Vervangen nexus en carkit door aftermarket Zenec

Frankw

Lid
vandaag noodgedwongen mijn oude Octavia II uit 2006 moeten vervangen door weer een Octavia II uit 2006. Uiteraard mijn Zenec navi meegenomen en wil nu de originele nexus en de originele carkit vervangen door de Zenec. Op zich een makkelijke klus.
Nu neemt de Zenec als het goed is de stuurwielbediening over. Is het voor wat betreft de stuurwielbediening van de carkit gewoon een kwestie van het weghalen van de carkit onder de bijrijdersstoel of zal er nog iets uitgezet moeten worden via vagcom? Ik wil even de juiste volgorde aanhouden voordat ik dingen eruit ga halen en er weer in ga zetten... :)
 

EdK

Forumguru
In VAGCOM hoeft in principe niets uitgezet worden
Weet niet of die nexus een navi gedeelte heeft, indien ja dan zal je die na wisseling nog wel oeten aanmelden met VAGCOM
En je zal een mooi plekkie voor je GPS antenne moeten creëren en de microfoon, maar dat zal je wel weten na demontage van je Zenec uit de oude wagen.

Het aanmelden ben ik met me vorige wagen (YETI) achter gekomen toen de Swing eruit ging en er een Zenec ingebouwd werd en ik geen aanwijzingen in mijn MDF (maxidot) kreeg.
Moest in een menu alleen een vinkje zetten bij navigatie waarna alles naar behoren werkte

Succes met inbouw wat eigenlijk een appeltje eitje is met zenec
 

Frankw

Lid
Dank nog voor de terugkoppeling. Alles ondertussen omgebouwd, eerst alles eruit en daarna de Zenec erin. Fijn dat de originele GPS antenne (Zat een Nexus in) ook een Fakra connector had dus die kon ik zo overzetten. Helemaal gelukt dus, stuurwielbediening werkt, alleen de spraaktoets van de originele carkit doet niets meer. Is deze nog om te programmeren?

Heb alleen geen hele goede radio ontvangst meer, eens kijken waar dat aan ligt. De Nexus had prima ontvangst. Lijkt dus aan de Zenec of de bekabeling te liggen. Heb ook geen TMC meer. Het is model ZE-NC2011D dus er zit een verloop van 1 naar 2x Fakra op, wellicht dat die storing geeft?
 

Frankw

Lid
Geen idee, in de oude Octavia, zelfde jaar en model geen problemen... waar haal je zo’n fantoomvoeding vandaan?
 

Frankw

Lid
Zit daar eens over na te denken en wellicht is er inderdaad iets aan de hand met de voeding naar de antenne toe. Stuurt de radio unit dit direct aan of loopt dit via canbus? Als er rechtstreeks vanuit de radio van stroom voorzien wordt is misschien de kabel van de zenec beschadigd, stekkertje los of iets dergelijks. Weet iemand dan welke kleur draad/pin van de originele stekker in de octavia de antenne van stroom voorziet? Kan ik eens meten of daar nog steeds stroom op staat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

EdK

Forumguru
Als er rechtstreeks vanuit de radio van stroom voorzien wordt is misschien de kabel van de zenec beschadigd, stekkertje los of iets dergelijks.
Ik heb deze unit ook gehad in de Yeti
Daar had ik alleen 2 fakra stekkers omdat er één antenne in zijraam was verwerkt
Maar nu staat me er iets van bij dat ergens in de instellingen je de mogelijkheid had om wel of geen spanning te sturen naar de antenne
Dit was een softwarematige instelling als ik het goed heb.... ben er niet meer 100% zeker van
 

Frankw

Lid
Ik heb deze unit ook gehad in de Yeti
Daar had ik alleen 2 fakra stekkers omdat er één antenne in zijraam was verwerkt
Maar nu staat me er iets van bij dat ergens in de instellingen je de mogelijkheid had om wel of geen spanning te sturen naar de antenne
Dit was een softwarematige instelling als ik het goed heb.... ben er niet meer 100% zeker van

Ik heb even zitten zoeken in het menu van de Zenec, incl het verborgen menu maar niets kunnen vinden... ik heb Inderdaad 1 antenne en er zit nu een verloop van 1 naar 2 fakra tussen, wellicht dat die is gaan storen...

heb via Amazon een fantoomvoeding besteld, als die binnen is haal ik de hele boel eens open voor verder onderzoek.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Jewepe

Forumguru
@Frankw

Ik weet bijna zeker dat de fantoomvoeding het probleem oplost (heb je die met twee aansluitingen?). Heb hetzelfde gehad met een Clarion in mijn (ex-)Superb. Kleine tip: zorg dat er 12V kost te staan op de voedingsdraad van de fantoomvoeding. Ik had daarvoor de antenne/stuurstroomuitgang van de Clarion gebruikt (ik meen een blauwe draad). Alleen die is geen 12V maar 1,5 of 2V. Bijgevolg had ik nog steeds een slechte ontvangst :arghh:.
 

EdK

Forumguru
https://www.tomacarparts.nl/winkel/aansluittechniek/antenne-versterker-fakra-male-fakra-female/

08.301400-10.jpg
Denk dat je met iets als dit aan de gang moet.
Ene aansl aan de antenne kabel en andere weer de de splitkabel die je nu al hebt zitten.
Kunt ook splitkabel tussenuit houden in eerste instantie en dan met aansluiting fantoomvoeding de aansluiting op unit één voor één aansluiten en kijken of je op één van deze dan een goede ontvangst hebt.
Zo ja dan lekker split eruit laten, elke connector / las is een potentiële storingsbron zeggen wij op werk altijd.
Dus kun je dat vermijden dan altijd doen !
 

Frankw

Lid
Dank mannen! Ik denk inderdaad dat daar het probleem ligt. In het verleden werd het signaal slechter als het contact uit ging en ging de radio uit als de sleutel eruit ging. Nu is er geen verschil.

Heb de splitter ertussen zitten omdat ik op de ene connector beter fm signaal had maar geen tmc binnenkwam. Op de ander dus wel tmc maar minder fm signaal.
Nu heb ik slecht fm signaal en geen tmc...

Heb inderdaad zo’n fantoomvoeding besteld, zodra binnen ga ik de boel eens testen (op een goede aansluiting, de blauwe draad levert inderdaad te weinig en met zo min mogelijk koppelingen, dank voor de tips!)

Wordt vervolgd....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Frankw

Lid
Ondertussen de fantoomvoeding ertussen gezet en de antenneversterker die ertussen zat er tussenuit gehaald. Je merkt duidelijk verschil tussen wel of niet spanning op de fantoomvoeding maar het is niet verbeterd ten opzichte van de situatie met alleen de antenneversterker. De fantoomvoeding en de antenneversterker samen, dat stoort elkaar. Heb nu alleen de fantoomvoeding ertussen zitten en mwah... het is enigszins acceptabel. Ik zie dat bijv. de TMC soms wel en soms niet werkt en dat ik zenders handmatig moet afstemmen. Dan is de zender redelijk tot goed, afhankelijk van welke zender. Maar automatisch zoeken werkt heel slecht. Ik begin er sterk aan te denken dat de Zenec niet goed meer is.
De splitter is er overigens tussenuit, heeft geen toegevoegde waarde.
 

Zwapp

Forumguru
Enne die instelling al eens gevonden, aangaande stroom toevoer? Zal eens kijken waar ik deze gevonden heb toen der tijd...
 

EdK

Forumguru
Al eens ff een andere antenne er aan gehangen ?
Want ook dat kan natuurlijk het probleem zijn
En is makkelijk om dit te achterhalen...
ff bij een autoinbouwbedrijf langs en die kunnen je daar wel ff bij helpen
 

Zwapp

Forumguru
Instelling staat bij de mijne, ze-e2015, op de volgende plek.
Instellingen, algemeen, main, Ant. Voeding

Mocht dit niet baten zul je zoals @EdK zegt toch een andere antenne op het dak moeten.
Heb ik toen der tijd ook moeten doen, tuner in de oem radio's is en blijft beter dan aftermarket...
 
Bovenaan Onderaan