Verschillende storingen

Hoi,

In maart heeft een garage een kabelboom tbv een trekhaak ingebouwd. Is allemaal prima verlopen, geen problemen. Wilde dit eerst bij de Skoda zelf laten doen, maar zelfs de dealer gaf me het advies dit elders te laten doen omdat het goedkoper zou zijn. Rond mei merkte ik ineens op dat de auto stroom lekte. Zodra hij langer dan twee dagen stil stond was de accu leeg. Ik ben daarop naar de Skoda dealer hier in Almere gegaan om dit te laten bekijken en volgens hun was de trekhaak kabelboom niet juist ingebouwd, mogelijk zelfs de verkeerde.

Zij konden opnieuw een kabelboom inbouwen, zou me wel 500 euro kosten. Daarna zouden de problemen verholpen zijn. Ok,.. vooruit dacht ik en na wat wikken en wegen besloten om dit toch maar te laten doen, zodat ik weer een storingsvrije auto zou hebben.

Ze zijn een hele dag met het inbouwen bezig geweest en eind van de dag (hij is zelfs doorgegaan tot half 7) belde de monteur dat ik de auto kon halen maar dat er nog steeds een storing in de computer zat (storingslampje van lichtsysteem ging af en toe branden) Ik heb de auto maar opgehaald met het idee van vooruit af en toe dat storingslampje zal me een worst zijn. In eerste instantie leek dit alleen te gebeuren bij nat weer. Echter nu brandt hij eigenlijk bijna constant.

Daarnaast merkte ik dat het start-stop systeem niet meer functioneerde en tot overmaat van ramp begon vorige week een spiraaltje te knipperen en het motormanagment lampje te branden.

Oftewel ik lijk een compleet ontregelde auto terug gekregen te hebben. De accu loopt niet meer leeg, dat is dan gelukkig wel verholpen. Bij Skoda hebben ze hem uitgelezen en het lijstje is niet mis:

* Motorstoring - magneetklep uitlaatgas
* Databos 'comfort' in 1-kabelfunctie onderbreking
* Aansturing: Stadlicht links + rechts onderbreking
* Voedingsspanning contact voor centr vergr onderbreking
* Verwarmbare buitenspiegel onderbreking
* Aansturing: Claxon onderbreking, Voor ontgrendeling achterklep onderbreking
* Contact 75 Noodprogramma actief

Ze denken nu dat de boordcomputer defect is. En mogelijk zou daar ook nog eens een vastgelopen EGR klep bij kunnen komen.

Ik vind het nog altijd vreemd dat de auto storingsvrij gelopen heeft (op alleen dus die leeglopende accu na dan) en vervolgens gaat de Skoda dealer ermee aan de gang en hoppa een lange lijst met storingen als gevolg.

Is dit nou prutswerk van de Skoda dealer?
Ik ben zelf nu in een welles/nietes gevecht met ze beland. Ik vind dat zij de storingen moeten oplossen, want voordat ze ermee aan de gang gingen had ik geen computerstoringen, alleen een leeglopende accu. Steker nog ze zegden toe dat de kabelboom vervangen alle problemen zou verhelpen.
Op hun beurt zeggen zij echter dat de problemen veroorzaakt zijn door een verkeerd ingebouwde kabelboom naar de trekhaak toe door de vorige garage.

Wat vinden jullie? Is het in dit geval handig om alvast rechtsbijstand in te gaan schakelen?

(Enigste dat ik mezelf zeker moet verwijten is dat ik misschien in eerste instantie gewoon naar garage 1 terug had moeten gaan voor die lekkende accu)
 

erik2907

Actief lid
Precies, het laatste stukje van je tekst zal een lastig item worden voor je RB. Je hebt namelijk verzuimd om de trekhaakboer de mogelijkheid te bieden om te onderzoeken of het probleem van de lege accu komt door de kabelboom.

Daarnaast zou ik nooit voor een € 500,- kostende reparatie gekozen hebben maar eerst teruggegaan zijn naar de mogelijke veroorzaker.

Wordt een lastig verhaal lijkt mij.
 
Sja dat is mijn goedgelovigheid helaas. Skoda dealer zegt we doen er een nieuwe kabelboom in, zijn we 4 uurtjes mee bezig en dan is alles weer verholpen. Ik trap daar natuurlijk in. Echter was er niet bij verteld dat ze er uiteindelijk gedurende een hele dag mee bezig zouden zijn om uiteindelijk een auto af te leveren vol met storingen.

Maar dan nog ik mag nu toch verwachten dat ze na die reparatie alsnog hun best gaan doen die storingen weg te krijgen? Ik laat een compleet nieuwe kabelboom plaatsen. Dan heb ik toch ook nog een soort van garantie op die werkzaamheden of niet?

Zij komen nu met het argument ja de schade is waarschijnlijk al onstaan door de kabelboom die daarvoor ingebouwd was. Ja dikke lul, toen werkte alles nog vlekkeloos op dus die lekstroom na.
 

Noord26

Forumguru
Als de dealer iets belooft en niet levert lijkt mij het redelijk duidelijk wie er te kort schiet; zeker als dezelfde dealer je op eigen aanraden elders heeft aangeraden voor inbouw.

In gebreke stellen die dealer als ze niet met een concrete oplossing binnen een paar weken komen.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Lastig verhaal en het lijkt een beetje op gedoe wat ik heb gehad met verkeerde tegels. Partij 1 levert, partij 2 legt de vloer en later blijkt het niet goed te zijn.
Hoe dan ook jij als particulier kunt hier niets aan doen. Zoek even contact met je rechtsbijstandverzekering, of sluit die af als je die nog niet hebt. Waarschijnlijk krijg je dan het advies beide partijen in gebreke te stellen.
Het zal niet echt een makkelijk verhaal worden ben ik bang en je zult er ook veel energie en tijd in moeten steken..
 

CDK

Forumguru
1) je had terug moeten gaan naar het bedrijf die je in 1e instantie de dienst geleverd heeft. Dit had dan onder garantie opgelost moeten worden.
2) nu is de dealer aan zet, in elk geval niet betalen zolang e.e.a. niet naar behoren functioneert (als je tenminste niet al reeds betaalt hebt...)

Raar overigens dat een dealer naar iemand anders doorverwijst die goedkoper zou zijn :nono: blijkbaar zijn de monteurs daar niet zo onderlegd in de trekhakelarij, wat ook blijkt aan alle ellende waar je momenteel mee opgescheept zit!
 
Nou 1e update.. Auto is vandaag weer bij de dealer geweest.
Inderdaad worden enkele storingen veroorzaakt door een kapotte EGR klep. Coulance is aangevraagd. Onderdeel wordt voor 100% vergoed door de importeur. Werkuren worden voor 80% vergoed door de dealer.

Dat wil zeggen dat dit me rond de 180-200 euro gaat kosten.

Na alle EGR verhalen die ik gelezen heb is dat al een 1e opluchting in elk geval :troost:
 
Hoe oud is je auto?

Oktober 2010, 110.000 km.. Volgens mij mag ik niet klagen. Volgens de garagemedewerker heeft onze EGR het vergeleken met anderen zo lang uitgehouden omdat ik vrij veel KM's maak en regelmatig lange stukken rijd naar Duitsland (ivm familie).

Verder schijnt het zo te zijn dat de EGR klep inmiddels waarschijnlijk wel verbeterd is, aangezien het onderdeelnummer gewijzigd is t.o.v. de oude.
 

erik2907

Actief lid
Klopt, echter ik had zelf verlengde garantie en bij mij is de EGR klep volledig vergoed (arbeid en onderdelen). Hierbij gaf de dealer aan (Nijmegen!) dat het niet onder de verlengde garantie viel maar een coulance regeling betrof vanuit SKODA. Ik begrijp dan ook niet dat jij een stukje zelf dient te betalen..................
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of de monteur bij de dealer niet aan de kabelboom heeft zitten prutsen met ingeschakeld contact of iets dergelijks, waardoor je een hele storingslijst krijgt. Het computerverhaal al vaker gehoord, bij een andere (incompetente) dealer. Ik kreeg ook een reparatie-advies van 600 euro ofzo, ik ben maar naar een goede Seat-dealer gegaan, die had het in 5 minuten opgelost.
 
Bovenaan Onderaan