verkoop Yeti

De Skoda doet het goed met de verkopen van de Yeti ( bron autointernationaal.nl)


Skoda Yeti verkoopt boven verwachting 18-11-2009 15:57



Met de Roomster weet de Nederlandse autoconsument niet goed wat hij aan moet, maar de marktintroductie van de compacte SUV Yeti heeft Skoda geen windeieren gelegd. De importeur meldt, ruim een maand na de showroomintroductie, al 350 orders via haar dealers te hebben ontvangen. Dat is bijna dubbel zo veel als de prognose, want bij Pon ging men uit van slechts 200 kopers in heel 2009. Maar het is de consument blijkbaar opgevallen dat de Yeti o.a. op Autointernationaal.nl uitstekende recensies heeft ontvangen en dat zorgde voor extra drukte in de showrooms.
Volgend jaar wil Skoda 1.200 exemplaren van de Yeti in Nederland verkopen. Ter vergelijking: zowel de Hyundai Tucson als de Kia Sportage gingen vorig jaar meer dan 2.000 keer over de toonbank, dus de verkoopdoelstelling moet eenvoudig te realiseren zijn. Ook omdat het modellenprogramma momenteel nog niet compleet is, want het 105 pk sterke 1.2 TSI instapmodel ontbreekt.
De productie van deze basismotorisering is inmiddels in de fabriek te Mladá Boleslav gestart. De importeur denkt dat deze turbobenzine versie in Nederland de populairste motorisering gaat worden. Het is daarom logisch dat veel geïnteresseerden voor de Yeti op de 1.2 TSI uitvoering wachten. "We horen dat dealers lijsten hebben met liefhebbers voor een proefrit in de 1.2 TSI. Voor hen is het goed te horen dat de demonstratieauto's binnenkort zullen arriveren", zo laat de importeur weten. "Met de 1.2 TSI motor in het programma, verwachten we het succes van de Yeti verder uit te bouwen," zo laat de importeur enthousiast weten.
Wie geen geduld heeft en nu al een Yeti met direct ingespoten turbobenzinemotor wil, kan uitwijken naar de 160 pk sterke 1.8 TSI. De prijzen van deze motorvariant beginnen echter pas bij 25.790 euro en dat is bijna 7 mille meer dan de goedkoopste 1.2 TSI moet opbrengen (18.990 euro). De meerprijs kan echter deels worden verklaard doordat vierwielaandrijving op de 1.8 TSI standaard is. De importeur meldt dat de roep om een 1.4 TSI met 122 pk groot is en een dergelijke motorvariant zou inderdaad voor een meer logische opbouw van het leveringsprogramma zorgen. De kleine cilinderinhoud van de 1.2 TSI (die in diverse andere modellen van het Volkswagen concern de atmosferische 1.6 van 102 pk vervangen heeft) levert een psychologische belemmering op, ondanks dat de krachtbron met 175 Nm meer trekkracht levert dan de Octavia 1.6 (148 Nm). Dat veel geïnteresseerden in de Yeti voor wat betreft de 1.2 TSI zoiets hebben van “eerst zien, dan geloven” en eerst een proefrit in deze basisversie willen maken, bevestigt het beeld dat een 1,2 liter grote motor even wennen is. Slechts een klein aantal kopers zet zonder testrit zijn handtekening onder het koopcontract van de 1.2 TSI.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik was destijds bij de introductie bij Pon in Leusden van de Yeti. En vanochtend bij de dealer in alle rust ook weer eens goed bekeken.

Het blijft een mooie, praktische en degelijke aanvoelende auto.

MAAR, wat me gewoon enorm tegenvalt is de prijsstelling. Een beetje aangekleed en goed gemotoriseerd model Yeti is duurder dan een vergelijkbare O2 combi. En die O2 is groter/ruimer en zuiniger!
Dus tja...:confused:
 

Falcon

Donateur
Daarom zal er wel een 1.4TSI moeten verschijnen voor Yeti. Veel kopers die daarom schreeuwen. Ik snap ook nog steeds niet goed waarom deze niet beschikbaar is.

Weet iemand trouwens of er ooit een 1.4TSI met 4x4 zal komen? Moet kunnen met de 122pk.
 
Weet iemand trouwens of er ooit een 1.4TSI met 4x4 zal komen? Moet kunnen met de 122pk.

Ik heb van iemand van PON begrepen dat er volgend jaar waarschijnlijk een motor tussen de 1.2 en 1.8 bijkomt voor de Yeti. Dat zal wel een 1.4 worden.
 

Aiii

Lid
Daarom zal er wel een 1.4TSI moeten verschijnen voor Yeti. Veel kopers die daarom schreeuwen. Ik snap ook nog steeds niet goed waarom deze niet beschikbaar is.

Weet iemand trouwens of er ooit een 1.4TSI met 4x4 zal komen? Moet kunnen met de 122pk.

Heb het vermoeden dat ze simpelweg niet genoeg productiecapaciteit hadden op dit moment om nog een populair model met 1.4 TSI te hebben. Die motor verkoopt als de raven in alle modellen.
 

Roel

Lid
Heb het vermoeden dat ze simpelweg niet genoeg productiecapaciteit hadden op dit moment om nog een populair model met 1.4 TSI te hebben. Die motor verkoopt als de raven in alle modellen.

Klopt. VW Chemnitz bouwt momenteel zo'n 7500 1.4 TSI (122-125 pk) motoren per week en dat is is zo ongeveer de limiet.
 

Hilbert

Nieuw lid
Ik heb pas 1 Yeti gezien sinds januari. Ook op het Yeti-forum hier gebeurd niet veel. Best wel jammer eigenlijk.
 
Ik heb er inderdaad ook nog maar 1 in het wild gespot. Maar dat gaat zeker veranderen als de landelijke yeti dekking verder wordt vergroot.
 

snel

Actief lid
kenteken bewijs

heb zaterdag yeti 1,8 turbo 4x4 opgehaald
blijkt dat aanhang gewicht vermeld stond van 1600 kg :regels:
inplaats van 1800 kg wat volgens site rdw normaal is
dus bij deze een aandachts puntje voor een ander die yeti rijd of gaat rijden :cheer:
 

Hilbert

Nieuw lid
@snel, hoe bevalt de 1.8 tsi? Heb je ook in de 1.2 tsi proef gereden? Persoonlijk viel die zwaar tegen. Jammer dat ze de 1.4tsi niet vanaf dag 1 beschikbaar hadden.
 

van inkel

Forumguru
Nee het 4x4 systeem van VW, Skoda en Seat wijkt af van het Quattro-systeem.
Het Quattro systeem is een permantent 4wd systeem, het systeem van de rest is in princiepe een voorwielaandrijver en wanneer deze hun grip verliezen krijgen de achterwielen vermogen toebedeeld.
 

snel

Actief lid
heb nog weinig gereden maar bevalt goed ,geen 1,2 tsi gereden voor mij niet aan trekkelijk in verband caravan
 

Captain Hook

Forumguru
Is het 4x4 bij de yeti is vergelijkbaar met het Quattro-systeem van Audi?
Nee en Ja. :D

Het hangt er helemaal vanaf WELKE Audi je vergelijkt.
Een A3 quattro is WEL hetzelfde systeem (Haldex) als een VW Golf 4-motion of een O2 4x4 of een Yeti 4x4.
Maar een Q7 gebruikt een Borg-Warner systeem, terwijl een A6 een Torsen systeem gebruikt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Four-wheel_drive
Kortom, er is geen eenduidig nee of ja...

Zelfs de Bugatti Veyron gebruikt Haldex 4x4. :yeah:
"The Bugatti Veyron was designed by the head of Volkswagen Groups Škoda Auto Design Department, Jozef Kaban"
 

antonis

Nieuw lid
Heb toch al 3500 km gereden in 1 maand (20 jan opgehaald) met mijn Yeti dus ben regelmatig op de weg te vinden.

Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik er ook nog maar twee gezien heb (1x in Zwitserland en 1tje op de A2, ook een mattobrown)

Zullen we als Yetirijders het zwaaien weer introduceren ;)
 
Bovenaan Onderaan