Vervangen lambda sensor 1 (dus voor de katalysator)

Monteurtje

Forumguru
Bij de nieuwe originele lambdasondes zit altijd al een klein beetje vet aan het schroefdraad. Ik zelf doe er niks extra's aan.
 

EdK

Forumguru
en aangezien @ertromp eens een keertje zei dat kopervet storingen kan geven op ABS sensoren als je dat gebruikt bij montage remmen zou ik eerder opteren voor het keramische vet :jaja:
Joske ik heb nergens beweert dat je in deze kopervet moet gebruiken !
Heb alleen gezegd dat kopervet tegen hogere temps kan, en zijn buiten de sensor genoeg voorbeelden waar het dus wel gebruikt kan worden ....
 

Joske

Forumguru
Bij ons op het werk gebruikt men sinds een jaar kopervet in spuitbussen.. na 2 maanden werd de pasta toch maar terug besteld ;)

Ik vind persoonlijk dat je veel "verlies" hebt bij gebruik van een spuitbus.. plus het vliegt soms ook op onderdelen waar je het eigenlijk niet wou :pieker:

De situatie leent er zich toe om of de pasta te gebruiken OF de spray, maar ik persoonlijk ga steeds voor de pasta :)
Werkt nauwkeuriger, misschien wel minder snel, maar dat is maar een illusie volgens mij.
 

EdK

Forumguru
Gewoon de pasta in pot of tube en met een kwastje op het schroefdraad aanbrengen.
Spuitbus kopervet lijkt me ook niet done, nu al probleem met vet als er ergens wat achterblijft om het geheel te verwijderen
 

CDK

Forumguru
ik ga me dan maar eens een potje keramisch vet aanschaffen, m'n alu spaces zitten na de winter telkens zo muurvast dat ik dat maar eens ga proberen met keramisch vet er tussen, thanx guys, snel maar weer on topic :bloos:
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de nieuwe sensor binnen en inderdaad zit er onder het afdekkapje een aardige hoeveelheid vet, zoals @Monteurtje ook al aangaf. Ik zal morgen bij daglicht wel wat foto's maken, en hoop vrijdag de sensor te wisselen.
 

Cordoba

Forumguru
Vandaag was ik een uurtje eerder thuis, vroeg genoeg om een begin te maken (17 uur) maar te laat doordat het wat te donker was om alles goed te kunnen zien.(daarom ook geen foto's die maak ik morgenochtend, en zal ik morgenavond wel plaatsen)

Luchtfilter eraf, en dan verder:
s26-0081-png.32103

De bovenste boutjes nr. 2 los gehaald met een ratelringsleutel, maar het onderste boutje (de derde nr.2 dus) is niet te zien doordat alles achter de radiator/fans zit, en bovendien daar een paar slangen langs lopen. Met voelen wel dat onderste boutje gevonden, de slangen uit de slangenklemmen onderop afdekkap nr. 1 gehaald (en natuurlijk neemt er een slangenklem een duik naar onderen om een moeilijk toegankelijke plaats), en op gevoel ook de 3e bout los gehaald.

Toen was kap nr. 1 los, maar nauwelijks van zijn plaats te krijgen doordat er overal andere zaken om heen zitten, en je dus weinig ruimte hebt om de kap van het spruitstuk te tillen. De stekker van de lambdasensor is zeer moeilijk bereikbaar, alleen als je de bodemplaat er onderuit haalt, kun je er een stuk beter bij. Besloten om het morgenochtend bij daglicht te proberen zonder de afdekplaat onder de motor te demonteren. Wel de sensor een halve slag losgedraaid, dat ging eigenlijk makkelijker dan verwacht, tenminste toen ik de sleutel er eenmaal op gefriemeld had, en ook nog iets van een slag kon maken.

Morgenochtend: stekker loshalen, lambda demonteren, nieuwe monteren, stekker aansluiten, en dan even kijken hoe het met het lampje is. Dan de metalen afdekplaat over het uitlaatspruitstuk weer op zijn plaats, onderste boutje vast, slang en slangenklemmen weer op hun plaats, en de bovenste boutjes weer vast, luchtfilter weer terug, en dan maar weer rijden. Natuurlijk probeer ik morgenochtend ook wat foto's te maken, nu was het te donker, en vanavond de afdekkap en luchtfilter maar even schoongemaakt.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst het verhaal, de plaatjes zal ik er strak bij doen (waar nuttig met tekst in de foto's).
Vanmorgen proberen om de stekker te bereiken, maar dat was eigenlijk een klein drama: slecht zichtbaar van bovenaf, lastig bereikbaar met 1 hand, en om los te trekken eigenlijk 2 handen nodig, maar de 2e hand had na een paar minuten al een verdoofd gevoel omdat ie een beetje klem zat (bloedsomloop werd belemmerd). Besloten om de afdekplaat onder de motor eerst te demonteren om er beter bij te kunnen komen/beter te bekijken, en vanwege de beperkte ruimte aan de onderkant, ook de auto met de voorwielen even op een paar losse tegels geparkeerd zodat ik een cm of 5 extra ruimte had aan de onderkant. (voor het hoger parkeren even het luchtfilter teruggezet)

Na het verwijderen van de bodemplaat geprobeerd om rechtstreeks via de onderzijde de stekker los te halen, maar ook dat viel tegen. Met wat rommelen schoof de stekker en contrastekker uit het framepje waar ie in zat, en toen kon ik de stekker in een positie manoeuvreren dat ik goed zicht had, en ook beter kracht kon uitoefenen. Het kostte nog aardig wat moeite, maar uiteindelijk de stekker los (dit was het het lastigste en het onderdeel dat het meest vast zat). Als de stekker los is kan je de sensor ook los draaien (anders draai je je draadboom kapot), en al vrij snel kon dit gewoon met de hand, al was het een lastig plek om er goed bij te kunnen.

De oude sensor (het kapje dat er op zit) zag er bruin-paars verroest uit, verder weinig aan te zien (ik zal morgen nog een foto maken en posten van de oude sensor).

De nieuwe sensor ingedraaid met de hand en opgelet dat de losse draad/stekker goed meedraait, vervolgens met sleutel het laatste stukje (halve slag ofzo) vast gezet.
Dan de 'lus' die in de nieuwe kabel zit geplakt los gemaakt en de stekker aan de contrastekker geplugd. Vervolgens de afdekkap over de uitlaat opnieuw geplaatst(door vorm en ruimte gebrek een rotklus, waar je makkelijk je handen open haalt) en gemonteerd, waarbij ik nu het voordeel had, dat ik de onderste bout van onderaf er redelijk in kon draaien. Bij de demontage was dit puur op gevoel gedaan. Vervolgens de kabel van de sensor weer in de clip onderaan de afdekplaat geklikt, en ook een andere slang die daar langs komt weer vastgeclipt.

Dan de bodemplaat weer geplaatst en het luchtfilter weer geplaatst.

Wat eerste plaatjes van vanmorgen:
(de rest volgt nog, nog bewerken)
 

Bijlagen

  • 307 stekker.jpg
    307 stekker.jpg
    497,8 KB · Weergaven: 105
  • SAM_2836.jpg
    SAM_2836.jpg
    670,4 KB · Weergaven: 104
  • SAM_2837.jpg
    SAM_2837.jpg
    530,3 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zal wel doorgebrand zijn ;) Na vervangen bleef ie eerst branden, maar na 8 km rijden (en even stoppen om spullen in te laden) was het lampje uit bij het vervolg van de rit.
 

Cordoba

Forumguru
nog even wat foto's van oude sensor, nieuwe sensor de stekkers enz.
 

Bijlagen

  • 1e lambdasensor.jpg
    1e lambdasensor.jpg
    1.006,7 KB · Weergaven: 80
  • 307 stekker.jpg
    307 stekker.jpg
    497,8 KB · Weergaven: 78
  • klempunt kabel sensor.JPG
    klempunt kabel sensor.JPG
    245,6 KB · Weergaven: 75
  • lambda sensor nieuw.jpg
    lambda sensor nieuw.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 75
  • nieuwe sensor.jpg
    nieuwe sensor.jpg
    1 MB · Weergaven: 73
  • nieuwe sensor2.jpg
    nieuwe sensor2.jpg
    1 MB · Weergaven: 76
  • nieuwe sensor met nog losse stekker.jpg
    nieuwe sensor met nog losse stekker.jpg
    538,9 KB · Weergaven: 75
  • oude sensor.jpg
    oude sensor.jpg
    216,1 KB · Weergaven: 77
  • SAM_2833.jpg
    SAM_2833.jpg
    676,4 KB · Weergaven: 76
  • SAM_2834.jpg
    SAM_2834.jpg
    490,6 KB · Weergaven: 75
  • SAM_2835.jpg
    SAM_2835.jpg
    370,9 KB · Weergaven: 72
  • SAM_2836.jpg
    SAM_2836.jpg
    669,8 KB · Weergaven: 75
  • SAM_2837.jpg
    SAM_2837.jpg
    545,3 KB · Weergaven: 67

Cordoba

Forumguru
De laatste serie foto's. De foto's zijn niet allemaal even geweldig, ik heb er gewoon veel gemaakt zonder te checken of ze goed waren, en ik heb ook geen zin om weer van alles te demonteren om alle foto's even fraai te krijgen. Ik denk dat voor de volgende die deze job gaat doen, er voldoende info is te vinden.
 

Bijlagen

  • SAM_2840.jpg
    SAM_2840.jpg
    415,6 KB · Weergaven: 59
  • SAM_2841.jpg
    SAM_2841.jpg
    715,3 KB · Weergaven: 61
  • sensor in het spruitstuk.jpg
    sensor in het spruitstuk.jpg
    1 MB · Weergaven: 71
  • stekker.jpg
    stekker.jpg
    599,8 KB · Weergaven: 65
  • stekker & sensor.jpg
    stekker & sensor.jpg
    317 KB · Weergaven: 63
  • stekker lambdasensor.jpg
    stekker lambdasensor.jpg
    570,9 KB · Weergaven: 64
  • stekker-pins.jpg
    stekker-pins.jpg
    261,3 KB · Weergaven: 61
  • stekkers in frame.jpg
    stekkers in frame.jpg
    479 KB · Weergaven: 59
  • van onderaf gezien.jpg
    van onderaf gezien.jpg
    345,5 KB · Weergaven: 59
  • zijaanzicht sensor en spruitstuk.jpg
    zijaanzicht sensor en spruitstuk.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 51
Bovenaan Onderaan