Verwarming bij koude dagen

mars

Nieuw lid
Weet iemand al of de drie cylinder diesel genoeg warmte produceert voor een aangenaam interieur. Of is door de optimale benutting van deze warmte het noodzakelijk om dikke sokken aan te trekken:koffie: ?
 

corsaar

Senior Member
Ja warm zat je kan er bloot inzitten zonder sokken na 5 minuten warm zat.
Gisteren nog ingezeten.
 

NielsW

Lid
Heb je full climatronic dan is het binnen een paar minuten op de gewenste temperatuur.
climatic weet ik niet.
 

nemo

Senior Member
Ik (vrouw) heb het altijd koud, maar in mijn Fabia is het super snel warm, echt heerlijk!
 

FredV

Banned
Even terug naar de kern Fred hoe ervaar jij die verwarming van de Fabia ?
Corsaar, ik ervaar die als prima tot nu toe.
Heb wel voll airco, maar dat maakt niets uit.
Het is natuurlijk nog geen echte winter met -15, dus moet nog afwachten hoe het zal gaan.
De motor levert gewoon gloeihitte aan de verwarming, of het nu een drie- danwel een vierpitter is.
Ik ben er niet bang voor en uit Tsjechië waar die in veelvoud rijdt, ook nog geen klachten gehoord.

Het is wel zo dat mn vrouw het vaker warmer heeft dan ik,maar das geen bezwaar, beter zo dan een vrouw die te koud is:)
Zullen wel opvliegers zijn:)

en zo wanderen we weer leuk rond:)
 

FabiaGL

Actief lid
In de Fabia Greenline is de kleine 3 cylindermotor heel zuinig afgesteld. Het gevolg is dat er veel te weinig restwarmte vrijkomt om het interieur snel te verwarmen, maar hier heeft VW een oplossing voor: ELEKTRISCHE BIJVERWARMING. Hierdoor is het mogelijk dat de Greenline nog voordat de motor warm is het interieur verwarmd. In de praktijk komt het er op neer dat de greenline na 3 minuten warme lucht gaat leveren en dat het start/stop is uitgeschakeld en de dynamo constant bijlaad.
 

mars

Nieuw lid
In de Fabia Greenline is de kleine 3 cylindermotor heel zuinig afgesteld. Het gevolg is dat er veel te weinig restwarmte vrijkomt om het interieur snel te verwarmen, maar hier heeft VW een oplossing voor: ELEKTRISCHE BIJVERWARMING. Hierdoor is het mogelijk dat de Greenline nog voordat de motor warm is het interieur verwarmd. In de praktijk komt het er op neer dat de greenline na 3 minuten warme lucht gaat leveren en dat het start/stop is uitgeschakeld en de dynamo constant bijlaad.
Kijk dat is nog eens duidelijk, ik heb dit nog nergens kunnen lezen maar kan me het wel voorstellen.
 

GJS

Senior Member
Dit is ook nieuw voor mij, kon het eerst ook niet vinden in het instructieboekje, staat nergens vermeld behalve bij de zekeringen op de accu, het zit er dus wel degelijk in.
Raar dat ze dit verder nergens vermelden.
 

Combiron

Actief lid
Verwarming die draait op de warmte van de koelvloeistof van een verbrandingsmotor is eigenlijk een restproduct. Dit geldt voor alle traditionele verbrandingsmotoren die vloeistof gekoeld zijn. Of dit nu bij de GL een mindere verwarming zou opleveren kan ik me eigenlijk niet voorstellen, maar wel het feit dat het iets langer kan duren voordat de gewenste temperatuur is bereikt om als volwaardige verwarming te dienen. En dan is voor die eerste minuten de eerder aangedragen oplossing wellicht voldoende. Ik kan daar pas over oordelen als ik de auto zelf in bezit heb....
 

FredV

Banned
Wat ik even niet begrijp is waarom een diesel minder warmte produceert dan een benzinemotor? Omdat die zuiniger is? Geloof dat zo niet direct.

Ik wist niet dat er een extra electirsch verwarmingssyteem was voor de binnenluchtverwarming.
Ik weet wel dat de diesel voorverwarmd wordt om bij koude vlokken van de brandstof te voorkomen.

Is het zeker dat dat verwarmingssysteem wat Fabia GL noemt, ook in de GL zit?

Overigens was de vraag of de GL voldoende warmte levert, het antwoord is dus volmodig JA
 

GJS

Senior Member
Is het zeker dat dat verwarmingssysteem wat Fabia GL noemt, ook in de GL zit?

In het instructieboekje staan er bij 2 zekeringen dat ze voor die extra verwarming zijn, dus kijk even onder de motorkap als je het zeker wil weten.
 

namleop

Actief lid
Betekent zo'n verwarming nu ook dat het eenvoudiger is een standkachel te monteren? In de lijst met auto's met een voorbereiding hierop op de website van Webasto kom ik de Fabia TDI niet tegen, maar dan kan ook aan de nieuwigheid van het model liggen. Zou een hoop geld schelen.
 

FredV

Banned
Ik denk dat de verwarmnig gewoon voldoet, met alle hulpmiddelen qua bijverwarming die erin zijn gebouwd.
Standverwaqrming is m.i. alleen zinvol als je in een voorverwarmde auto wilt gaan zitten.
 

namleop

Actief lid
Wie wil dat nou niet? Het lijkt me de ultieme luxe (ook voor een Skoda)
En in de Greenline-gedachte: het scheelt nog brandstof ook :)
 
Bovenaan Onderaan