Vervangen distributieriem O3 2018 1.4 TSI

PizzaPieter

Donateur
Die temp kan toch al oplopen in het eerste kwartier van je reis als na 5 minuten het riempje knapt? Dat hoeft toch niet pas na 10 uur sturen?

1983jeroen

Forumguru
Destijds is bij mijn 1.0 met caravan de temperatuur wel een paar keer flink opgelopen, maar de meter verspringt dan ineens zonder verdere melding. Hij zat dan ook nog niet in rood, maar wel dichtbij

Tees

Donateur
Er zal heus wel een melding afgaan als de KVS temperatuur echt te hoog wordt, en ook wel als het KVS niveau te laag wordt.
Maar: dit helpt alleen als de pomp gaat lekken. Als ie vastslaat of als de riem breekt wordt de koelvloeistof niet meer rondgepompt, komt de KVS niet meer bij de sensor, en gaat er zeer waarschijnlijk dus geen alarm af.

Maareh...hoe vaak knapt een multiriem? De kans dat de waterpomp gaat lekken lijkt me veel groter dan dat de multiriem kapot gaat, en dat ga je echt wel merken op een gegeven moment (en anders ziet een goede garage dat wel bij inspectie).

Berrychello

Forumguru
Ik heb ook de 1.4 TSI in mijn Golf variant, de 125pk versie. Nu op 170dkm, riem ziet er nog goed uit. Volgend jaar maar vervangen. Ik begreep dat er aan beide kanten van het blok een waterpomp zit. Die boven de bak heb ik al vervangen, die andere doen we gelijk met de riem.
De motorsteun en de dynamo moeten ook los voor het vervangen van de riem.

hemi24

Donateur
@Berrychello : volgens mij heeft jouw motor maar één waterpomp voor het koelsysteem;
Wel is er nog een tweede (elektrische) pomp, maar die is voor het koelcircuit van de laadluchtkoeler en de waterkoeling van de turbo.

Bovenaan Onderaan