Verkeersborden

notjes

Actief lid
Beste,

Kan er mits aanpassing van software de verkeersborden herkenning worden opgezet.is een camera voor meerdere functie's?Ook kan men een achterruitrij camera installeren en schermen koppelen aan dvd speler voor achteraan in de wagen?

skodaboy

Forumguru
met alleen een software aanpassing ga je de verkeerborden herkenning niet aan de praat krijgen.
of je een navigatie-systeem in de auto moet hebben om het werkend te krijgen weet ik niet zeker,maar ik vermoed van wel..

je hebt zo wie een camera nodig vooraan in de auto die de verkeerborden scant die naast de weg staan..deze gegevens worden vergeleken met een databank systeem (gps??) dat aanwezig is in de wagen..

nadien krijg je op het MFD de snelheid te zien die je mag rijden,ook verschijnt de snelheid op het navigatie-scherm.

er bestaat ook een ACC systeem (adaptive cruise control) = werkt aan de hand van een radar die zelfs de tussen afstand berekend,en automatisch de wagen afremt als te dicht bij je voorligger komt,heb je terug vrije baan ga je terug naar de vooraf ingestelde snelheid.

een achterruit rijcamera kan altijd nadien geplaatst..:jaja:

micky

Forumguru
Die camera vergelijkt niets met een database van een navigatie hoor, hij leest het bord en laat vervolgens zijn opgeslagen digitale versie van dat bord op je display zien, volgens mij is dat aan te zetten bij elke O3 met lane assist

skodaboy

Forumguru
de camera vergelijkt alle sinds de gegevens die hij scant met een databank systeem wat aanwezig is in de wagen.
of die databank het navigatiesysteem is weet ik niet ,daarmee zette ik ook de ??

ik krijg het hier niet geplaatst maar als je op google verkeersbordenherkenning intikt en klikt op skoda dan kan je de uitleg /werking van het systeem lezen.

Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
wat wordt er volgens jouw vergeleken dan?? hij leest een bord, vertaald het naar het juiste logo en plaatst het in je display, dat is nu precies waar het systeem om draait, in je display weergeven wat er aan de kant van de weg staat, daar komt geen databank aan te pas, nou ja wel een aantal gedigitaliseerde logo's....

Edit, heb even gegoogled maar daar staat precies wat ik bedoel (http://nl.skoda.be/models/HotspotDetail?HotspotName=C39 - Traffic Sign Recognition [A7]&Page=technology&WebID=54cb704b-0118-4508-8347-05e8b60cf44d), die databank zijn de digitale logos van de verkeersborden, kortom hij leest een feitelijk "bord" en zoekt de digitale versie erbij, deze wordt geplaatst in je scherm, maar heeft echt niets met een navigatiesysteem of wat dan ook te maken.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ik den inderdaad dat alleen een wat luxer systeem (dus bij Skoda een systeem dat ook kan navigeren) verkeersbordherkenning aankan. Niet omdat hij zou vergelijken met een database met gegevens over de situatie terplaatse, maar omdat de herkenning nu eenmaal veel rekenkracht vergt.

MartijnW

Actief lid
Ik den inderdaad dat alleen een wat luxer systeem (dus bij Skoda een systeem dat ook kan navigeren) verkeersbordherkenning aankan. Niet omdat hij zou vergelijken met een database met gegevens over de situatie terplaatse, maar omdat de herkenning nu eenmaal veel rekenkracht vergt.

Uhm, mijn smartphone kan dat ook (Google goggles) en die is echt niet zo geavanceerd of met een zware processor, dus waarom zou de standaard columbus het niet kunnen??

Darkside

Forumguru
De vraag is of een standaard columbus reeds voorzien is van een database met logos?
Je hebt sowieso de camera nodig die lane assist ook gebruikt.
En je zou op zijn minst ergens in VCDS moeten aanvinken dat je ook verkeersbordherkenning wilt.

Maar kans is aanwezig dat de database die nodig is om de vergelijking te maken niet standaard aanwezig is.

Voor je google goggles heb je ook een internetverbinding nodig om logo's etc te vergelijken.

micky

Forumguru
maar dit staat toch ook gewoon als mogelijkheid op de lijst van @Antera? Alleen staat daar niet vermeld wat je nodig hebt, ergens anders op internet staat het wel vermeld: "Beim Skoda Octavia III 5E und verbautem Navigationssystem sowie Frontkamera System haben Sie die Möglichkeit die VZE (Verkehrskennzeichenanzeige, bzw. Schildererkennung) freizuschalten. Über die verbaute Kamera werden somit die verfügbaren bzw. erkannten Verkehrsschilder im Navi angezeigt."

Antera

Donateur
Lane assist idd nodig om dit te activeren en nee dit is niet 1 ding activeren of aanpassen maar 5 zaken op verschillende locaties. Ik ben de lijst nog aan het uitwerken wat wat is wat de eisen zijn en wat het doet incl eventueel filmpjes maar de tijd is zo vol hier :(

Wat uitgebreidere informatie bij dat lijstje zou inderdaad heel handig zijn! Als je al een half afgewerkte versie hebt is dat misschien ook al interessant om te publiceren?

Bedankt! Deze lijst is al heel wat duidelijker.
Nog wat tips ivm de lijst:
  • 89 & 43 zijn dubbels. Ik snap trouwen sniet goed wat dat aanpassen van het trillen betekend want mijn stuur trilt nooit. Hij stuurt gewoon bij indien ik niet zelf bijstuur in een bocht, maar hij trilt niet.
  • Een goed aantal van de opgelijste zaken staan standaard al aan. Het zou handig zijn om aan te duiden welke standaard al aan staan
Ik dacht dat "Deactiveringsdrempel instellen bij Lane Assist" betekende dat je kon instellen hoe snel hij zichzelf uitschakelt omdat hij meent dat de bestuurder niet actief stuurt. Ik zie nu dat het is vanaf welke snelheid hij inschakelt. Jammer want omdat ik mijn stuur niet zo stevig vastneem gebeurd het regelmatig bij een lang recht stuk dat de lane assist piept en zichzelf uitschakeld omdat hij meent dat ik niet stuur. Misschien kan dit ook aangepast worden?

Antera

Donateur
Niet alles staat standaard aan. De eerste O3's hadden diverse zaken niet wat ze tegenwoordig vaak wel hebben. Ook is afhankelijk van de uitvoering bepalend welke wel en niet aanwezig zijn. Daarnaast is de lijst voor Octavia, Golf 7 , A3 en Leon 5F. En daar zitten ook instellingsverschillen tussen. :D

D_R1978

Senior Member
@personx Daar zou ik ook wel in geinteresseerd zijn. Vind de Lane Assist in algemene zin zeer prettig werken, maar heb net iets te vaak dat hij piept terwijl ik mijn handen gewoon aan het stuur heb.

Bovenaan Onderaan