vervangen remblokken

ciliman

Nieuw lid
9 okt 2022
15
1
3
Hallo, ik zag in een video op youtube dat men gebruik maakt vh programma OBD 11 om de remblokken te kunnen vervangen. (skoda superb 3), waardoor klauw-rempomp open gezet kan worden. Kan deze bewerking ook ingegeven worden op een Vident easy 300 Pro, diagnose lezer ? We willen de blokken zelf vervangen.
 

Tees

Donateur
17 jun 2016
7.082
5.120
133
Utrecht
Dit is alleen nodig als je een elektronische handrem hebt, anders kan het zonder softwarematige ingrepen. En als ik google op het apparaat wat je noemt, dan zie ik dat er niet bij staan als optie, dus dan denk ik dat ie het niet kan ;)
 

ciliman

Nieuw lid
9 okt 2022
15
1
3
dank voor je antwoord, heb idd een electronische handrem. Met behulp van obd 11 zou het wel lukken, dan zal ik dat moeten aanschaffen...
 

gjmaters

Lid
30 jun 2016
32
6
18
49
Als je de elektronische handrem uitschakelt voordat je laatste keer auto van contact haalt, dan blijven de remblokken toch ook los van de schijven staan? Waarom zou je hier dan tijdens remblokken wissel softwarematig op moeten ingrijpen?
 

Tees

Donateur
17 jun 2016
7.082
5.120
133
Utrecht
Met remmen los zit er 1-2mm ruimte tussen de schijven en de blokken. Om de blokken te verwijderen heb je eerder rond een cm nodig, dus de klauwen moeten verder open. Bovendien plaats je nieuwe blokken die een paar mm meer dikte hebben, dus die ruimte moet je wel hebben.
 

ciliman

Nieuw lid
9 okt 2022
15
1
3
Wat wij ons afvragen: kan de piston ingeduwd worden zodat er meer plaats vrij komt zoals bij auto's zonder een electronische handrem ?
 

ciliman

Nieuw lid
9 okt 2022
15
1
3
Dus moet ik me sowieso tot een garage wenden om de remblokken te laten vervangen gezien ik niet over de software beschik...
 

EdK

Forumguru
5 jan 2007
34.751
21.336
123
En wat als je een slangetje op je ontluchtings nippel zet en dan iets open en dan je zuigers terug duwt ???
Ergste geval zal je iets moeten bijvullen , maar je zal geen lucht erin trekken en dus moeten ontluchten lijkt me !?
 

ciliman

Nieuw lid
9 okt 2022
15
1
3
Het proberen waard, mijn man is nogal handig en heeft altijd zelf aan onze voertuigen gewerkt.
 

Yeti2015

Forumguru
6 aug 2015
400
223
58
70
Aa en Hunze
En wat als je een slangetje op je ontluchtings nippel zet en dan iets open en dan je zuigers terug duwt ???
Ergste geval zal je iets moeten bijvullen , maar je zal geen lucht erin trekken en dus moeten ontluchten lijkt me !?
De elektrische handrem werkt met een elektromotor welke een spindel in en uit draait. Bij indraaien drukt deze tegen de remzuiger welke vervolgens de remblokken tegen de schuif drukt.
Dus de spindel moet gedraaid worden anders gaat de zuiger niet terug. En dit gebeurt met de elektromotor die op de remklauw zit.
En na het monteren van de nieuwe blokken moet je met VCDS weer resetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cordoba en Tees

EdK

Forumguru
5 jan 2007
34.751
21.336
123
De elektrische handrem werkt met een elektromotor
Oke, dus als ik de zekering trek van die elektromotor ( of stekker) voor ik de wagen uitzet kan hij dus de remcillinder niet meer indrukken waardoor ik wel de cilinder zou terug kunnen duwen !?
 

Yeti2015

Forumguru
6 aug 2015
400
223
58
70
Aa en Hunze
Nee ook die truc werkt niet je kan de zuiger alleen verplaatsen door de spindel te draaien.
Het verplaatsen bij het remmen is minimaal en dat is niet zoveel dat je de zuiger compleet kan terug drukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ciliman

Nieuw lid
9 okt 2022
15
1
3
Dus de voorste remblokken zouden wel zo kunnen vervangen worden dr te ontluchten zodat de zuiger ingedrukt wordt en zonder tussenkomst van software ?
 

Tees

Donateur
17 jun 2016
7.082
5.120
133
Utrecht
Hoef je niet eens voor te ontluchten oid. Gewoon remreservoir open draaien en de zuiger terugduwen.
 

EdK

Forumguru
5 jan 2007
34.751
21.336
123
Weet je dat zeker @Tees ?
Zit het ABS leiding gebeuren er niet tussen dat dan hierin tegenwerkt ?
 

Tees

Donateur
17 jun 2016
7.082
5.120
133
Utrecht
Bij m'n F1 (uiteraard ook al met ABS) heb ik zelf de blokken en schijven voor vervangen, kon je de cylinder gewoon met een extra grote waterpomptang indrukken. Ik weet niet eens zeker of t remvloeistof reservoir open moet, maar de logica zegt me van wel.