rjmz3705
Lid
De Skoda doet het goed met de verkopen van de Yeti ( bron autointernationaal.nl)
Skoda Yeti verkoopt boven verwachting 18-11-2009 15:57
Met de Roomster weet de Nederlandse autoconsument niet goed wat hij aan moet, maar de marktintroductie van de compacte SUV Yeti heeft Skoda geen windeieren gelegd. De importeur meldt, ruim een maand na de showroomintroductie, al 350 orders via haar dealers te hebben ontvangen. Dat is bijna dubbel zo veel als de prognose, want bij Pon ging men uit van slechts 200 kopers in heel 2009. Maar het is de consument blijkbaar opgevallen dat de Yeti o.a. op Autointernationaal.nl uitstekende recensies heeft ontvangen en dat zorgde voor extra drukte in de showrooms.
Volgend jaar wil Skoda 1.200 exemplaren van de Yeti in Nederland verkopen. Ter vergelijking: zowel de Hyundai Tucson als de Kia Sportage gingen vorig jaar meer dan 2.000 keer over de toonbank, dus de verkoopdoelstelling moet eenvoudig te realiseren zijn. Ook omdat het modellenprogramma momenteel nog niet compleet is, want het 105 pk sterke 1.2 TSI instapmodel ontbreekt.
De productie van deze basismotorisering is inmiddels in de fabriek te Mladá Boleslav gestart. De importeur denkt dat deze turbobenzine versie in Nederland de populairste motorisering gaat worden. Het is daarom logisch dat veel geïnteresseerden voor de Yeti op de 1.2 TSI uitvoering wachten. "We horen dat dealers lijsten hebben met liefhebbers voor een proefrit in de 1.2 TSI. Voor hen is het goed te horen dat de demonstratieauto's binnenkort zullen arriveren", zo laat de importeur weten. "Met de 1.2 TSI motor in het programma, verwachten we het succes van de Yeti verder uit te bouwen," zo laat de importeur enthousiast weten.
Wie geen geduld heeft en nu al een Yeti met direct ingespoten turbobenzinemotor wil, kan uitwijken naar de 160 pk sterke 1.8 TSI. De prijzen van deze motorvariant beginnen echter pas bij 25.790 euro en dat is bijna 7 mille meer dan de goedkoopste 1.2 TSI moet opbrengen (18.990 euro). De meerprijs kan echter deels worden verklaard doordat vierwielaandrijving op de 1.8 TSI standaard is. De importeur meldt dat de roep om een 1.4 TSI met 122 pk groot is en een dergelijke motorvariant zou inderdaad voor een meer logische opbouw van het leveringsprogramma zorgen. De kleine cilinderinhoud van de 1.2 TSI (die in diverse andere modellen van het Volkswagen concern de atmosferische 1.6 van 102 pk vervangen heeft) levert een psychologische belemmering op, ondanks dat de krachtbron met 175 Nm meer trekkracht levert dan de Octavia 1.6 (148 Nm). Dat veel geïnteresseerden in de Yeti voor wat betreft de 1.2 TSI zoiets hebben van “eerst zien, dan geloven” en eerst een proefrit in deze basisversie willen maken, bevestigt het beeld dat een 1,2 liter grote motor even wennen is. Slechts een klein aantal kopers zet zonder testrit zijn handtekening onder het koopcontract van de 1.2 TSI.
Skoda Yeti verkoopt boven verwachting 18-11-2009 15:57
Met de Roomster weet de Nederlandse autoconsument niet goed wat hij aan moet, maar de marktintroductie van de compacte SUV Yeti heeft Skoda geen windeieren gelegd. De importeur meldt, ruim een maand na de showroomintroductie, al 350 orders via haar dealers te hebben ontvangen. Dat is bijna dubbel zo veel als de prognose, want bij Pon ging men uit van slechts 200 kopers in heel 2009. Maar het is de consument blijkbaar opgevallen dat de Yeti o.a. op Autointernationaal.nl uitstekende recensies heeft ontvangen en dat zorgde voor extra drukte in de showrooms.
Volgend jaar wil Skoda 1.200 exemplaren van de Yeti in Nederland verkopen. Ter vergelijking: zowel de Hyundai Tucson als de Kia Sportage gingen vorig jaar meer dan 2.000 keer over de toonbank, dus de verkoopdoelstelling moet eenvoudig te realiseren zijn. Ook omdat het modellenprogramma momenteel nog niet compleet is, want het 105 pk sterke 1.2 TSI instapmodel ontbreekt.
De productie van deze basismotorisering is inmiddels in de fabriek te Mladá Boleslav gestart. De importeur denkt dat deze turbobenzine versie in Nederland de populairste motorisering gaat worden. Het is daarom logisch dat veel geïnteresseerden voor de Yeti op de 1.2 TSI uitvoering wachten. "We horen dat dealers lijsten hebben met liefhebbers voor een proefrit in de 1.2 TSI. Voor hen is het goed te horen dat de demonstratieauto's binnenkort zullen arriveren", zo laat de importeur weten. "Met de 1.2 TSI motor in het programma, verwachten we het succes van de Yeti verder uit te bouwen," zo laat de importeur enthousiast weten.
Wie geen geduld heeft en nu al een Yeti met direct ingespoten turbobenzinemotor wil, kan uitwijken naar de 160 pk sterke 1.8 TSI. De prijzen van deze motorvariant beginnen echter pas bij 25.790 euro en dat is bijna 7 mille meer dan de goedkoopste 1.2 TSI moet opbrengen (18.990 euro). De meerprijs kan echter deels worden verklaard doordat vierwielaandrijving op de 1.8 TSI standaard is. De importeur meldt dat de roep om een 1.4 TSI met 122 pk groot is en een dergelijke motorvariant zou inderdaad voor een meer logische opbouw van het leveringsprogramma zorgen. De kleine cilinderinhoud van de 1.2 TSI (die in diverse andere modellen van het Volkswagen concern de atmosferische 1.6 van 102 pk vervangen heeft) levert een psychologische belemmering op, ondanks dat de krachtbron met 175 Nm meer trekkracht levert dan de Octavia 1.6 (148 Nm). Dat veel geïnteresseerden in de Yeti voor wat betreft de 1.2 TSI zoiets hebben van “eerst zien, dan geloven” en eerst een proefrit in deze basisversie willen maken, bevestigt het beeld dat een 1,2 liter grote motor even wennen is. Slechts een klein aantal kopers zet zonder testrit zijn handtekening onder het koopcontract van de 1.2 TSI.



