respect, waarbij af en toe een geintje zeker moet kunnen. Gewoon doorgaan dus !
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb hier een beetje opgeruimd , Wanderer wij kunnen die taal van jou niet smaken hoor , let daarom een beetje op met wat je allemaal schrijft man . Niet iedereen is auto techneut of extreme kenner van alles wat er in en om een auto draait . De reaktie's die ik ook heb verwijdert waren inderdaad terecht , maar heb ze verwijdert om het draadje schoon te houden . Dus mij nu niet terecht wijzen omdat jullie terecht opmerking is verdwenen , ze zijn gewoon weg omdat het niet meer van toepassing was omdat zijn vervelende bericht ook verdwenen is .
 

bartnuts

Nieuw lid
Dank je wel Forum en beheerders. Ik waardeer dit en ben gelukkig niet snel uit het lood geslagen door schreeuwers.
Bart
 

van_der_P

Senior Member
En efficienter heeft met de verbranding van de brandstof te maken, die is efficienter, maar de temp in de cilinder blijft toch even warm...er wordt alleen minder brandstof ingespoten.

En wat de restwarmte betreft, daarop wordt ook de radiator en de koelventilator aangepast.

Doordat een motor efficenter is betekent niet alleen dat die met minder brandstof toe kant. Het betekent ook dat er minder wrijving is tussen bv de zuigers en de cilinder. Hierdoor wordt er minder warmte geproduceerd, en die mindere warmte koelt ook nog eens sneller af met koud weer. Dus blijft er voor de verwarming minder over. Het gevolg een auto die in de winter van binnen kou blijft. Als de fabrikant daar niets voor verzint
 

EdK

Forumguru
Wel die wrijvingswarmte hoeveel zal dit wezen, de ontstekingswarmte van de brandstof in de cilinder is de hoofdmoot en de koelkanalen in het blok zullen in hoofdzaak die warmte proberen af te voeren.

Als je zo weinig warmte overhoud swinters zou je dan niet eens eerder moeten kijken hoe het systeem van de warmte overdracht in elkaar steekt, en dan de aanvoerleidingen en kanalen moeten isoleren !
Denk dat daar het meeste warmteverlies zit in de wintertijd !

Maar wat klagen we eigenlijk, kan me nog goed herinneren dat we een bedrijfs tranporter T1 of 2 hadden, daar zat je rijdend de ramen swinters te krabben omdat deze bevroren omdat de verarming echt verarming was.
Dan rijden we heden te dagen in luxe, maar voorheen trokken we een trui aan in de auto en vandaag de dag verwachten we dat we gewoon zomers en swinters in Tshirt kunnen rijden !
 

mars

Nieuw lid
Is dat dan ook de of een van de reden dat de grill van de seat ibiza dicht is (ik weet niet hoe dat bij de skoda is) Dit voorkomt afkoeling, toch.
 
Dat is bij de Polo BM ook gedaan. Reden hiervoor is alleen om de luchtweerstand van de auto lager te maken.
Thermostaat in het koelsysteem zorgt voor de juiste hoeveelheid af te koelen koelvloeistof die door de radiateur gaat.
Het bekende kartonnetje plaatsen voor de radiateur is dan ook echt heel ver verleden tijd.
 

FredV

Banned
Het betekent ook dat er minder wrijving is tussen bv de zuigers en de cilinder. Hierdoor wordt er minder warmte geproduceerd, en die mindere warmte koelt ook nog eens sneller af met koud weer. Dus blijft er voor de verwarming minder over.
Als Als de warmte van de wrijving zou moeten komen dan heb je een groot probleem en heb je last dat het metaal van de zuiger in de zuigerwand vreet. De enige wrijving die er is , komt van de olieschraapveren en de afdichtingsveren. Voor de rest zit er de oliefilm tussen.
Beweeg maar eens een zuiger, die weerstand is minimaal.
Nee, lijkt me niet realistisch.
 

FredV

Banned
Het koelsysteem is heel efficient. De radiatoren zijn klein, de koelventilator schakelt alleen in als de temp te hoog oploopt. Voor de rest moet de rijwind het doen.
En de vorm van de lamellen van de grill zorgen ook voor een andere luchtgeleiding, waardoor een groot deel van de aanrijwind over de motorkap gaat en niet door de grill, waardoor er een te grote koeling zou ontstaan.
Warmte heeft de motor nodig, vooral de diesel, omdat de brandstof door compressie tot ontsteking wordt gebracht zelfontsteking. Een koude diesel nagelt, dat is die ratel en is in feite een ongecontorleerde verbranding. Als de motor warm is nagelt de motor niet meer. Bij de benzinemotor wordt het brandstofmengsel door de bougie ontstoken.
 

EdK

Forumguru
De lamellen op een radiator hebben als doel oppervlakte vergroting
En door die lamellen en het grote oppervlak kan de warmte makkelijker afvloeien !
Zomers zal hij die warmte moeiliker kunnen afstaan omdat omgevings temperatuur ook hoger is en daardoor zal de fan af toe bijspringen om lucht geforceerd door de radiator te jagen.
Swinters zal de fan niet draaien of je moet een langere tijd stationair draaien op een parkeerplek (voorbeeld )
Maar omdat de omgevings temp laag genoeg is zal de radiator makkelijk zijn warmte kwijt kunnen, en misschien wel te makkelijk en dan komt de klep in werking en die gaat de toevoer naar de radiator knijpen of zelfs afsluiten.
 
Bovenaan Onderaan