Verstellen autogordelgesp op stoelframe Rapid 2019

Wullum

Actief lid
Mevrouw Wullum rijdt sinds een week een Rapid Spaceback Clever van 2019.
Prima ding, stoelen zitten super, zelfs beter dan die in mijn Octavia Kombi Style van 2018. In de Rapid zijn de zittingen wat harder, daar hou ik het langer in vol...
Wat mij echter mateloos irriteert is de bijna verticale plaatsing van de autogordelvergrendeling (hoe héét zo'n ding eigenlijk??) op de voorstoelframes. Daar zit ook geen enkele beweging of flexibiliteit in zoals in die van de Octavia. Met mijn lichaamsbouw (okee, ik ben met 188cm veel te kort voor mijn bouw) zit ik oeverloos te priegelen naast de middenarmsteun om de gordelgesp in die vergrendeling te frotten. Als ik die vergrendeling wat schuiner naar voren zou kunnen instellen is het probleem verholpen,maar ik kan op de tast geen bout ontdekken...
Iemand dit al eens aan de hand gehad of, beter nog, ingesteld? Indien ja, hoe? En waarmee?
 

Cordoba

Forumguru
Die gordelvergrendeling heet een 'gordelvanger', omdat je daar de clip in de sluiting drukt. Bij verder naar voren plaatsen van de gordelvanger krijg je 2 problemen:
- als er een rank en tenger persoon op die plek gaat zitten, dan kan die persoon eerst een stuk naar voren vliegen, voor de gordel dat stopt, dat levert extra letsel op, vandaar dat dit niet zomaar kan
- door het verder naar voren plaatsen van de gordelvanger veranderen ook de krachten, niet alleen op de gordelbevestigingspunten, maar ook de stoelrails en stoelbevestigingspunten worden anders belast.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het gaat de TS er (vermoed ik) niet zozeer om de gordelvanger naar voren te verplaatsen, maar om deze vanuit hetzelfde bevestigingspunt enigszins te verdraaien. En dat kan zonder veel bezwaren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Wullum

Actief lid
Het gaat de TS er (vermoed ik) niet zozeer om de gordelvanger naar voren te verplaatsen, maar om deze vanuit hetzelfde bevestigingspunt enigszins te verdraaien. En dat kan zonder veel bezwaren.

Precies!

Maar omdat de Rapid nu pakweg 375km van mij verwijderd is kan ik eea niet zonder meer uitproberen. Eerst maar weer wachten tot mevrouw Wullum weer thuis is...
 
Bovenaan Onderaan