Verlichting Rapid vervangen (door LED varianten)

servies

Forumguru
Ik zit al een tijdje te kijken naar LED vervanging voor de H15 en de H7 lampen van m'n Skoda Rapid SB.
De lampen bestaan wel maar nu ik zo naar de units in de auto kijk begin ik me steeds meer af te vragen of ik überhaupt wel zelf m'n kapotte lampen zou kunnen vervangen zonder dat ik de units helemaal moet demonteren...
Is er hier iemand die al eens een van de lampjes van z'n Rapid heeft vervangen en was het een beetje te doen?
 

greenlinediesel

Senior Member
Misschien overbodige info; maar heb je reflector of projector koplampen? LED in reflector koplampen geeft veel strooilicht en is APK afkeur + extreem hinderlijk voor andere weggebruikers. Dan beter voor Xenon gaan! (of de reflectors vervangen door projectoren, nog beter!)

Ik heb het zelf allebei laten doen in mijn auto's (F2 Combi en Mazda 6) - in de Faab nu gezeur met een starter en wordt netjes vervangen onder garantie. Ga er alleen daarom al zelf niet mee aan de haal :-) de overige lampen wel zelf vervangen door LED. Denk aan mist / drl.
 

servies

Forumguru
Misschien overbodige info; maar heb je reflector of projector koplampen? LED in reflector koplampen geeft veel strooilicht en is APK afkeur + extreem hinderlijk voor andere weggebruikers. Dan beter voor Xenon gaan! (of de reflectors vervangen door projectoren, nog beter!)
Idd, het is overbodige info en als je wat beter rondzoekt ook al een minimaal een jaar compleet achterhaald...

Het gaat mij überhaupt om het vervangen van de lampen in het algemeen... dus ook als er 1 kapot gaat...
Of @Frank_Rapid Spaceback heeft kinderhandjes en ik heb kolenschoppen of de ruimte bij de koplampen is enorm verkleind van MY2014 naar MY2016 of ik zie iets over het hoofd want ik kan bijv. de H15 lampen er niet eens uit krijgen... laat staan er ook weer nieuwe in doen...
 

bouwdirk

Senior Member
aan de bestuurderszijde loop ik bij de H7 serieus te kl*ten en zijn zere handen geen ongewone zaak.
passagierskant gaat een pak vlotter,

de rest van de lampen heb ik nog niet geprobeerd heb enkel na 2 weken de originele vervangen door osram cool blue
 

Antera

Donateur
Je zal de hele unit idd los moeten maken om er goed bij te komen en alles netjes weg te werken
 

TurboT

Forumguru
Ik heb zojuist mijn xenon zelf vervangen voor een betere versie. Op de Rapid’s zitten namelijk D5s met 25 watt. Ik heb een hogere wattage genomen. De 35 watt versies zijn een verademing. Ik raad iedereen dit aan

Voor de h7 halogeen is het beste om de beplatingen te demonteren voor bewegingsvrijheid, maar in de wielkast zit een kapje. Dit kan je met een inbusje eraf trekken. Je kan dan met je handen via de wielkasten. Tenslotte. Bij Xenons gebruikt men torx schroeven. Bij de halogeen lampen zijn het rubberen kapjes. Met andere woorden: Bij halogeen lampen gaat het veel makkelijker.
 

HarrieSkoda

Forumguru

https://hilox.eu/h15-xtr-s-led-kit-5700k-hilox-evolution-duo
Deze lijken me wel wat voor vervanging van DRL/grootlicht maar ik kan niet inschatten of het überhaupt gaat passen...

Als je nog dit weekend de tijd hebt om even te wachten.. dan komt er een berichtje in mijn eigen topic :D.

Ik denk dat je daar wel wat mee kunt!

LED in reflectorlampen kan prima, zodra je niet de eerste de beste van Ali bestelt.

@TurboT ; ik wilde je net taggen, aangezien ik pasgeleden een topic van je zag waarin je besprak dat je je xenon lampjes wilde vervangen.
 

TurboT

Forumguru
@HarrieSkoda. Man wat een ramp zo’n xenon lamp vervangen. Bij de O3 gaat het veel makkelijker. Waarom moeten fabrikanten dit nou doen. 1 tip voor de xenon Rapid mensen onder ons. Een flexibele bithouder doet wonderen.



21A5C143-22A7-4140-86D5-5528D470F554.jpeg BABAFD58-F553-4D6B-BFEE-09BDD7574DC8.jpeg
 

HarrieSkoda

Forumguru
@HarrieSkoda. Man wat een ramp zo’n xenon lamp vervangen. Bij de O3 gaat het veel makkelijker. Waarom moeten fabrikanten dit nou doen. 1 tip voor de xenon Rapid mensen onder ons. Een flexibele bithouder doet wonderen.

Tip voor de volgende keer; krik eronder, assteun eronder, wielen eraf.. werkt een stuk makkelijker.
 

servies

Forumguru
Als je nog dit weekend de tijd hebt om even te wachten.. dan komt er een berichtje in mijn eigen topic :D.

Ik denk dat je daar wel wat mee kunt!
Dank, maar jij hebt een Octavia en ik heb het vage idee dat jij meer ruimte rondom de lampen en in de units zelf hebt. Maar we zullen zien... Ik kan altijd nog een keer 1 van de units eruit halen om ff te kijken...
 

Okki

Donateur
Ik weet nog met mijn 02 dat je gewoon een plastic schroef kon losdraaien, een schuifje omzetten en dan heel de koplamp naar voren eruit kon trekken....dat was pas clever

 

EdK

Forumguru
Tsja heel simpel maar wel een dure beugel en tsja dat gaan we simply clever goedkoper maken voor ons als fabriek.
Dat het bij onderhoud kwa tijd een stuk langer word, achhhh verdienen onze dealers er ook meer aan..
Ook een simply clever idee
 

Bas94

Nieuw lid
Ik heb zojuist mijn xenon zelf vervangen voor een betere versie. Op de Rapid’s zitten namelijk D5s met 25 watt. Ik heb een hogere wattage genomen. De 35 watt versies zijn een verademing. Ik raad iedereen dit aan

Voor de h7 halogeen is het beste om de beplatingen te demonteren voor bewegingsvrijheid, maar in de wielkast zit een kapje. Dit kan je met een inbusje eraf trekken. Je kan dan met je handen via de wielkasten. Tenslotte. Bij Xenons gebruikt men torx schroeven. Bij de halogeen lampen zijn het rubberen kapjes. Met andere woorden: Bij halogeen lampen gaat het veel makkelijker.

Het is al even geleden maar weet je nog waar je de lampen hebt besteld? Als ik ga zoeken kom ik alleen bij Aliexpress e.d. uit. Alvast bedankt voor je reactie :)!
 
Bovenaan Onderaan