Verschil wegligging/comfort Combi/Scout?

Captain Hook

Forumguru
Ik heb afgelopen week proefgereden in de nieuwe Fabia met de 1.2 TSI en ik moet zeggen, ik was zeer positief verbaasd over die motor!
Voor zo'n krachtbronnetje, zo veel pit en beschaafd geluid, dat viel niet tegen.

Zelfs het geluidsniveau bij 120km/h op de snelweg viel reuze mee (in vergelijking met mijn 2.0 TDI).
Idd, die felle explosieve trekkracht die je in de PD 2.0 TDI merkt, zit er niet in, maar dat kan ook niet anders.
Comfort in z'n totaliteit is wat minder dan mijn O2 combi, maar dan zal voornamelijk door het verschil in wielbasis komen. Uiteraard komt dit allemaal tot uitdrukking vanwege het prijsverschil.
Maar ja, een O2 2.0 TDI combi Elegance uitvoering met een nieuwprijs van bijna 33K versus bijvoorbeeld een Fabia Combi 1.2TSI DSG met een nieuwprijs van ruim 20K. :smirk:
Daarnaast spelen het enorme verschil in wegenbelasting EN verzekering bij een kilometrage van 15-20KKm/jr ook een belangrijke rol.

Nu vroeg ik me af of iemand kan aangeven of een idee heeft in hoeverre de Fabia Combi FL Scout uitvoering met z'n standaard wat grotere en lagere LMVs net zo of minder comfortabel rijdt als de 'gewone' uitvoering?

Tot nu toe heb ik geen dealer (in de buurt) kunnen vinden die de Scout uitvoering met z'n 205/45 R16 velgen heeft staan om te kunnen proberen.

En nog iets (denkende aan het hulpveren verhaal bij de O2's), zijn hulpveren bij de Fabia Combi al dan niet aan te raden?
 

Hetzer

Forumguru
De normale fabia met 16 inch velgen heeft ook de 204-45 banden, de zelfde als de Scout,
De scout is iets verhoogd, maar verschil is volgens mij minimaal, het lijkt mij dat de wegligging zo goed als is.
Er staat trouwens een nieuwe sahara beige fabia combi scout in leusden bij de importeur, ook op de 16 velgen misschien dat je daar mee kan rijden.
 

Captain Hook

Forumguru
De scout is iets verhoogd, maar verschil is volgens mij minimaal, het lijkt mij dat de wegligging zo goed als is.
Is dat echt zo? Verhoogd?
Dacht dat dat alleen bij de O2 Scout het geval was. Want in de technische/afmetingen specs op de diverse websites kan ik dat niet terugvinden bij de Fabia Scout er ook sprake is van aanpassing van de veerpoten...

Er staat trouwens een nieuwe sahara beige fabia combi scout in leusden bij de importeur, ook op de 16 velgen misschien dat je daar mee kan rijden.
Goede tip! Ik zal eens navragen via de dealer.
 

Gieliovd

Forumguru
Goed gezien Hetzer!

Leuk ook weer die grappen over overwaaiend saharazand en de kleur...

Erik, als je toch naar de knip aan het kijken bent en je overweegt de overstap van een O2 naar een F2 combi.... is dan wellicht de nieuwe Greenline geen optie?

Lijkt me ook vlot zat en dan ben je echt lief voor je eigen portemonnee.

Buiten dat, uiteraard lever je wat in qua demping onder je kont als je grotere velgen neemt met dus minder rubber. Aan de andere kant zal hij wel strakker sturen doordat je minder wang hebt dat beweegt. Dus ja, wat versta je onder comfort. Een hogere auto met meer rubber zal meer overhellen en bewegen in bochten dan een lage auto met lage banden.
 

Captain Hook

Forumguru
als je toch naar de knip aan het kijken bent en je overweegt de overstap van een O2 naar een F2 combi.... is dan wellicht de nieuwe Greenline geen optie?
De Greenline TDI vind ik nou net wat te weinig fut hebben t.o.v. de 1.2TSI 77KW versus 'maar' 55KW van de TDI. De Greenline is er ook niet in DSG uitvoering, en dat zie ik als een groot comfort pluspunt van de 1.2TSI 77KW DSG. En de 'laufkultur' lijkt me wel erg rauw.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik vraag me dit dus heel erg af. Op papier klinkt die 1.2TSI echt als een wondertje ja... koppel al heel snel beschikbaar en een knap topvermogen. En ja, de diesel heeft uiteraard ook een lekker koppel, snel beschikbaar, maar minder topvermogen.

Hoe rijdt dit in praktijk, ik zou het graag eens ervaren.

W.b. laufkultur lees je wisselende berichten. De een vindt het afschuwelijk bij 120 op de snelweg, de ander vindt hem juist heel stil.

Vermoeiend blijft trouwens VAG met de benaming van de motoren.

De TSI serie is in feite een motorenreeks met zowel turbo als compressor en de TFSI is een serie met alleen een turbo. Maar ja, dan noemen ze die 1.2 een "TSI" terwijl er géén compressor op zit.
 

Hetzer

Forumguru
ik weet ook niet zeker of de fabia scout verhoogd is, moet je maar even navragen, hier is een foto van die demo auto bij pon.
 

Bijlagen

  • DSC02193.jpg
    DSC02193.jpg
    21 KB · Weergaven: 36

Captain Hook

Forumguru
Hoe rijdt dit in praktijk, ik zou het graag eens ervaren.
Dat zeg ik toch. :winkie:

Ik rijd dagelijks in m'n 2.0 TDI en heb afgelopen week 2 keer gereden (paar uurtjes) in een 1.2 TSI.

Daarnaast heb ik ook in de Dacia Duster gereden, maar daar wil ik het liever niet meer over hebben. Die motor was echt lui. :icon_smile_dead:
 

Captain Hook

Forumguru
Om wellicht een beter beeld te schetsen van m'n auto ervaring, de voitures waarin ik, in totaal meer dan een miljoen kilometer heb afgelegd.

Citroën GSA (luchtgekoeld!)
Citroën BX, diverse modellen van 1.4 tot 1.9GT
Peugeot 205 1.1 (zonder stuurbekrachtiging de Stelvio pas mee gereden!)
Ford Escort XR3i (niet mijn auto, maar ik reed er wel vaak in)
Golf III TDI 90pk
Golf IV TDI 110pk
Golf IV TDI 115pk variant
VW Bora
Audi 80 5-cilinder
Toyota Yaris 1.1
Toyota Yaris 1.3
Skoda O2 2.0 TDI combi

Tussendoor nog diverse voorloop- en tijdelijke auto's zoals een Peugeot 307SW, Golf Plus, Ford Mondeo station, etc.

Tot nu toe is de O2 wel mijn favoriet (en niet alleen omdat het de meest recente is).

Tja, en dan nu de keuze voor iets anders, iets nieuws (?), wat economischer...
Heb ook nog gekeken naar de Kia cee'd SW, maar motorisch vind ik dat niet echt up-to-date. Aan de andere kant, die 7 jaar garantie klinkt ook aanlokkelijk.

Daarom was ik zo positief verbaasd toen ik vorige week voor het eerst echt reed in de nieuwe Fabia. Helemaal niet verkeerd en nog (wel) een goede prijs/prestatieverhouding.

Het liefst zou ik een O2 Scout rijden, maar dat zit er financieel niet in. :icon_smile_dead:
En 2dehands O2 Scout 1.8TSI's zijn niet zo dik gezaaid...
 

Hetzer

Forumguru
Dan lijkt mij inderdaad een keuze voor de Fabia Scout wel het meest voor de hand liggend in jouw geval !!!!!!!!
 
Bovenaan Onderaan