Verwarming achterin op hol geslagen

AWPH77

Lid
Goedenavond,

Ik zit met een vreemd probleem en hoop dat jullie me kunnen helpen. Sinds vandaag blaast de verwarming achterin mijn Superb combi uit 2016 (aan de achterzijde van de middenconsole tussen de voorstoelen) alleen maar hete lucht, ongeacht de ingestelde temperatuur (achterin afzonderlijk in te stellen). Ook de lucht die in het opbergvak in de middenconsole wordt geblazen is heet. Zou de thermostaat die de temperatuur achterin meet kapot kunnen zijn? Zo ja, waar zit deze en zou ik deze zelf kunnen vervangen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten André

Dit heb ik ook diverse keren met mijn Renault gehad dat links warme lucht blaast en rechts koude lucht, je zult naar de dealer moeten. Want de vloeistof van je airco systeem moet worden bijgevuld of je airco filters moeten worden vervangen.

Tees

Donateur
Klinkt me meer als een regelklep die vast zit en/of defect is. Ik zou even fouten uit laten lezen, een slechte regelklep geeft een foutcode in t geheugen.

Cordoba

Forumguru
Er zijn 2 logische verdachten: de regelklep voor het achtergedeelte, of de temperatuursensor voor het achtergedeelte (of de bedrading van beiden). Zoals @Tees ook al aangeeft, gewoon eerst even uitlezen, dan wordt je in elk geval in de juiste richting gestuurd met de foutcodes.
Als je niet zelf uitleest, maar dat laat doen, zorg dan dat je het nummer van de foutcode krijgt, die kun je eventueel zo op internet opzoeken (site Gerrit Speek), een omschrijving die je krijgt van een garage, klopt vaak net niet, waardoor je alsnog verkeerd gaat zoeken.

Cordoba

Forumguru
Stelmotor is dus de 1e optie die ik noemde, maar komt bij de Octavia niet vaak voor, en voor de achterpassagiers nog nooit gehoord dat een stelmotor het af laat weten.

Tees

Donateur
Ach, ook die stelmotor kan wel eens kapot gaan hè. Zal veel minder gebruikt worden dan de stelmotor voor circulatie of temperatuur, maar toch.

Cordoba

Forumguru
Het zijn bijna nooit de stelmotoren zelf die kapot gaan, maar bijna altijd de kunststof overbrenging die erachter zit. Je kunt alleen die overbrenging niet los kopen, dus moet je de stelmotor compleet met de overbrenging kopen.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan