Verkeersborden

Het is natuurlijk een veiligheidsaspect omdat ze niet willen dat mensen er te veel op vertrouwen en dus zetten ze lane assist uit als ze denken dat je niet zelf stuurt.
Maar in de praktijk slaat het systeem te snel af en als mijn zoon dan ook nog eens wakker wordt van die piep krijg ik op men kop van mijn vrouw... :cry:
Dus in het belang van mijn relatie zou ik zeer blij zijn om die controle uit te kunnen zetten :D
 

wwter

Lid
toen ik de auto kreeg stond het uit. Ik dacht al dat het er niet opzat of stuk was, maar ik moest het eerst aanzetten in het menu.

Met 1 hand losjes aan het stuur rijden wordt niet op prijs gesteld door het systeem, soms is dit vervelend, maar het is eigenlijk wel zo veilig.
 

Rene C

Forumguru
Tijdens tijden idd heel eenvoudig in BC uit te zetten, of in menu van Columbus.

M'n vrouw vindt het maar niets dat lane assist, het trekken aan het stuur (kleine correcties die het system maakt) doet haar denken aan een ongeval wat we een x aantal jaar geleden hebben gehad.
 

wwter

Lid
on topic: Bij skoda kun je verkeersbordenherkenning alleen bestellen icm columbus. Ik heb een greenline met lane assist en dus de camera, maar zonder columbus. Ik vraag me af wat daar bij skoda de reden voor is. Missschien schermruimte om het pictogram te laten zien?
 

Rene C

Forumguru
on topic: Bij skoda kun je verkeersbordenherkenning alleen bestellen icm columbus. Ik heb een greenline met lane assist en dus de camera, maar zonder columbus. Ik vraag me af wat daar bij skoda de reden voor is. Missschien schermruimte om het pictogram te laten zien?
OK, wist ik niet. Ik heb weliswaard EBL met columbus, maar borden worden ook gewoon op maxidot getoond.
 

Antera

Donateur
on topic: Bij skoda kun je verkeersbordenherkenning alleen bestellen icm columbus. Ik heb een greenline met lane assist en dus de camera, maar zonder columbus. Ik vraag me af wat daar bij skoda de reden voor is. Missschien schermruimte om het pictogram te laten zien?

Verkeersbordherkenning word zichtbaar in je tellerbak niet in je Columbus/Admundsen
 

Darkside

Forumguru
Volgens yt wel. Tenminste bij vw. Ik verwacht bij de columbus ook. Dacht dat die indien beschikbaar de camera pakte. En anders het bord wat in de kaart database zit.
 

wwter

Lid
ik heb me vergist het kan zowel met de amundsen als de columbus, maar niet met de gewone radio.

Dat betekent dat het bij mij dus eventueel ooit aangezet kan worden.....

Iemand ervaring met het systeem? Ik vond het de 320 euro niet waard, mede omdat ik gehoord had dat het niet altijd juist werkt.
 

Rene C

Forumguru
Klopt. Systeem is wel eens in de war en beweert dat ik op A20 en A29 130 mag rijden.. Tot hij een bord ziet en past het dan automatisch aan.

Opzich werkt het vaker wel dan niet. Ook wanneer de trekhaak gemonteerd is met iets eraan geeft hij de borden dubbel weer omdat aanhanger wel beperkte snelheid heeft maar fietsendrager niet.

Het is een leuke gimmick.
 

Antera

Donateur
De snelheidsborden in je nav mode komen uit een mapje in de navigatie en niet van de camera.
 

Rene C

Forumguru
@Antera, niet dat ik twijfel aan je kennis, maar het valt me op dat de borden op de navi gelijk zijn (altijd) aan de borden in de tellerbak..

Zou het kunnen zijn dat de gelezen borden de tellerbak overrulen.?
 

micky

Forumguru
Ik denk dat de borden die door de camera gezien worden, alles overrulen, wat heeft jet anders voor zin zo'n systeem??
 
D

Deleted member 13589

Ik heb ook de indruk dat de snelheden die in de Columbus worden weergegeven van de camera komen, hij geeft namelijk bij wegwerkzaamheden op de Columbus de snelheden aan die de maxi-dot ook aangeeft.
 

Antera

Donateur
De camera is in dit geval denk ik toch de baas in de auto. Nu kunnen jullie er gelijk in hebben dat dan idd de camera de snelheden bepaald. Dan de vraag als je ergens komt waar geen borden zijn geeft hij het dan ook nog aan in de navi of is er dan geen bord te zien?
 

Darkside

Forumguru
Volgens mij heb je zonder verkeersbord herkenning ook verkeersborden in je navi scherm.
Waar deze database precies is weet ik niet. Maar volgens mij wordt die opgeslagen in je kaart materiaal.
(dat was zo bij de oude columbus, welke nu ook op sommige plekken 130 aangeeft waar hij dat bij oudere versies V8 bv niet deed).
Als je dus op de a1 rijdt richting amsterdam (heeft variabele snelheid) dan zul je in navischerm zien dat je 120 mag.
Als je sochtends rijdt (mag je 100) en je hebt verkeersbord herkenning ga ik er vanuit dat je dan 100 in je scherm ziet. Heb je geen verkeersbordherkenning dan zal hij 120 (dus foutieve info) weergeven.
 
Bovenaan Onderaan