Verschil 60 en 75 pk

Hetzer

Forumguru
Er word al veel gesproken over de verschillen tussen de 2 motorvarianten van de Citigo

Ik heb thuis 2 Citigo's, een 60 en een 75 pk.
Onlangs heeft mijn Citigo op de rollenbank gestaan en is er uiteindelijk , met wat bio-ethanol toevoegingen en een K&N filter 84 (84,1) PK (83,5 zonder filter) en 106 NM gemeten.
Ik weet van rollenbank metingen op het VWUPforum, waar een 60 pk UP ook rond de 70 heeft gehaald.

In de normaal is er praktisch geen verschil tussen beide motorvarianten, ik weet ook niet of er een verschil zit een de versnellingsbakken tussen beide motorvarianten.
Daar waar je wel een groot verschil voelt, is boven de 4/5000 toeren en dan tot het maximale toeren bereik, daar valt de standaard 60 pk uitvoering, echt helemaal stil, daar waar de 75 uitvoering ( in de praktijk dus dik 80 pk) nog adem genoeg heeft, boven deze toeren komt het extra vermogen tov de basismotor pas ter beschikking.

Ben dus van mening dat voor dagelijks en economisch gebruik de basismotor voldoet.
Ben je af en toe opzoek naar wat extra vermogen, ook voor op de snelweg, dan is de 75 de beste keuze, maar besef wel dat je deze extra pk's alleen ter beschikking heb tussen de 4 en 5000 toeren.
En dat hij benzine verbruik hierdoor wel aanzienlijk toeneemt:)
 

Dennis Nijholt

Forumguru
we hebben hier de 60pk Citigo, en die gebruik ik nog wel eens om naar het werk te gaan (van Roden naar Deventer en weer terug) ik vind dat de 60 pk meer dan genoeg vermogen enz heeft om op de snelweg mee te komen. Rij dan ook meestal tussen de 130 en 140 op de teller. Enige wat ik van de versnellingen vind is dat als je overschakeld van 1 naar de 2 er een gigantisch vermogens gat in die 2 zit.
 

Cordoba

Forumguru
Als je de identificatiesticker uitpluist, moet je kunnen zien of ze verschillende versnellingsbakken hebben Hetzer.
Wat ook zou kunnen, is dat de 75 pk een iets andere nokkenas heeft (net als bij de oude Fabia waar de 1.4 16V ook een andere nokkenas heeft voor de 100 pk versie dan de 75 pk versie), in combinatie met ander ECU-software kan je dan het verschil wel verklaren.
 

ertromp

Forumguru
Je leest het toch elke keer weer dat de VAG producten een hoger vermogen hebben bij metingen dan de opgegeven fabriekswaarden.
 

ertromp

Forumguru
Het zijn toch identieke motoren? Ik verwacht dat het alleen in het motormanagement gaat zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Dat wordt van de 1.4 16V blokken in de Fabia I ook beweerd, ik ben er eens dieper ingedoken, en kwam er achter dat er in elk geval een andere nokkenas in ligt. Dat betekent dus ook, dat als de boel open ligt, je door het monteren van het andere type nokkenas, én wijziging van de ECU-software de motor kan upgraden. Er wordt vaak beweerd dat zaken hetzelfde zijn, maar soms zijn er toch essentiele verschillen op detail.
 

rjw

Nieuw lid
Toch een half PK winst met een K&N inlegfilter, jammer dat er nog geen open air filter voor de Citigo/Up/Mi is.
Bij de Citybug was hiermee wel een paar PK(2-3) te winnen.
 

Inge

Lid
Is die paar pk wel de moeite waard tov de kosten die een filter kost. Als je een race auto wil dan moet je niet voor een Go gaan is mijn mening.
 
Eens met INge, de Citigo is geen racemonster en zal dat naar mijn ook niet worden (tenzij ooit een RS...). Wel is het een fijn auto'tje dat het gewoon goed doet in het Hollandse verkeer. Misschien dat wat meer koppel en vermogen wel lekker is als je in de bergen rondtoert, maar daar weten anderen meer van.
 

Sk_Hans

Forumguru
Een verschil van 2 of 3 pk kun je echt niet merken als chauffeur. Er zit al meer verschil tussen de prestaties van de motor bij verschillende temperatuur, luchtvochtigheid en benzine etc. Als je gelooft dat je 2 pk extra kunt merken, geloof je waarschijnlijk ook dat race-strepen extra vermogen geven....:)
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Een verschil van 2 of 3 pk kun je echt niet merken als chauffeur. Er zit al meer verschil tussen de prestaties van de motor bij verschillende temperatuur, luchtvochtigheid en benzine etc. Als je gelooft dat je 2 pk extra kunt merken, geloof je waarschijnlijk ook dat race-strepen extra vermogen geven....:)


nou bedankt Sk_Hans...ik wou nog die race-strepen bestellen voor de Citigo voor de extra power....maar mijn droom ligt nu in duigen...
 

muurman

Senior Member
Ik kwam tegen dat jd de 60 pk tuned naar 85pk . Das mooi koop je gewoon de goedkopere 60pk en even naar jd en beter rijden voor minder geld :)
VW-up-60pk-chiptuning-jdengineering.jpg
 

Race Eend

Forumguru
Om even muurman aan te vullen.

De 1.0 60pk en 75pk zijn motorisch geheel identiek. Enige verschil is de motorsoftware.

Tot aan 5000rpm is de 60pk 100% identiek aan de 75pk, pas dan wordt de 60pk geknepen (en dat voel je inderdaad duidelijk).

De 60pk levert bij ons op de superflow ongeveer 69pk op piek, daarna stort hij echt wat in. De 75pk levert ongeveer 80pk op de rollenbank, wat netjes door loopt tot de begrenzer (net als de tuning)

Tuning geeft op de 60pk versie dus 16pk, maar bij 6000rpm is dat verschil wel 25pk.

Qua Koppel doen ze het 5 Nm beter over het hele onder gebied, tevens is de respons van de motor wat te verbeteren (standaard erg tam).
 

muurman

Senior Member
dan wordt de 60pk geknepen (en dat voel je inderdaad duidelijk).
Als je de grafiek ziet kan ik me er wel wat bij voorstellen. Lijkt wel of er iemand bedacht heeft oooo we moesten ook nog een 60pk variant. Had volgens mij standaard ook wel wat netter gemogen...

Als ik de prijslijst zie kost bij vw die 15pk 1200,- ....
 

Inge

Lid
Leuk topic! Maar wat ik me nu afvraag wanneer rijd je nu 5000/6000rpm - ik nooit. Zit altijd rond de 3500 met af en toe een uitschieter naar de 4000rpm.

En als tuning dus pas vanaf de 5000/ 6000rpm zichtbaar gaat worden dan vraag ik me af wat het nut is.... Verder verlies je je volledige garantie, voor zover mij bekend daar de garage met uitlezen van de ecu altijd kan zien dat het aangepast is.

Voor mij zou tuning zin/nut hebben als je rond de 2000/3000rpm echt verschil in snelheid/ kracht zou gaan merken en dan natuurlijk ook pas nadat de auto uit de garantie is. En als ik nu naar de grafiek kijk dan is dat verwaarloosbaar.
 

cvegreen

Forumguru
Inge, op de grafieken zie je duidelijk dat die 60PK UP VEEL sneller zijn vermogen krijgt als de standaard versie die begint bij ergens 20 en de gekietelde meteen rond de 25 begint en schiet dan omhoog. dus dat ruggeduwtje in je lagere toerental moet je gewoon voelen. Dus heeft het wel nut ook al ga je nooit het rood opzoeken.
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Voor mij zou tuning zin/nut hebben als je rond de 2000/3000rpm echt verschil in snelheid/ kracht zou gaan merken en dan natuurlijk ook pas nadat de auto uit de garantie is. En als ik nu naar de grafiek kijk dan is dat verwaarloosbaar.

Toch is er vraag van veel mensen die hun 60pk graag op 75pk hebben lopen. Ondanks dat het verschil dus niet heel groot is.

Normaliter tunen we bij JDEngineering dit soort motoren niet, juist met de reden dat de winsten gering zijn. Echter door de vele vraag naar de 60pk tuning hebben we het ontwikkeld, voor de liefhebber zullen we maar zeggen.

Er zit simpelweg niet meer in die motortjes (zonder dat je hem mechanisch gaat aanpassen), de winst die er nu onderuit gehaald worden zijn merkbaar, maar uiteraard geen wereld van verschil.
 

van_der_P

Senior Member
Als ik het goed begrijp gaat deze chip dus eigenlijk tussen de oren van de berijder zitten.:jaja::laugh::maakmegek::deuk: Want de toegevoegde waarde is maar klein, zeker als je maar laag in de toeren blijft rijden.
 

Race Eend

Forumguru
..de toegevoegde waarde is maar klein, zeker als je maar laag in de toeren blijft rijden.

Dat is voor ieder zelf te bepalen, je hebt ook zat mensen die 75pk gekocht hebben ipv de 60pk, terwijl er tot 5000rpm geen enkel verschil is.

Als ik zelf een 60pk motortje had, had ik het toch graag erin gehad, af en toe lekker even doortrekken bij invoegen op de snelweg is toch wel leuk. Motortje trekt ook echt lekker door als hij getuned is en reageert net lekkerder in de lage toeren.
 
Bovenaan Onderaan