Verkeerde auto besteld

Hoi,

Gisteren was het dan eindelijk zo ver de superb 2.0 170 pk ambition bns zou geleverd worden. Inderdaad keurig rond 13:00 uur werd de auto gebracht. Na het openen van het kenteken bleek ineens de 140 pk versie te zijn geleverd. Na het bellen met de dealer bleek dat zij de verkeerde hadden besteld in Tjechie :(.

Ze hebben aangeboden om de auto te laten chiptunen en het zou af te doen. Ik heb gezegd hiermee akkoord te gaan mits zij de superb ook van een trekhaak voorzien. Het gaat mij namelijk niet alleen om de pk's maar ook om de stillere diesel die er eigenlijk in had moeten zitten. Eens kijken of de dealer hier me akkoord gaat....
 

Wasmachineman

Forumguru
Hoi,

Gisteren was het dan eindelijk zo ver de superb 2.0 170 pk ambition bns zou geleverd worden. Inderdaad keurig rond 13:00 uur werd de auto gebracht. Na het openen van het kenteken bleek ineens de 140 pk versie te zijn geleverd. Na het bellen met de dealer bleek dat zij de verkeerde hadden besteld in Tjechie :(.

Ze hebben aangeboden om de auto te laten chiptunen en het zou af te doen. Ik heb gezegd hiermee akkoord te gaan mits zij de superb ook van een trekhaak voorzien. Het gaat mij namelijk niet alleen om de pk's maar ook om de stillere diesel die er eigenlijk in had moeten zitten. Eens kijken of de dealer hier me akkoord gaat....

Wel een afneembare trekhaak ?
Wat een prutsers zeg. :confused:
Dacht dat er tegenwoordig niets fout kon gaan met bestellingen.
Ben benieuwd wat het wordt ? Succes !
 
Wel een afneembare trekhaak ?
Wat een prutsers zeg. :confused:
Dacht dat er tegenwoordig niets fout kon gaan met bestellingen.
Ben benieuwd wat het wordt ? Succes !

Wel de bedoeling van een afneembare trekhaak.

Zo niet dan moet de auto maar opnieuw besteld worden. Tot die tijd heb ik wel een andere auto nodig, de dealer vertelde mij dat deze kosten voor mij zouden zijn.... ik vond dit niet reeel..?
 

Aiii

Lid
Erg vervelend. Maar het oude gezegde is niet voor niks. Daar waar mensen werken, worden fouten gemaakt. De oplossing is an sich niet verkeerd, chiptuning zal je het vermogen wel geven en als ik de getunedde mensen van het forum mag geloven rij je daarna nog zuiniger ook. Die trekhaak krijg je er trouwens vast wel bij. De dealer zal het schaamrood flink op de kaken staan nu.

Iig succes en toch veel plezier met de nieuwe bak!!
 

Constant

Erelid
Ik zou de auto gewoon weigeren, alhoewel iedereen wel eens fouten maakt, dit is toch wel een hele grote blunder. Juridisch gezien mag je de auto weigeren wegens het grote verschil met wat je hebt besteld.

De chiptune optie vind ik een te makkelijke oplossing, het blijft een 140 pk motor die wat anders wordt afgesteld.
 

Huyzen

Lid
Ik zou hem ook weigeren. Common rail of DPF lijkt me ook nogal een verschil. Een optie vergeten of verkeerd leveren zou ik nog tot daar aan toe vinden, maar een verkeerde motor... tja, weg ermee.
 

___JC___

Forumguru
Dus je besteld een 170pk common rail diesel en hebt de 140pk pompverstuiver diesel gekregen? Ik weet niet of ik daar mee akkoord zou gaan moet ik zeggen. Pompverstuiver maakt veel meer herrie, is toch een blok met veel bekende problemen en het rijdt echt heel anders dan een common-rail diesel.
 

Aiii

Lid
Oei, dat had ik er niet uit begrepen. Dat veranderd de zaak. Nee, daar ging ik zeker niet mee akkoord, dat is gewoon verouderde techniek. Je gaat je daar hoe dan ook op den duur aan irriteren. Dat kan alleen maar blijven knagen.
 

Constant

Erelid
Het is al stom als verkeerde bekleding wordt geleverd, maar dat is nog een menselijke fout en overheen te komen. De motor is zo'n wezenlijk onderdeel van de auto, daar is een verschil van 30 pk en andere technologie niet acceptabel.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre chiptune + trekhaak evenveel waard is als het prijsverschil tussen de motoren?
 

WanderZ

Actief lid
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.. maar ik persoonlijk ben niet echt vriendelijk als het op dit soort dingen aankomt. men checkt toch wel wat er besteld wordt? En beetje pk is al vervelend, maar totaal andere motor met andere techniek zou ik niet zo snel accepteren denk ik.. of je moet hele goede vriendjes met je dealer zijn.. maar goed nogmaals.. je moet het zelf weten. je mag hem weigeren, maar dan moet je wel weer langer wachten op een andere (hopelijk) goede auto..
 

Wasmachineman

Forumguru
Wie is trouwens eigenaar van de auto ? Jij (Pieter) of een bedrijf cq leasemy?
Want als het lease is zal de leaseprijs ook anders worden want het is een andere auto !
Jouw dag / dagen ook weer verknald.
Welke dealer heeft dit trouwens op zijn geweten ?
 

Wasmachineman

Forumguru
En er zit inderdaad veel verschil in de motoren!
De 170 pk is stiller want commonrail.

Goed dat je maar even gepost hebt hier want zo krijg je wel wat tips.
 

Herbie

Lid
Wel de bedoeling van een afneembare trekhaak.

Zo niet dan moet de auto maar opnieuw besteld worden. Tot die tijd heb ik wel een andere auto nodig, de dealer vertelde mij dat deze kosten voor mij zouden zijn.... ik vond dit niet reeel..?

Ik zou hem weigeren. En de dealer moet ondertussen GRATIS een vervangende auto voorzien, het is immers hun fout.



EDIT: volgens een KB van 9 juli 2000 (http://mineco.fgov.be/PROTECTION_CO...d_advices/informations_and_advices_nl_007.htm) mag je in België een nieuwe wagen weigeren indien een element dat als essentieel wordt beschouwd verschillen bevat. Een motor lijkt me nogal essentieel. Ik weet echter niet hoe dat in Nederland is.

Bestelbon: de veranderingen!

1. Beschrijving van het voertuig

De bestelbon moet verplicht het model vermelden, het type voertuig, de kleur en de kleurcode.
Nieuw: de bestelbon moet eveneens de eigenschappen van het voertuig vermelden die de koper als essentieel zou beschouwen: kleur van de stoelen, type bekleding, noodzakelijke accessoires, …
Als er bij de levering verschillen worden vastgesteld bij één of ander element dat als essentieel wordt beschouwd, zou de koper het voertuig kunnen weigeren.
 

MarcoO2

Forumguru
Zo niet dan moet de auto maar opnieuw besteld worden. Tot die tijd heb ik wel een andere auto nodig, de dealer vertelde mij dat deze kosten voor mij zouden zijn.... ik vond dit niet reeel..?

Dat is ook niet reëel... Even heel kort samengevat: de dealer levert jou een wezenlijk andere auto dan overeengekomen (juridisch noemen we dat nonconformiteit). Door toedoen van de dealer moet jij langer ander vervoer hebben (lees: dat kost jou geld en dus lijdt jij, juridisch gezien, schade). Die schade is een gevolg van een fout van de dealer (lees: wanprestatie) en komt voor rekening van degene die de schade heeft veroorzaakt (de dealer).

Kortom, ik zou helemaal niet gaan praten over tunen en een trekhaak, maar gewoon levering van de juiste auto eisen. En voor wat betreft de kosten zul je een afweging moeten maken hoe hard je het wilt spelen. Maar ik zou voorlopig mijn poot stijf houden...
 

TheoStek

Forumguru
Als de auto niet voldoet aan je verwachtingen is de verkoper/garage aansprakelijk en heb je recht op nakoming. Nakoming wil zeggen dat de verkoper of garage alsnog moet voldoen aan zijn verplichting en jou een deugdelijk product dient te leveren. De klacht moet je zo snel mogelijk schriftelijk en aangetekend bij de garage gemeld worden, dus niet mondeling regelen. Hier is in het algemeen een maximumtermijn van 2 maanden aan verbonden. Als je te lang wacht met klagen, verspeel je al je rechten.

Jij hebt als koper of consument het recht om ten eerste de auto afgeleverd te krijgen zoals op bestelling staat.
Je kunt onderhandelen met de garage/dealer in hoeverre het opgelost kan worden, denk OOK aan het prijskaartje.

Als jij een auto ter beschikking wilt hebben van de dealer zal die daar gehoor aan moeten geven.
Doet of wil hij dat niet, kun je ontbinding van de koopovereenkomst, of prijsvermindering eissen.
Tevens kun je nog schadevergoeding af dingen als je een auto moet huren, als de dealer geen vervang wagen ter beschikking stelt.

Zet alles op PAPIER.
 
Dat is ook niet reëel... Even heel kort samengevat: de dealer levert jou een wezenlijk andere auto dan overeengekomen (juridisch noemen we dat nonconformiteit). Door toedoen van de dealer moet jij langer ander vervoer hebben (lees: dat kost jou geld en dus lijdt jij, juridisch gezien, schade). Die schade is een gevolg van een fout van de dealer (lees: wanprestatie) en komt voor rekening van degene die de schade heeft veroorzaakt (de dealer).

Kortom, ik zou helemaal niet gaan praten over tunen en een trekhaak, maar gewoon levering van de juiste auto eisen. En voor wat betreft de kosten zul je een afweging moeten maken hoe hard je het wilt spelen. Maar ik zou voorlopig mijn poot stijf houden...

Hoi Marco en andere,

Bedankt voor jullie duidelijke advies. Het betreft hier een lease auto dus de aanschafwaarde is voor mij van minder belang. Wat ik wel belangrijk vind is dat de auto voldoet aan mijn verwachtingen. Dus het wordt inderdaad een nieuwe auto bestellen (dealer gaat hiermee akkoord) of tunen+trekhaak (hierover zijn ze nog over aan het praten). Ik zal dan ook aangeven dat dit de 2 keuzes zijn waar ze tussen kunnen kiezen. Wanneer het mondeling is afgesproken zal ik een schriftelijke bevestiging van het gehaal vragen.
 

Maarten

Forumguru
Het is mij ook ooit overkomen en heb de auto geweigerd.
Als ik jou of de leasemaatschappij was zou ik bedanken voor de eer en ze gewoon de juiste auto laten bestellen!
 
Bovenaan Onderaan