Vergrendeling stekker dimlicht Fabia III

Cordoba

Forumguru
Van de week ineens een waarschuwing dat het rechter dimlicht het heeft opgegeven, dus wilde ik het Osram Blue Vision lampje vervangen door een vers exemplaar,
maar op de één of andere manier krijg ik de stekker van het lampje niet los. In het instructieboekje staat wel dat je de vergrendeling van de stekker los moet halen, maar omdat je eigenlijk niet kunt zien wat je doet, krijg ik het niet voor elkaar, en zie ook niet goed hoe je de vergrendeling van de stekker loshaalt.

Ik hoop dat er iemand is die mij op het juiste spoor kan zetten, zodat er weer een paar verse lampjes in kunnen. Overigens het eerste lampje in 6 jaar (leeftijd van de auto) en bijna 100k km dat kapot gaat, dus wat dat betreft weinig te mopperen (alleen dat het verrekte lastig is om een lampje te wisselen).

Ik heb al geprobeerd om met de telefoon een foto van de stekker te maken, maar óf de afstand is te klein tussen stekker en camera (onscherp beeld, omdat de afstand max. maar iets van 2-3 cm is) of vanuit de wielkast krijg ik de stekker niet goed op beeld.

Het betreft een Fabia III uit december 2016 (dus modeljaar 2017) met halogeenlampen.
 

EdK

Forumguru
Meen dat je het ruitenwisser reservoir moet losschroeven om er een beetje normaal bij te komen.
En dan tegen de klok indraaien om lamp met stekker te lossen.
Maar is zeker geen leuk klusje en nu met die kou helemaal niet....
Zou maandag ff langs de dealer rijden, laten die hun handen maar openhalen
 

EdK

Forumguru
Dan maar een watje...
Zie graag iemand werken en vloeken terwijl ik op een stoel zit met een heerlijke bak koffie in de hand......
Johhh kan er urennnnnnn naar kijken en van genieten...... :D
 

Eltjo

Forumguru
Kort gezegd; jij houdt van werk!

Een vriendin van me had een Daihatsu Coopen, als je dan naar de dealer ging verving die het koplampje voor je;
eentje zat dan zowat op de motor terwijl er naast de auto nog eentje nodig was....
 

Cordoba

Forumguru
@EdK In de instructie staat dat je de clip waarmee de vulpijp van het ruitensproeier reservoir vast zit, moet verwijderen, maar eerlijk gezegd heb ik geen last van dat pijpje.

Wat de temperatuur betreft: ik had het vrijdag na werktijd al even geprobeerd in de parkeergarage op het werk, dat was met +8 graden net even iets prettiger dan buiten in de kou.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
heb ik geen last van dat pijpje.
Nou kan dat inderdaad best mogelijk wezen.
Kijk ik heb maat kolenschop als hand en dan struikel je al snel over je eigen vingers...
En ja met min 4 in de zon uit de wind kan heerlijk weer zijn om buiten te klussen hoor.
Maar beetje wind en je bevriest ter plekken
 

Cordoba

Forumguru
Ligt in mijn ervaring aan de klus, als je volop metaal (onderdelen of gereedschap) vast moet houden, en ook nog redelijk gevoelige klus (zodat je niet goed met handschoenen kunt werken), valt dat tegen. Bij de vorige Fabia ook diverse klussen in echt winterweer moeten doen (accu wisselen, raammechanisme vervangen), en dat is onder normale omstandigheden toch een stuk prettiger werken.
 

EdK

Forumguru
Ja ik heb met -3 C jarennnnnn geleden een koppakking van een Suzuki GS650GT staan te vervangen.
Braken er ook nog 2 bouten van uitlaat systeem af ......
Wel neef en ik werden er echt niet vrolijk van, maar ja most gebeuren. 3 dagen later moest ik ermee op pad.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb ondertussen op Youtube een filmpje gevonden en het is dus inderdaad lampje met stekker en al lostrekken (en draaien) zoals al gezegd, en dan pas het bolletje uit de stekker. Fijn die instructieboekjes met niet kloppende aanwijzingen:mad:

Het gevonden filmpje:
 

Rallye

Forumguru
Grappig inderdaad. Begrippen als “verwijderen” of ”loshalen” (al zal dat er niet letterlijk hebben gestaan) hebben wat mij betreft geen plaats in een handleiding: ze beschrijven namelijk niet wat je precies koet doen. Ik weet nog dat mijn schoonvader voor het verwisselen van een achterlampje in zijn Mazda 323 op het commando “verwijder” van de handleiding een complete afdekplaat afbrak…….

Zelf ook ooit eens iets dergelijks gehad met een afwasmachine die volgens de handleiding “aangaf” wanneer hij geen zout of spoelglans meer zou hebben. Natuurlijk merk je vanzelf hoe die dat aangeeft, maar ook zo’n woord hoort niet in een handleiding,
 

Cordoba

Forumguru
@Rallye de letterlijke tekst:
"› De stekkervergrendeling indrukken en de stekker door heen en weer te be-
wegen in pijlrichting 1 » afb. 299 verwijderen
.
De veer in pijlrichting 2 indrukken.
› De veer in pijlrichting 3 loslaten.
› Het defecte gloeilampje in pijlrichting 4 eruit trekken.
› Een nieuw gloeilampje in de koplamp plaatsen en de veer tegengesteld aan
pijlrichting 3 borgen.
› De stekker tegen de pijlrichting 1 erop steken."

Normaal worden dergelijke teksten geschreven door professionals die de hele dag niets anders doen, dan kun je eigenlijk door gewoon automatisch te zoeken op woorden als verwijderen dergelijke vage teksten heel snel terugvinden en aanpassen.
 

Rallye

Forumguru
Dan valt het bij jouw auto mee. Ik was op jouw beschrijving in je eerste post afgegaan……
 

Afrit13

Forumguru
Recent zelf ook een lamp moeten vervangen en gelukkig heb ik kleine handen. Ik kan er ook vanaf de bovenkant bij, ipv via de wielkast.
 
Bovenaan Onderaan