Verschil inleren trekhaak 7 & 13 polig

Karlz94

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en nog aan het rondkijken voor een superb of Octavia.

Nu ben ik benieuwd mocht een auto een 7 polige trekhaak hebben, en wil er een 13 polige jeager onder. Moet dit ook anders ingeleverd worden? Of is het trekhaak aan of trekhaak uit?
Dus als een 7 polige ingeleerd is, en je de kabelboom vervangt (En evt extra draden naar voren trekt) kan dit zonder foutmeldingen?

hemi24

Forumguru
Afhankelijk of de aanhangwagen module vervangen moet worden (of niet) is het enige zinnige wat hier met huidige informatie over kan worden gezegd.

Volgens mij wijkt de codering niet af van een beide varianten.

Welke type/serie/bouwjaren ben je naar aan het kijken?

Karlz94

Nieuw lid
2017/2018/2019. Twijfel tussen de benzine of de diesel, qua kilometers scheelt het niet veel voor mij. En de dsg tegenover de handgeschakeld. Mn vader heeft een karoq maar vind de dsg hiervan wat traag schakelen, maar kan ook omdat ik nu een Volvo v60 d6 (plug-in hybride) heb die een 2.5l diesel. Kan dat natuurlijk ook een heel wat verklaren ;)

Maar de aanhanger module zit vaak bij een kabelset toch? Tenminste wat ik dan zie. Dus is het kwestie van wisselen, en klaar.

Maar als ik die extra kabels naar voren niet nodig ben, kan ik toch ook alleen de doos bij de trekhaak vervangen door de 13polige?

hemi24

Forumguru
Lijkt me überhaupt sterk dat je een auto uit 2017 of later gaat vinden met een 7 polige stekkerdoos…!

Slider

Forumguru
@hemi24 Hij wilt juist 13p, niet 7p. Daar gaat de vraag over, als er 7p onder zou zitten, hoe het 13p kan worden gemaakt (met welke aanpassingen).

@Karlz94 Wil je de 13p ook echt al die pins gaan gebruiken? Dus een caravan met al die extra's.

Als ik kijk bij ECS kabelbomen als voorbeeld (weet niet of dit ook geldt voor Skoda fabriek geplaatste kabelbomen) zit er wel verschil in de 7p en 13p kabelboom van het dashboard naar de kofferbak.

7p variant: https://catalogue.ecs-electronics.nl/DownloadFile.aspx?directlink=VW190B1/VW190B1 Skoda Octatvia III Superb web.pdf

13p variant: https://catalogue.ecs-electronics.nl/DownloadFile.aspx?directlink=VW190H1/VW190H1 Skoda Ocatvia III Superb web.pdf

Het verschil wat ik kan vinden, zit hem in de vaste 12V aansluiting (+30 genoemd in de handleiding, F2 connector) die niet in de kabelboom zit van de 7p uiteraard. Of de modules zelf verschillen kan ik niet zien, staat niet welke type in die sets zit.

Maar als je achteruit rij licht, constante en optionele 12V niet gaat gebruiken, zou ik gewoon een 7P > 13P verloopje nemen. Ligt er dus helemaal aan waar je de trekhaak specifiek voor gaat gebruiken.

Volgens mij geen verschil in inlezen, alle aansluitingen die een 13 polige extra heeft ten opzichte van een 7 polige zijn geschakelde en constant plus en massa, die lopen allemaal niet via de trekhaakmodule.

Karlz94

Nieuw lid
Verder nog niet mee bezig geweest weer, aangezien ik nog geen auto gekocht heb.

De aanhanger en caravan hebben beide een 13p aansluiting, vandaar de vraag, mocht er een 7p onder zitten of dit makkelijk te wisselen was.

Mn vader had het namelijk bij de garage gevraagd en had als antwoord gekregen dat dat heel moeilijk was omdat alles dan vervangen moest worden.

Vandaar ;)

Zit nog in dubio tussen Octavia of Superb, en moet dan net voldoen aan alles wat ik wil ;)

Slider

Forumguru
Mn vader had het namelijk bij de garage gevraagd en had als antwoord gekregen dat dat heel moeilijk was omdat alles dan vervangen moest worden.

Ja, dat vermoeden heb ik ook. Je kunt wel 7P > 13P verloopje doen, maar dan mis je de extra functies. Maar als je die niet nodig hebt, kan dat prima natuurlijk.
Dus achteruit rijlicht, vaste 12V en geschakelde 12V (voor koelkast onderweg koel te houden).

Canon-Eye

Forumguru
Van 2095 tot 2002 reed ik een Polo die was uitgerust met de toen nog gebruikelijke 7-polige stekkerdoos. Die had toch minstens een van die extra functies. Onze Holtkamper Flyer vouwwagen met 7-polige bedrading had een Electrolux koelkistje geïntegreerd in de disselkeuken en dat werkte onderweg prima, want één van die 7 draadjes was een permanente 12V.
Moest alleen bij pauzeren onderweg ofwel niet te lang stoppen, ofwel de stekker zolang even losgooien.

EdK

Forumguru
Je kunt beter geheel NIET met adapters werken !!
Blijven altijd storingsbronnen met al dat vuil en vocht wat er om heen slaat tijdens de rit ...

Slider

Forumguru
Van 2095 tot 2002 reed ik een Polo die was uitgerust met de toen nog gebruikelijke 7-polige stekkerdoos. Die had toch minstens een van die extra functies. Onze Holtkamper Flyer vouwwagen met 7-polige bedrading had een Electrolux koelkistje geïntegreerd in de disselkeuken en dat werkte onderweg prima, want één van die 7 draadjes was een permanente 12V.
Moest alleen bij pauzeren onderweg ofwel niet te lang stoppen, ofwel de stekker zolang even losgooien.
Ik denk dat ze later die vaste 12V op pin 2 hebben gebruikt voor achter mistlamp functie. Overzichten niet uniform hierin vreemd genoeg.
Wel link op je accu direct, inderdaad bij lange stopt trekt die koelkast zo je accu leeg als je niet uit kijkt. Daarvoor zijn die geschakelde 12V aansluitingen gekomen.

aanhangwagen-stekker.jpg

7%20polige%20stekkerdoos%20trekhaak.jpg

Je kunt beter geheel NIET met adapters werken !!
Blijven altijd storingsbronnen met al dat vuil en vocht wat er om heen slaat tijdens de rit ...
Dat zal wel meevallen, iedereen moet verloopjes gebruiken, zeker als je een 13p stekker onder je auto hebt.
Heb zelf zo'n 13p > 7p verloopstekker, zit er snaar strak in en moet met een kwart slag beweging gelocked worden. En gaat er uiteraard uit na gebruik, droog in de auto bewaren.
404033.jpg

Vooral caravans hebben 13p, elke normale aanhanger of fietsendrager de basic 7p. Je ontkomt nooit aan verloopjes.

Canon-Eye

Forumguru
Ik gebruik de verloop alleen nog voor een af en toe geleende oude aanhanger van de buurman.
Mijn Thule fietsdrager is alweer tegen de 10 jaar oud en die is gewoon 13-polig, mét functionerend achteruitrij- en mistachterlicht. Dat was toen al standaard dus, althans als je een beetje kwaliteitsspul koopt...

EdK

Forumguru
na gebruik, droog in de auto bewaren.
En daar zeg je het nu juist !
Maar hoe vaak mensen deze laten zitten en dan het vreemd vinden als dat op wat langere duur voor storingen gaat zorgen...
Laat zo zeggen ik wil die gasten niet te eten geven want dan kan ik er nog een baan bij gaan zoeken..... :koffie:

hemi24

Forumguru
Vooral caravans hebben 13p, elke normale aanhanger of fietsendrager de basic 7p. Je ontkomt nooit aan verloopjes.

Dat was vroeger zo; tegenwoordig met een mistachterlicht en achteruitrijlampen, zelfs op fietsendragers is 13 polig toch echt wel de standaard…

Als je een jonge gebruikte wagen met een 7-polige stekkerdoos vindt, kun je er vrijwel zeker vanuit gaan dat die van een oud mannetje (of vrouwtje) is geweest!

Bovenaan Onderaan