Versnellingspookhoes vervangen

nomnom

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Van mijn Skoda Fabia 1.4 Combi (bj. 2008) is de hoes van de versnellingspook helemaal op en af. Ik heb al een vervangende hoes gevonden en vandaag ontvangen.

Alleen, hoe vervang ik de hoes? Ik weet dat ie bovenaan (in/onder de knop) vastgedraaid zit op een draadeind, maar hoe moet ik die ring onderaan losmaken?

Kan ik die loswippen met een plastic lepeltje oid. of moet ik hem draaien?

Graag wat hulp hierbij!

Alvast bedankt.

Bijlagen

• IMG_20260113_130650.jpg
    IMG_20260113_130650.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 6
  • IMG_20260113_130639.jpg
    IMG_20260113_130639.jpg
    651,6 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20260113_130724.jpg
    IMG_20260113_130724.jpg
    778,5 KB · Weergaven: 6

Tees

Donateur
Precies dat: knop losdraaien en de onderkant voorzichtig loswippen met een trim removal tool of vergelijkbaar plastic tooltje.

nomnom

Nieuw lid
Was net bezig met de oude versnellingspookhoes los te krijgen.

Het los wippen was zo gebeurd!

Maar het losdraaien van de oude pook.....
Links draaien is losdraaien toch???

Nou... na een beetje kracht gezet te hebben schoot ie los, naar verder draaien kont dat ding niet verder los.

Alsof er wat kapot is ofzo binnenin dat ding waardoor ie niet verder losdraait. Ik draai en draai en draai en draai en draai en draai... Je zou toch zeggen dat na 5 minuten linksom draaien dat die van dat draadeind los komt toch???

Wat doe ik fout???

Nu zit ik met een losse pook die draait bij schakelen wat erg irritant is.

IMG_20260124_133817.jpg

nomnom

Nieuw lid
Zag op een andere forum net hoe los te maken.

Zeer belangrijk cruciale informatie die jullie hier allemaal achterlieten/achter hielden:
Er zit een soort van borgring onderaan de knop die je naar 1 kant toe los moet draaien.

Waarom wordt niet direct ALLE info gegeven als iemand ergens om vraagt.

Maar goed, de nieuwe hoes zit erop alleen zit ie los. past niet oid

Los ik zelf wel weer op, want ik zit niet op halve info/hulp te wachten...

Tees

Donateur
Heb je al aan de binnenkant van de nieuwe knop gekeken hoe het mechaniekje eruit ziet? Je kan overigens nu ook overwegen wat grover geweld toe te passen, die oude knop gaat toch weg (neem ik aan)...

Edit obv je laatste post: we zijn hier geen monteurs hè, maar goedbedoelende vrijwilligers met enige autokennis. Wij zitten er ook wel eens naast, en dan op deze manier reageren is m.i. echt behoorlijk ongepast.

ESL

Donateur
Waarom wordt niet direct ALLE info gegeven als iemand ergens om vraagt.

Tjonge, het zijn hier geen mensen die voor Skoda werken hè. En je betaalt ook niks. Je had ook gewoon naar de dealer kunnen gaan.

Je reactie hier had ook kunnen zijn; ik heb nog even verder gezocht en meer info kunnen vinden die ik met jullie wil delen! Dat is eigenlijk net hoe de algemene kennis van een forum als dit tot stand komt; daar doe je zelf ook aan mee.

Bovenaan Onderaan