Vervanging distributieriem van 1.9 tdi pd bkc motor

Doki

Nieuw lid
Ik heb een Skoda Octavia Sedan van februari 2006, hier zit een 1.9 tdi pd bkc motor in. Wie weet wanneer hiervan de distributieriem vervangen moet worden? Is dat om de 120.000 km of 150.000 km? Ik hoor verschillende meningen, veel zeggen na 150.000 km, maar omdat een pd motor is zou hij mogelijk al na 120.000 moeten. Als ik echter naar de onderhoudshistorie kijk dan zie ik dat de vorige eigenaar de riem pas na 138.000 km heeft vervangen...

Graag jullie reactie zodat ik weet dat hij al recentelijk vervangen moet worden of dat ik nog een jaar kan doorrijden. Bij voorbaat dank!
 

Adoks

Senior Member
Ik heb exact dezelfde motor. Onverwoestbaar overigens ;)

Het termijn is 120.000 km voor deze motor en het kost je rond de EUR 500 om alles te laten vervangen inclusief spanrollen, looprollen, riem en waterpomp.
 

skodaboy

Forumguru
voor een 02 van bouwjaar 2006 moet de distributieriem vervangen op 120.000 km,ik vermoed dat ééntje van bouwjaar 2007 ook nog op 120.000km moet worden vervangen.

mijn 02 4x4 1.9tdi is van 2008 en daar moet de distributieriem op 150.000km worden vervangen.
 

Havana

Forumguru
Vanaf mj 2007 is het idd 150.000 bij vervanging, maar de eerste keer wel bij 120.000. Daarna 150.000.

Overigens kan het aanzienlijk goedkoper dan 500 euro. Via mijngarage.nl kun je een offerte laten maken. In mijn geval komt het op 384 euro. Dat is inclusief [edit] waterpomp, Gatesriem en SKS spanrollen.
 
Laatst bewerkt:

Adoks

Senior Member
Ach het zal altijd goedkoper kunnen, maar ik heb het bij VAGtechniek laten doen voor EUR 485,- met OEM onderdelen. Voor sommigen is goedkoop een criterium, voor mij kwaliteit. 100 euro op 120.000 km zou ik op een distributieriem niet willen besparen als ik niet zeker ben van de garage. Het hangt een beetje van de reparatie en reputatie af. Ieder z'n ding.

Verder mag ik hopen dat je de waterpomp bedoelt ;)
 

muurman

Senior Member
Vind 100 wel veel. Gates riem wil ik niet die piepen vlot.
Maar ga al 10jaar naar jbautoservice omdat ze verder kijken als hun neus lang is.
 

Doki

Nieuw lid
Ik zie inderdaad dat ik de verkeerde categorie heb aangevinkt... Maar bedankt voor jullie reacties!!
 
Bovenaan Onderaan