Verversen / flushen stuurbekrachtiging vloeistof

turboturbo

Forumguru
Het peil / niveau van de stuurbekrachtiging vloeistof stond onder het minimum niveau 'MIN' zag ik afgelopen week.

Dat verklaart misschien waarom ik de auto zo zwaar vind sturen tijdens in- en uitparkeren. Het zou ook bijgeluiden van de stuurbekrachtigingspomp tot gevolg kunnen hebben, omdat de pomp te weinig olie krijgt en/of lucht aanzuigt. Ik hoor de pomp wel eens bij uiterste stuuruitslag, maar dat was bij m'n Fabia ook zo en het klinkt mij niet direct zorgelijk in de oren. Maar daar kan ik me in vergissen.

Hoe dan ook geen gewenste situatie.

Vraagje:
- moet het niveau koud of warm afgelezen worden?

De kleur is gitzwart en het ruikt iets verbrand. Ik wil het systeem daarom liefst spoelen/flushen, oftwel helemaal verversen met nieuwe olie.

Hoe kan ik dat het beste doen?

Wat ik zelf al gevonden had is dat je de retour leiding naar het reservoir los moet maken. De olie die eruit loopt, opvangen.

Vervolgens met de voorwielen omhoog gekrikt, het stuur een paar keer naar uiterste posities links en rechts sturen zodat alle olie in het systeem eruit gepompt wordt.

Dan nieuwe olie aanvullen en de procedure met het naar links en rechts sturen blijven herhalen, totdat de nieuwe, schone en doorzichtige olie uit de retourleiding komt.

Vraag; moet tijdens deze 2 handelingen de motor nu juist wel of niet draaien?

Tot slot de retourleiding terug monteren aan het reservoir, en het systeem ontluchten (motor starten, stuur naar uiterste posities links en rechts sturen. Ondertussen reservoir blijven bijvullen totdat het gewenste niveau bereikt is, luchtverkenning komen er vanzelf uit waardoor het niveau nog enigszins verder zal zakken)
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt dat de motor niet mag draaien tijdens deze handelingen. Omdat een oliepomp kan beschadigen als ie zonder olie draait.
 

turboturbo

Forumguru
Je snijdt mooie onderwerpen aan @turboturbo
Laten we zeggen dat ik nu toch in de (flush) 'flow' zit :pardon: Ofzoiets.

Tof apparaat lijkt me dat @ertromp , maar ik denk dat die iets over de top is voor mij. Stuurbekrachtiging vloeistof is niet iets waar een vervangingstermijn voor staat (in principe moet dat een autoleven lang mee gaan) Gezien de km stand en leeftijd van de auto (bijna 2 ton & 13 jaar oud) denk ik niet dat ik het hierna ooit nog wéér hoef te doen (althans met deze auto en die wil ik toch nog een paar jaar blijven rijden)

Ik zoek dus een beetje meer een doe-het-zelf oplossing. De tip van @Peter-036 is wel een goeie! Ga ik even uitzoeken. De doe-het-zelf garage waar ik momenteel 'klant' bij ben, hebben die apparatuur iig niet (security hobbyhal is vooral zeer goedkoop, maar niet echt uitgebruik toegerust naar mijn idee) maar ik zou bij andere doe-het-zelf garages hier in de buurt kunnen informeren.


Mij lijkt dat de motor niet mag draaien tijdens deze handelingen. Omdat een oliepomp kan beschadigen als ie zonder olie draait.

Op o.a. youtube zijn er die het wel met draaiende motor doen - leek mij ook niet heel erg goed, dus vandaar mijn vraag :geek:
 

Highway

Forumguru
Op mijn Toyota heb ik het als volgt gedaan: reservoir zo veel mogelijk leeg maken. Vervolgens retourslang loshalen. Deze had ik verlengd tot in een potje. Zo veel mogelijk oud vloeistof uit het systeem proberen te halen.

Vervolgens reservoir gevuld met schoon vloeistof. Motor gestart. Snel weer naar voren en het reservoir bijvullen tot er schone vloeistof uit de retourslang kwam. Motor uit gezet, retourslang terug aangesloten en alle niveaus goed gezet.

Vervolgens voorwielen in de lucht, motor gestart en stuur een paar keer volledig naar links en rechts. Vervolgens niveau weer gecontroleerd.
 

Tachi

Actief lid
Ik meende dat de pomp zelf helemaal onderin rechts naast je radiateur zit. Tijdens het vervangen van mijn radiateur per ongeluk losgetrokken in de veronderstelling dat het een koelwaterleiding was. Kreeg een mooie mix van olie en koelvloeistof. Wat voelde ik me stom toen.
Waar halen jullie de retourslang los dan? Boven bij het reservoir of onderin?
 

turboturbo

Forumguru
Geadviseerd wordt om dat op het laagste punt te doen, @Tachi .

Op mijn Toyota heb ik het als volgt gedaan: reservoir zo veel mogelijk leeg maken. Vervolgens retourslang loshalen. Deze had ik verlengd tot in een potje. Zo veel mogelijk oud vloeistof uit het systeem proberen te halen.

Vervolgens reservoir gevuld met schoon vloeistof. Motor gestart. Snel weer naar voren en het reservoir bijvullen tot er schone vloeistof uit de retourslang kwam. Motor uit gezet, retourslang terug aangesloten en alle niveaus goed gezet.

Vervolgens voorwielen in de lucht, motor gestart en stuur een paar keer volledig naar links en rechts. Vervolgens niveau weer gecontroleerd.
Ik las dat de stuurbekrachtingspomp er aardig wat liters per minuut doorheen pompt, dus dat je een snelle jongen moet zijn (en genoeg olie hebben!) om het reservoir bij te vullen. Met het risico dat de pomp misschien even tijdelijk te weinig olie krijgt en droog loopt.

Het lijkt erop dat je dit toch wel het handigst met z'n tweeën moet doen. Een persoon start en stopt de motor indien nodig, en doet het stuurwerk. De ander let op de slangen en doet het bijvullen etc.
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Viel best mee @turboturbo het kwam er redelijk snel uit, maar ik kon het goed bij houden. Was wel met een Toyota uit 2000, mechanische stuurbekrachtiging.

Hoe het zit met de Skoda - geen idee mogelijk dat deze idd het vloeistof sneller rond doet pompen.
 

Spierings

Forumguru
Niet starten met de slang los, het reservoirtje is in een paar tellen weer leeg.
Zelfs als je niet stuurt recirculeert de olie.

Gewoon met schone olie starten en een aantal keren verversen....

Als je peil veel te laag staat en er nergens een lekkage is, even een klem van je stuurstang hoes losmaken en kijken of het stuurhuis intern lek is. Als je olie ziet moet er een ander onder.
 

turboturbo

Forumguru
Als je peil veel te laag staat en er nergens een lekkage is, even een klem van je stuurstang hoes losmaken en kijken of het stuurhuis intern lek is. Als je olie ziet moet er een ander onder.
Eh... daar heb ik nog weinig kaas van gegeten van een stuurstang hoes los maken... Daar zal ik me eens over inlezen als m'n Haynes binnen is!

Ik heb de olie vandaag ververst. Hij was toch niet zo slecht van kwaliteit als ik dacht gezien te hebben; tijdens het aflaten van de oude olie was de kleur mooi groen en de olie doorzichtig. Welnu, omdat ik niet weet hoe oud de olie was en of dit ooit ververst is, maar even gedaan. Dan weet ik nu dat het gedaan is.

Ik had geen tijd genomen om eerst even zo'n afzuig pomp te kopen, dus maar even gekeken of een slag losmaken ook tot de opties behoorde. Dat kon! Je kan er zo bij vanonder:

(foto is genomen na montage, dus vandaar de wat 'natte' slangklem)

stuurbekrachtingspomp.jpg

De stuurbekrachtingpomp zit aan de distributie zijde van de motor (passagierskant), je ziet de multiriem ook meteen (waar die mee verbonden is)

Ik had geleerd van de youtube video's dat je de slang aan de retour zijde gemakkelijk los kan maken (retourzijde = lage druk zijde = herkenbaar aan de slang met de klem. De hoge druk zijde heeft een ander soort koppeling op de slang die je niet zomaar los kan maken. Het verschil zie je al snel) Gewoon de slangklem in knijpen, de klem naar achter manoeuvreren en dan trek je de slang zo los van de stuurbekrachtingpomp.

Dit is tevens het laagste punt van het systeem, dus uitermate geschikt om hier de olie af te laten. Ik had het dopje van het reservoir bovenin los gemaakt, zodat er lucht bij kan. Toen het na een tijdje niet meer druppelde, heb ik nog een keer het stuur (zonder draaiende motor!) in de uiterste posities gedraaid. Toen liep er nog meer olie uit hoorde ik.

Daarna de slang weer teruggeplaatst en de slangklem terug geschoven, precies zoals die had gezeten (afdruk was zichtbaar in het rubber van de slang)

Vervolgens met stapjes van 100ml de olie in het reservoir bijgevuld telkens tot MAX. Als het niveau op MAX stond, draaide ik het stuur één keer naar uiterst links en uiterst rechts zonder draaiende motor. Daarna was het niveau weer gezakt en kon ik iets bijvullen (telkens niet veel) en herhaalde ik de stuurbewegingen (zonder draaiende motor) en draaide meerdere keren de uiterste positie.
Toen het niveau gaandeweg deze procedure ook niet meer verder zakte startte ik de motor en liet 'm heel even lopen (5 seconden) maar zonder te sturen. Daarna kon ik weer ietsje bijvullen tot MAX. Na een keer of 4 bleef het niveau op MAX staan en ging er weer steeds minder olie bij. Ik liet de motor ook steeds iets langer lopen (bijv. 30 seconden) maar nog steeds zonder te sturen. Pas toen het niveau tijdens deze procedure op MAX bleef staan, ging ik met draaiende motor sturen, eerst één keer de uiterste linker en rechter stuuruitslag. Daarna weer ietsje bijvullen en deze stap herhalen. Uiteindelijk zag ik alleen maar luchtbelletjes verschijnen in het reservoir, maar bleef het niveau hetzelfde. Ik heb nog een minuut met draaiende motor het stuur uiterst links en rechts bewogen, om het systeem zo goed mogelijk te ontluchten. Na een half uurtje in en uit de auto klimmen was het wel zo'n beetje klaar.

De auto lijkt iets lichter te sturen (durf het niet met zekerheid te zeggen) en de stuurbekrachtingspomp maakt bij uiterste stuuruitslag (bij inparkeren bijv) nog wel een geluid dus even in de gaten houden dus of het niveau komende maanden opnieuw zakt en evt. naar een lek op zoek gaan.

-

P.S. Denk eraan dat je een voorgeschreven olie gebruikt zoals in het boekje van jouw auto beschreven staat:

stuurbekrachtiging2.jpg

Van de 1L fles olie heb ik nog ruim 400ml olie over, maar hij staat helaas nu toch iets boven MAX (2 mm ofziets) dus ik denk dat er 500ml in het systeem gaat. Ik zal er nog wel een keer met een spuitje wat uit halen uit het reservoir.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Hoes hoeft ook niet helemaal los, alleen de buitenste kleine klem. De hoes kun je dan naar binnen schuiven. Als het stuurhuis goed lek is spuit het er van eigens mee uit;)

Bijgeluid bij uiterste stuur slag is normaal, dat is gewoon het geluid van de pomp welke de maximale druk moet leveren op dat moment...
 
Bovenaan Onderaan