Vergrendeling laadkabel werkt niet

Berghuis

Donateur
Hoi allemaal,

Ik heb sinds vandaag het probleem dat de laadkabel niet meer vergrendeld in de auto. Het gaat om een Octavia iV RS uit 2023. Vanmiddag de auto aan de openbare laadpaal gezet voor ca. een uur en ik dacht toen wat is er weinig of misschien zelfs helemaal niets bijgeladen. Op de volgende bestemming weer aan een openbare laadpaal hopende op meer succes. Helaas, na ruim een uur laden rijdt de auto weg in auto modus i.p.v. E-modus. Zie vervolgens dat de accu 6% geladen was. Net wederom aan de openbare laadpaal gezet, maar viel mij ineens op dat de stekker in de laadpaal netjes vergrendeld, maar de stekker in de auto dat niet doet. Bij een van de buren even een andere kabel geprobeerd, maar zelfde resultaat. Thuis via 230v kabel ook hetzelfde probleem.
Sowieso een ritje naar de dealer morgen, maar zijn er anderen die dit ook hebben gehad en zo ja, hoe is dit opgelost?
 
Toevallig niet het vinkje bij de instellingen aan gezet van automatisch ontgrendelen…?
of is die optie er wellicht alleen bij de enyaq… :arghh:

edit: oh, maar hij laad dus ook niet bij?
 

jesse_s93

Donateur
Ik heb het niet gehad, maar lees op briskoda wel hetzelfde probleem:
Oplossing lijkt daar dat het spanningsloos zijn van de auto heeft geholpen, doordat de batterij plat was.
 

Berghuis

Donateur
Wel interessant. Vandaag rij ik via de dealer naar huis. Indien ze tijd hebben kunnen ze hopelijk een snelle blik erop werpen en de tip doorgeven.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Misschien doe je het al wel, maar het even 'optillen' van de laadstekker kan helpen om de stekker in de auto te vergrendelen.
Edit:
Dat is een 'workaround', geen echte oplossing, die moet van de dealer komen.
 
Laatst bewerkt:

Berghuis

Donateur
@Peter-036 Zal zo is even proberen. Dacht dat ik dat gisteren ook gedaan had door de stekker goed op zijn plek te krijgen, maar niet 100% zeker.
Sowieso 19 februari een afspraak bij de dealer, eerder is er geen tijd.
 
Heb exact zelfde gehad. Ik kon bij de dealer niet snel terecht. Ik had ergens gelezen dat wanneer je de stekker een paar keer flink er in en uit rost, het misschien wel weer kon gaan werken. En dat is dus gelukt, met een beetje kracht en een vleugje frustratie is het opgelost.
Sindsdien niet meer voorgekomen.
 

Berghuis

Donateur
Helaas voor mij geen oplossing. "optillen" van de stekker haalt niets uit. Tevens de stekker al eens goed stevig erin gedrukt (lees: met kracht) maar ook geen oplossing. Ik blijft het gewoon zo nu en dan proberen.
 

jesse_s93

Donateur
Als je de spanning er even af wilt halen (om dat te proberen) hoef je niet de hele kofferbak uit te ruimen. Kwam ik laatst een keer achter. Er zit in de ruimte waar je de laadkabels kwijt kunt aan de linkerkant een kleine afdekking. Hieronder vind je een aarde draad die je los kunt maken. Het proberen waard, mocht de dealer niet met een gewenst antwoord komen.

Edit: bovenstaand klinkt wellicht wat random maar is gerelateerd aan het feit dat de accu in de Octavia in de link van Briskoda leeg was en dus ook spanningsloos is geweest. Daarna werkte het weer.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Wij bouwen en leveren ook laadpalen en ook wij hebben wel eens een storing dat de motorvergrendeling niet werkt op de paal !
In algemeen werkt dan een harde reset van afstand dan, en soms moeten we klant vragen om de gehele spanning van paal te halen 10 minuten te wachten en dan spanning er weer op te zetten.
9,5 van de 10 keer werkt de paal hierna na behoren, leverancier van de modules (brein) zegt dat het in hun software zit en dat er een update komt.... alleen kan men nog niet zeggen wanneer helaas....

Maar neem aan dat je de stekker eerst in de wagen plaatst en daarna in de paal ?
 

Alpha

Donateur
Wel herkenbaar hoor. Mijn granny charger is vervangen vorig jaar omdat die niet wilde vergrendelen. Ging een paar weken goed en toen wilde die weer niet pakken. Door de kabel iets naar onderen te drukken pakt ie hem wel altijd 100%.

Gebeurt me tot nog toe alleen maar bij de granny charger. Publieke kabel nog nooit problemen mee gehad. Behalve af en toe een rotte Shell laadpaal. Maar dan doet gewoon de hele paal niks. Niet eens de NFC chip uitlezen.
 

hemi24

Forumguru
Kan aan de auto liggen, maar ook net zo goed aan de laadpaal.

Ik heb vanochtend twee keer geprobeerd bij een snellader in Duitsland, beide keren foutmelding dat de vergrendeling niet werkte.

Laadkabel nr.2 van hetzelfde apparaat naar de auto getrokken en die starte in één keer zonder problemen…
 

Berghuis

Donateur
Maar neem aan dat je de stekker eerst in de wagen plaatst en daarna in de paal ?
Ja geprobeerd idd, maar andersom ook, geen verschil helaas. Andere kabels vandaag ook weer geprobeerd op kantoor van collega’s maar ook geen verschil. Andere laadpaal ook geen verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Js8401

Lid
@Berghuis
Ik had dit probleem recent ook, bleek bij mij een loszittende zekering te zijn in het zekeringen vakje onder de motorkap. Ik weet helaas even niet meer welke het exact was.

Daarvoor had ik een issue met niet werkende bochten verlichting, daar was ook een losse zekering de boosdoener.
 

AWPH77

Lid
Hoi Berghuis. Ik heb op dit moment een zelfde probleem met mijn Superb IV. Ik hoor de vergrendeling wel werken, maar hij ontgrendelt op hetzelfde moment weer. Ik heb alles al geprobeerd met duwen en trekken, maar niets helpt. Hoor jij de vergrendeling ook werken, of gebeurt er helemaal niets bij jou?
 

Berghuis

Donateur
Hoi @AWPH77 bij mij werkt de vergrendeling helemaal niet. Je hoort ‘m helemaal niet. Alleen aan de kant van de laadpaal wordt de kabel vergrendeld, net nog geprobeerd, maar helaas.
 

Berghuis

Donateur
@jesse_s93 nee nog niet aan toegekomen. Vandaag de ANWB nodig gehad. Auto stond gelukkig thuis maar deed niks meer, ging zelfs niet meer open. Na de hulp van de ANWB weer een uur gereden en ziet er weer normaal uit. Waarom de accu leeg was, geen idee. Stond niks aan, auto stond ook netjes op slot.
Zo als het weer het even toelaat proberen of het laden werkt, accu was tenslotte leeg :maakmegek: en anders morgen gewoon naar de dealer.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: MY00
Bovenaan Onderaan