Verschillen in melding van ECO in MIB3 versus dashboard (VW T-Roc 1.5 DSG 2021 )

fanSkoda-VW

Donateur
- Ik kies d.m.v. de daarvoor bestemde toets de rijmodus ECO en de toets blijft opgelicht
- Er komt ook ECO te staan bovenaan in het MM (Multimedia)-scherm
- Ook in het dashboard wordt de gekozen rijmodus ECO correct weergegeven.

So far so good.

Dan stop ik en zet de motor uit etc. Als ik dan weer start is:

- de rijmodustoets nog steeds correct opgelicht
(bedien ik die toets dan staat in het MM scherm nog steeds de gekozen ECO rijmodus)
- In het MM scherm bovenaan staat ook nog steeds ECO
- NIET in het dashboard! Daar staat de D van de normale rijmodus Drive.

In welke drivemodus rij ik dan? Drive (normaal) of toch ECO?
In de handleiding staat wel:
Gedrag van de rijprofielen bij het uit- en inschakelen van het contact. Als u het contact uit- en weer inschakelt, blijft het eerder gekozen rijprofiel nog steeds geselecteerd.
Dat zou dus betekenen dat de D die verschijnt in het dashboard na herstart fout is?

Deze softwarefout is persistent, blijvend, tenzij ik weer eerst opnieuw de stand ECO kies via het MM scherm. Dan zie ik weer de E weergegeven in het dashboard.

Nu weet ik het even niet: is de melding in het Eco in het MM-scherm oké of die in het dashboard.
Kan iemand daar een (LED-)licht op laten schijnen, en zo mogelijk dat herstellen, b.v. @Antera of @Rainesh?


Dank en grtssss
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Rainesh Hai, ja maar in de handleiding (jawel ik lees die) staat toch heel helder:

Gedrag van de rijprofielen bij het uit- en inschakelen van het contact. Als u het contact uit- en weer inschakelt, blijft het eerder gekozen rijprofiel nog steeds geselecteerd.

En dat zou inhouden dat de fout niet in de aansturing van het dashboard ligt, maar in de MIB3. Het blijft een fout.
Nu ben ik nog meer de weg kwijt :sterretjes: , help... Tom-Tom-Here-... etc. lol

grtss
 

SuperBartje

Forumguru
Die van mij doet precies hetzelfde. Ik geloof dat eco voor motor en voor de dsg bak 2 verschillende/ onafhankelijke standen zijn.
Vind de gewone stand van de bak ook iets prettiger bij wegrijden vanuit stilstand.

Eco van de motor is dat symbool met weg+ boompje bovenaan
Eco van bak is E1/m E7 onderaan
 

SuperBartje

Forumguru
Afhankelijk van de instelling van het active info Display: de mijne geeft links, onder de toerenteller de actuele versnelling aan. Je kan het ook in het midden van de toerenteller laten aangeven.
 

Antera

Donateur
Kan je al vertellen dat dit normaal is. Er zijn nagenoeg weinig auto's meer die de laatste stand onthouden. Dit zit allemaal in de software en als je een model 2020 hebt kan je nog de oude software hebben in de auto waardoor dit wel onthouden bijft maar daarna is dit allemaal aangepast om nog onbekende redenen. Zie hier te veel mensen komen met diezelfde vraag of ik dit kan omcoderen ;)

Word hard aan gewerkt maar is niet zo simpel helaas
 

Canon-Eye

Forumguru
Die redenen zijn niet onbekend maar heel duidelijk: het is allemaal bedoeld om het uitschakelen van de "hulp"systemen te ontmoedigen door het lastiger te maken.
 

Rallye

Forumguru
@Antera Is het punt nou niet juist dat die laatste stand in het infotainment wel lijkt te worden onthouden maar in de versnellingsbak niet? Of wordt de instelling in het geheel niet onthouden en dus juist weergegeven voor de bak en onjuist in het infotainment - dat laaste heb ik wel eens over de Golf gelezen (maar daar met betrekking tot de sportstand die altijd terug zou gaan naar comfort en het niet aan zou geven in het infotainment).
 

fanSkoda-VW

Donateur
@SuperBartje Ik heb net even gekeken en ik blijf bij mijn mening als boven geschreven: in het MM scherm staat na herstart Eco maar in het dashboard de D.
In het MM scherm staat bij Eco dat alle instellingen op Eco staan. Zo ook bij Normaal (D). Dan staat alles op normaal en er is niets aan te passen. Idem bij Sportstand. Alleen bij de individuele stand kan je e.e.a. beperkt aanpassen. Bijvoorbeeld de motor op eco en de DSG op Sport. Hmmmmmm.
Dus de naar mijn mening foute weergave is idd een softwarefout.

En de versnelling 1 tot 7 wordt vanzelfsprekend weergegeven. Met de al
dan niet correcte letter van de drivemodus E/D/S er voor.

Grtsss
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
@Antera Is het punt nou niet juist dat die laatste stand in het infotainment wel lijkt te worden onthouden maar in de versnellingsbak niet? Of wordt de instelling in het geheel niet onthouden en dus juist weergegeven voor de bak en onjuist in het infotainment - dat laaste heb ik wel eens over de Golf gelezen (maar daar met betrekking tot de sportstand die altijd terug zou gaan naar comfort en het niet aan zou geven in het infotainment).
De versnellingsbak word niet onthouden
 
Bovenaan Onderaan