verbruikt de GL boven 120 km altijd bovenmatig meer?

arie

Nieuw lid
Er wordt binnen het forum veel gesproken over het verbruik van de GL en terecht. Goed, de 1 op 29 wordt niet gehaald. Mocht je ook niet verwachten in de praktijk. Maar mag ik nu ook uit alle diskussies de conclusie trekken dat de GL met zijn driecylinder diesel voor lange ritten eigenllijk niet de meest efficiente keuze is. Kun je beter een wat grotere dieselmotor kiezen, bijvoorbeeld de nieuwe 1.6? Zijn er ervaringen van forumleden die de wagen veel op lange (internationale) trajekten gebruiken waarbij de gemiddelde snelheid langdurig boven de 120 km ligt. Ik zou de GL met name als lange afstand reiswagen willen gebruiken. En voor mij geldt op dit moment, dat er geen wagen te koop is op dit moment, die op alle gebieden meer 'value for money' biedt. Alleen, geldt dat ook voor het verbruik bij hogere snelheid?
 

FredV

Banned
voor iedere auto geldt dat het verbruik kwadratisch toeneemt met de snelheid.
Dus ho harder, hoe hoger het verbruik.
Wellicht geldt dat voor de GL gezien de kleine cilinderinhoud in meerdere mate dan een motor met meer cc (beperkt vermogen, dus je zit snel aan het max vermogen en dus in t ongunstigere brandstofverbruik.
 

corsaar

Senior Member
een waarheid als een koe vanmiddag even het gas erop 120/130 en
de matrix liet het stijgende verbruik heel goed zien 1 op 9
 
Ja, beetje wel... Snap uiteraard dat het verbruik dan hoger zal worden, maar is dit enigszins te doen? En waar ik nog het meeste benieuwd naar ben is het rijgedrag bij een dergelijke snelheid, iemand ervaring mee?
 

FredV

Banned
-maar is dit enigszins te doen?
- En waar ik nog het meeste benieuwd naar ben is het rijgedrag bij een dergelijke snelheid, iemand ervaring mee?
1. brandstofverbruik hangt van zoveel factoren af, dat als iemand zegt, dan rijdt ie nog 4.8/100 dat dit niet voor iedereen geldt.
2. Er zijn veel draadjes over de ervaringen, ja die zijn hier dus en wat ik heb gelezen, allemaal positief.
 

Max5

Senior Member
2. Er zijn veel draadjes over de ervaringen, ja die zijn hier dus en wat ik heb gelezen, allemaal positief.

Nou Fred_Vergoeilijk, ik lees ook een hoop posts waarin mensen zich afvragen of dit nou echt zo'n zuinige auto is. Het grote verschil tussen praktijk en opgegeven verbruik levert toch wat gemopper op!

Ik heb ergens een post gezien (op dit forum) met een tabelletje van verbruik vs. snelheid maar kan 'm zo niet terugvinden. Wie weet 'm wel te vinden?
 

hemi24

Forumguru
@ Arie : beetje typische nederlandse vraag: het mag eigenlijk niets kosten maar moet wel zo hard EN zuinig mogelijk... ;)

Kan je natuurlijk geen ongelijk geven, maar als je veel en vaak vrij hard rijdt zou ik toch voor een grotere motor gaan en dan denk ik dat de 1.6 toch net iets fijner rijdt dan de GL...

Ter vergelijk, toen ik mijn vrouw leerde kennen had zij een 206-je met 1.4 benzine en ik een 206sw met 2.0 HDi: dat moet je gewoon rijden om te voelen dat het een wereld van verschil is. Vooral op snelwegen is een grotere motor vrijwel vaker zuiniger omdat deze domweg meer reserve heeft ergo niet op volle kracht hoeft te zwoegen.

Vergelijk het met de ervaringen die vele mensen hebben met de Octavia i.c.m. de 140pk TDI: die halen relatief lage verbruikscijfers bij lange ritten over de Autobahn.
 

FredV

Banned
Nou Fred_Vergoeilijk, ik lees ook een hoop posts waarin mensen zich afvragen of dit nou echt zo'n zuinige auto is. Het grote verschil tussen praktijk en opgegeven verbruik levert toch wat gemopper op!
Max, de tweede vraag ging niet over t verbruik, maar over de rij-eigenschappen, die reacties zijn positief.
Overhet verbruik had ik verwezen naar de andere draadjes.
 

Brains

Nieuw lid
Ik heb al een aantal maal duitse snelweg gereden. Laatste rit('s-nachts) +/- 500km met grotendeels 120 op teller en lange stukken tegen de 160km/uur. Totaal gemiddelde van die rit op bc was een verbruik van 4,9l/100km !
Ik ben tevreden!
 

Max5

Senior Member
Max, de tweede vraag ging niet over t verbruik, maar over de rij-eigenschappen, die reacties zijn positief.
Overhet verbruik had ik verwezen naar de andere draadjes.

Ik dacht dat het altijd alleen maar over het verbruik ging! :)

@brains: Nette score, wat was nou je gemiddelde snelheid?
 

Max5

Senior Member
Wat niet de vraag van de topicstarter was.
En zo kunnen we nog even doorgaan... :cheer: :super: :cheer:
 

stradje

Actief lid
Met hoge snelheden zal de GL geen verbruiks-killer zijn. Van de andere kant zal hij het ook niet veel slechter doen dan alternatieven. En dan kun je nog steeds heel veel kilometers meer rijden van de besparingen. En dat rijden gaat dan ook nog eens lekker comfortabel, mits je een beetje geduld hebt bij het optrekken.
 

arie

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reakties.
Nee, het ging mij niet zozeer om het verbruik in het algemeen, daar is al veel nuttigs over geschreven. Maar meer over het verbruik wanneer je de wagen met name gebruikt voor lange afstanden. En daaraan gekoppeld: hoe gedraagt de auto zich dan, kun je de GL goed gebruiken als reiswagen? Dus niet zozeer voor dagelijkse boodschappen of woon-werk verkeer. Maar hoe fris stap je uit de stoelen na enkele uren achtereen rijden? Kortom het het lange afstand comfort en het daarbijbehorende verbruik.
 

wanderer

Senior Member
zijn deze zomer op en neer naar ons huis in Portugal gegaan (2 volwassenen + kind + kat + bagage geen dakkoffer geen aanhanger)...telkens in 1 ruk gereden....2000km heen en 2000km terug.....heen was verbruik 4,8 l/100km en terug 5 l/100km 80% autoweg (frankrijk 130km/h, rest 120km/h), in Portugal berg op/af, bij Limoges idem...vindt zelf het verbruik meevallen, de stoelen zitten redelijk comfortabel maar dat is puur persoonlijk, ik kwam er iig niet geradbraakt uit, verder het weggedrag is wat springerig en achter dweilerig, ik denk dan ook aan hulpveren....
 
Bovenaan Onderaan