Verloop verbruik nieuwe auto

Maarten

Forumguru
Kan iemand me vertellen wat het verloop van het verbruik van een nieuwe auto is.
Op dit moment verbruikt mijn nieuwe Fabia nog ongeveer 1:10,4 gemiddeld. Uiteraard staan er pas een kleine 170 kilometers op de teller.

Hoe lang duurt het voordat een motor een beetje ingedraaid is en op zijn normale verbruik zit?

Heeft iemand nog goede tips voor het inrijden van mijn nieuwe Fabia?
 

LenK

Forumguru
Mijn auto en Fabia van mevr LenK hebben vanaf de 2e tank hetzelfde verbruik als nu.
Inrijden = gewoon rijden, lekker varieren, niet te zwaar belasten of hoge toeren.
 

tlpeter

Actief lid
Ik kan mij herinneren dat mijn eerste tank de zuinigste was tot nu toe :D
Maar ik rij met een diesel en is denk ik niet te vergelijken
 

Maarten

Forumguru
Nee, ik denk inderdaad dat het verbruik en inrijden met een diesel heel anders is dan met een benzinemotor.
 

Gieliovd

Forumguru
Hey Maarten,

Inrijden blijft een eeuwige discussie. Er zijn mensen die volhouden dat je een auto moet inrijden door hem er flink van langs te geven. Argument is tevens dat ze hem in de fabriek ook al door het hele toerengebied jagen en dat de auto dan zo maar niet lui zou worden.

Andere mensen zeggen weer dat je de auto eerst heel rustig moet behandelen. Geen hoge toeren, niet rijden op de cruise control, veel variëren van snelheid etc..

Er is nog niemand die feitelijk kan aangeven wat de beste manier is.

Ik zelf zou zeggen doe het rustig aan.

Verbruik zal normaal gezien nog wat afnemen als de onderdelen op elkaar inslijten en alle delen lekker soepel draaien, dus minder weerstand. Zal denk ik niet heel veel moeten uitmaken.

Kijk het aan en veel plezier he!
 

Maarten

Forumguru
Je hebt wel gelijk, want zelfs bij de dealer krijg je eigenlijk niet echt een duidelijk antwoord.
 

tlpeter

Actief lid
Het is opzich heel makkelijk

Rustig inrijden is beter voor de lange duur
Snel inrijden levert meer vermogen op maar dit heeft invloed op de levensduur van de motor

Dit is allemaal allang bewezen

Raceauto's en motoren worden bijna niet ingereden maar die hoeven ook niet zolang mee te gaan en daarom kunnen deze ook anders ingereden worden
Dat inrijden is meer een test om te kijken of alles goed werkt en het vereiste vermogen ook gehaald wordt
 

bing69

Actief lid
Valt me op dat ik de eerste 19000km met mijn automaat 1 op 10/11 haalde. Nu ik tegen de 20000km aanzit kom ik uit op 1 op 13,5.
Omstandigheden zijn iets veranderd woon nu iets (5 km ) verder van mijn werk en rij iets meer op 80 km wegen. Maar ik wil nog steeds graag in de S-stand weg bij bv een stoplicht....
 
Bovenaan Onderaan