Vervangen batterij afstandsbediening bij KESSY

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Na 20.000 km en 18 maanden geeft de auto (op Maxidot, tussen de 2 tellers) aan dat ik de batterij van de sleutel moet vervangen.
Lijkt me vroeg, maar het zij zo.
Inderdaad, wat blijkt: Keyless openen en sluiten gaat niet meer. Wel kan ik de auto nog openen en sluiten met de afstandsbediening, en keyless starten lukt ook prima.
Kortom, ik wil/moet/zal dat batterijtje vervangen.
In de handleiding staat dat je dat beter laat doen door de dealer. Maar als ik de beschrijviong dan verder lees, lijkt het me echt een klusje van niets om dit gauw even zelf te doen.
Maar, dan komt dat verhaal van die synchronisatie, met de sleutel even in het sleutelgaatje .... dat dan echter bij een KESSY-uitvoering verborgen zit onder een prachtig gelakt kapje dat je even moet loswrikken en daarna bij voorkeur ook weer vastklikken, allemaal zonder dat er iets stuk gaat en zonder lakschade.
Daarom volgende vraagjes:
  • weet iemand welk type batterij er in moet (cr2032 3V lithium vond ik ergens in het forum)
  • is dit synchroniseren telkens noodzakelijk of hoe kan je dat vermijden?
  • heeft iemand ervaring met het synchroniseren?
  • heeft iemand ervaring met het loswrikken, vastklikken van dat kapje aan de portiergreep dat het sleutelgaatje verbergt?
Dank
 

micky

Forumguru
Dat kap klik je los door aan de onderkant de sleutelbaard erin te steken, synchroniseren lijkt me sterk om eerlijk te zijn, de sleutel is immers al bekend bij de auto, dus volgens mij de batterij vervangen en gaan, maar zeker weten doe ik het niet.
 

abelsj

Forumguru
Proberen zou ik zeggen, je hebt de 2de sleutel nog om te rijden als het niet gaat en dan kan je nog naar de garage gaan.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@micky @abelsj
Alvast dank voor jullie respons.
[USER=252]@Mick
De kwestie is inderdaad: wanneer is dat synchroniseren al dan niet nodig? indien het de facto niet nodig zou zijn in 99% van de gevallen, dan kan ik het er op wagen. Zoniet ...
@abelsj: klopt, maar als ik dan dat kapje naar de Filistijneen heb geholpen of de lak er ond heb beschadigd, dan ben ik wel de klos.
Vandaar dat ik even wat ervaringsdeskundigen hoop te vinden op dit forum.[/USER]
 

SNARFB

Senior Member
Heb laatst (ook na ongeveer 18 maanden) de batterijen van twee sleutels (moeten) vervangen. Klusje van niks, prima zelf te doen. CR2025 (dus niet CR2032) d'r in en klaar is het. Synchroniseren is niet nodig tenzij de batterijen te leeg zijn maar als je nog keyless kunt starten is dit niet aan de orde. Kies wel voor een merkbatterij, zit verschil in de capaciteit (dus levensduur). Heb zelf gekozen voor Duracell. Kijk eens op bax-shop.nl Heb er 5 voor 6,50 euro kunnen kopen (incl. verzenden).
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
@SNARFB
Dankjewel, dat is zeker al goede (en positieve) info.
Als de algemene ervaring is dat die synchroisatie niet nodig is, dan is het inderdaad een klusje van niks.
Thx, snarfb
 

martijn v o

Forumguru
Ik ook bij beide sleutels na al 8 maanden.
Ik heb ze alleen nog niet vervangen, ik dacht de reserve te gebruiken maar daar krijg ik dezelfde boodschap.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Over het algemeen is het wel zo bij het vervangen van batterijen dat na het verwijderen van de oude de nieuwe direct geplaatst moet worden (meestal 10 sec.). Bij lang wachten moet vaak wel opnieuw gesynchroniseerd worden.
 

EdK

Forumguru
En die knoop batterijen altijd aan de zijkant vastpakken en nooit de de duim en wijsvinger de plus en min ( doen velen ) want dan ontlaad de batterij voor een deel al op je vingers.
 

andrehj

Forumguru
Let op de verschillen: Een S2 (en waarschijnlijk ook een O2) heeft wel degelijk een CR2032 batterij. Een O3 (en een S3?) zal dan een CR2025 hebben.
Merkbatterij of niet maakt weinig uit, uit een test die ik een keertje van die deze batterijen vond bleek dat het capaciteitsverschil tussen de beste en de slechtste vele malen kleiner was dan het prijsverschil. Denk aan 30% meer of minder capaciteit en een factor 3 in prijs of zo...

Over dat synchroniseren: Van mijn S2 heb ik bij beide sleutels de batterijen ook al eens vervangen en nog nooit iets hoeven synchroniseren. Daar hoef je je dus niet druk over te maken.
 

leonpard

Actief lid
Ook mijn MFD gaf na 20 maanden aan dat de batterij vervangen moet worden. dat heb ik nu inmiddels al 3 keer gedaan, maar de melding in het MFD blijft komen. Na de 3e batterij werkt KESSY wel weer, maar de melding blijft in het MFD. Ik heb de sleutel opnieuw gesynchroniseerd, maar dit is m.i. Alleen nodig voor de afstandsbediening, niet voor KESSY. Het is bij de O3 inderdaad een CR-2025.

Hoe krijg ik de melding in mijn MFD weer weg?
 
Bovenaan Onderaan