Verkoop & onderhoud door VOVAS-VAG autobedrijf

AdB

Senior Member
Ik ben uiterst tevreden over het autobedrijf dat mijn Skoda onderhoudt, ook al is het geen officiële VAG-merkdealer (wel in het verleden). Nu lees ik dat dit bedrijf deel uit maakt van VOVAS (= een vereniging van autobedrijven, gespecialiseerd in VAG-auto's, opgericht in 2011). Hoe zit het dan met garanties e.d.? Ik heb me laten vertellen dat dit in principe niets uitmaakt en heb dat ook mogen ervaren toen mijn nieuwe Octavia III destijds wat kinderziektes had. Als ik in dit forum de zoekterm VOVAS intyp verschijnt er niets. Vandaar mijn vraag: wie heeft ook ervaring met dit soort autobedrijven en wat zijn nu precies de verschillen met een officiële merkdealer??
 

AdB

Senior Member
Ik kan ook googelen Ralleye en dit artikel heb ik ook gelezen. Maar mijn vraag is nog steeds niet beantwoord. NB: Mijn garage is overigens Autokar in Steenbergen, ook genoemd in jouw aangehaalde artikel.
 

AdB

Senior Member
Ik bedoel: als ik het artikel lees van jouw dealer (fabrieksgarantie, mobiliteitsgarantie etc) vraag ik me nog steeds af of er überhaupt wel een verschil bestaat met een officiële merkdealer. Niet dus? En: er wordt alleen gerept over Volkswagen en Audi en niet over Skoda en Seat.. (maar ik neem aan dat het alle VAG-auto's betreft)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Officieel mag er geen verschil zijn in garantie, zolang de auto aantoonbaar door een deskundige garage (Bovag-lid wordt daarbij als norm gebruikt) volgens de fabrieksvoorschriften wordt onderhouden. (Europese wet, dus geen keuze voor fabrikant/importeur/dealer) Ook die fabrieksvoorschriften moeten voor iedere deskundige garage ter beschikking staan (ook wet).

Dan de praktijk: allereerst probeert men vaak allerlei garantiekwesties niet als garantie maar als coulance te benoemen. Coulance is uit de aard der zaak niet wettelijk geregeld, en vaak mag je dan al klant ten onrechte flink bijdragen in de kosten, omdat men weigert de wettelijk verplichte garantie na te komen. Dan is er nog een probleem: volgens Pon/dealers moet een auto ieder jaar aangeboden worden bij een dealer om de auto te inspecteren op lakschade om eventuele roest/lakproblemen vroegtijdig te ontdekken en te bestrijden.

Kortom: voor de wet maakt het niet uit naar welke (Bovag)garage je je auto brengt voor onderhoud, al was het de Landwind-dealer, in de praktijk is dat soms anders.
 

Cordoba

Forumguru
:lezen:Aparte club die Vovas: maar liefst in 6 van de 12 Nederlandse provincies geen enkel lid (Groningen, Friesland, Flevoland, Utrecht, Zuid-Holland, Zeeland), waaronder de provincie met de meeste inwoners. :itwasntme: Daarnaast zover ik de deelnemers ken, zie ik alleen ex-dealers, en verschillende goed bekend staande Vagspecialisten zie ik er niet bij staan. Ik kan me vergissen, maar krijg de indruk dat een stel ex-dealers, als oude bekenden, de koppen bij elkaar hebben gestoken, om via samenwerking hun kennis en service op Vaggebied op peil te houden.
 

AdB

Senior Member
Cordoba: Jouw conclusie is juist volgens mij. Autokar in Steenbergen (NB) kon niet voldoen aan een aantal eisen van Pon en toen is het dealerschap afgepakt. Eisen die volgens mij - zo heb ik me laten vertellen - te maken hadden met de aard van het bedrijfspand en de locatie daarvan (buiten de bebouwde kom) Zo zal het ook met andere bedrijven zijn gegaan. Dat neemt niet weg dat de deskundigheid en de service door de klanten als zeer positief werd en wordt ervaren, maar diezelfde klanten zie je toch steeds meer naar de officiële dealers vertrekken (o.a. VAG-dealer Borchwerf in Roosendaal/Halsteren en Skodadealer Arnold de Rijk in Roosendaal) op het moment dat ze een nieuwe auto kopen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De eisen aan het pand (A-locatie, showroomgrootte en uitstraling enz.) zijn al een aantal decennia de reden dat Vag-dealers hun dealerschap in hebben moeten leveren, dus dat is niets nieuws. Ook zie ik al hele lange tijd, dat (kleinere) vakkundige dealers hun dealerschap moeten inleveren ten faveure van grote bedrijven, die zeker voor een particuliere klant, lang niet altijd even klantvriendelijk en service-gericht zijn, en waarbij je soms ook grote vraagtekens mag zetten bij de deskundigheid. Zowel uit eigen ervaring, als die van anderen, is een (ex-)dealerschap voor mij geen garantie van deskundigheid, maar moet je dit per bedrijf, en soms zelfs per vestiging bepalen.

Overigens heeft Pon nog een bizarre eis aan zijn dealers: Pon bepaald welke modellen er in de showroom van de dealer staan, de dealer mag die modellen alleen afrekenen met Pon. Dat kan soms tot vreemde situaties leiden: stel je hebt een dealer in Wassenaar, Aerdenhout, Laren, of ander villadorp, waar je eigenlijk alleen grote luxe auto's verkoopt, en af een toe een kleintje (voor moeder de vrouw, of voor de kinderen van de hoofdbewoner van zo'n villa). Dan loop je de kans dat Pon je opzadelt met een Caddy in hondenhok-uitvoering, terwijl je geen enkele klant met een Caddy in je klantenbestand hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: AdB
Bovenaan Onderaan