Verkeersbordenherkenning doet moeilijk

Wreckingtube

Actief lid
Na 14k km met de rs tdi en geen problemen te kennen dacht ik geluk te hebben maar sinds 3 weken terug toch voor gehad dat die 4x per dag zij op het maxi dot dat de Verkeersbordenherkenning beperkt is. Staat niet bij waarom en is meestal na 5 a 10 min weer weg de opeenvolgende dagen weer last van maakt niet uit of ik op wegen rijd met zeer weinig borden (woonwijk) of ik rij op zand of midden in het Stad.
Na een dikke week stilstaan (vakantie) reed ik vanop een zandweg (parking) en deed hij het weer.

Ik denk dat het best is dat ik is langs de dealer ga maar wou toch eens vragen of iemand hier dat al eens heeft voorgehad en wat die persoon hier aan heeft gedaan?

(Camera sensor zit op de voorruit was iedere keer helemaal proper)
 

boontjeRS

Forumguru
Ik heb dat ook regelmatig. Ben het al gewoon dat het niet optimaal werkt. Op snelwegen in Frankrijk rij je 130 en komt er ineens 70 op omdat je een afrit passeert. Is normaal me dunkt omdat de camera elk verkeersbord toont. Ofwel ook regelmatig verkeersbord herkenning beperkt. Hetis amambetant maar ik laat het zo tenzij je die functie uitzet.
 

BBO

Senior Member
Is bij mij ook (Superb) dat hij borden mist. Ik had er meer van verwacht. Ik durf er niet 100% op vertrouwen. Bij de BMW 5 van mijn collega lijkt dit veel beter te werken. De opmerking van beperkte beschikbaarheid krijg ik enkel op privaat domein.
 

BBO

Senior Member
@B.Stuurder Toen ik de optie bestelde ging ik er vanuit dat het beter werkte. Bebouwdekom borden mist hij regelmatig. En heb ook regelmatig voor als er nieuwe borden staan met lagere snelheid als ervoor dat hij de oude snelheid aangeeft. Mijn woonwijk is zone 30. Al enkele jaren. Maar 1/20 leest hij het bord, merendeel blijft hij 50 km/ h aangeven.

Ik werk als vertegenwoordiger, dus ben regelmatig op wegen waar ik niet bekend ben. Tegenwoordig zijn ze in België meer en meer aan het werken met zones. Regelmatig vergeet ik eens in welke zone ik ben als ik bv bij een klant buiten kom. Dit is de reden waarom ik die optie wou.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ook mijn reden om de optie te kiezen. Aangezien je heel snel op illegale snelheden zit met deze motor, is het handig te weten welke snelheid is toegestaan, maar daar kun je blijkbaar niet zeker van zijn. Misschien werkt het in Nederland beter...
Hij onthoudt ook het laatste bord als je een tijdje uit de auto bent geweest dus?
 

BBO

Senior Member
Ik kom niet zo veel in Nederland. Maar de Nederlandse wegen zijn veel logischer opgebouwd. Misschien dat het daardoor beter werkt. België is op dat gebied een ramp. Nederland is zoals een boom. Aan de dikke stammen hangen geen blaadjes/ huizen. België is een struik, een weg bouw er maar huizen aan. Bij mij in de buurt is een weg. Over een afstand van ca 5 km kom je 4 verschillende snelheden tegen en dan nog een verschil voor 3,5 ton... Het springt van 30 naar 70 naar 50 naar 90...
 

B.Stuurder

Forumguru
haha grappige metafoor.
Hier is het ook niet alles, met name op de snelwegen. In principe mag je overal 130, tenzij anders aangegeven. Nou en dat doen ze hoor, borden met 100, met toevoeging "tussen 7 en 19 h", stukjes 70, dan weer 100, dan weer 80. En de 100 borden met toevoeging zal hij wel niet lezen, dus heb je nog halve info.
Buiten de snelwegen is het wel wat overzichtelijker, al zijn er ook veel verschillende snelheden, 100, 80, 70, 60, 50 en 30.
Het zal mij benieuwen wat hij er van maakt.
 

BBO

Senior Member
Ik ben mij juist bekend in Zeeland. Daar heb je km's wegen zonder huizen en constante snelheid en vertragen aan de lichten. In België hadden ze al jaren huizen rond gezet en verschillende snelheden
 

Rallye

Forumguru
Het probleem van TS is niet enkel dat de verkeersbordenherkenning niet goed functioneert, maar dat hij ook nog een melding in de maxidot daarover krijgt (die na enkele minuten verdwijnt). Daar heeft dus niemand ervaring mee?
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb tijdens de proefrit die ik in een O3 RS heb gemaakt deze melding wel gezien ja. Maar ik dacht dat dat te maken had met het feit dat er geen borden waren of inderdaad even een tijdelijke storing en verder geen acht op geslagen.
 

BBO

Senior Member
Bij mij werkt het systeem altijd, daar heb ik geen probleem met. Maar het werkt vaak niet correct.

Gisteren 3 x een bord 50 gepasseerd met herhaling onder. Hij bleef zeggen dat het 70 is.

Bij de nieuwe A4 zou de cruise control de snelheid automatisch aanpassen aan de verkeersborden. Ik hoop dat Audi een recentere en beter werkende versie heeft...
 

BBO

Senior Member
Ik heb tijdens de proefrit die ik in een O3 RS heb gemaakt deze melding wel gezien ja. Maar ik dacht dat dat te maken had met het feit dat er geen borden waren of inderdaad even een tijdelijke storing en verder geen acht op geslagen.
Die melding heb ik enkel nog maar gezien op een groot privaat domein, de straten van een universitair ziekenhuis.
 

BBO

Senior Member
Heeft er iemand eigenlijk een idee hoe het systeem juist werkt? In de handleiding staat dat de informatie van de camera wordt aangevuld met die van de gps. Bij de opmerkingen van niet of beperkt beschikbaar staat "de verkeerstekens zijn gewijzigd (de navigatiegegevens zijn niet meer actueel)". Mag ik daaruit besluiten als het herkende bord niet overeenkomt met wat in de gps staat, dat hij dan toch de snelheid aangeeft die in de gps staat? Ik dacht dat hij ook variabele of tijdelijke borden aan wegwerkzaamheden ook correct weergeeft...
 
Bovenaan Onderaan