Verbruikcijfers boordcomputer vergeleken met de werkelijkheid.

Ronbe

Senior Member
Bij mijn vorige Fabia's (I) had ik altijd het gevoel dat de verbruikcijfers die de boordcomputer gaf nogal afweken van de werkelijkheid.
Vanaf het moment dat ik mijn Fabia II heb aangeschaft ben ik het precies gaan bijhouden via spritmonitor.de.
Inmiddels heb ik ruim 5300 km gereden met mijn Fabia, en denk ik dat ik een goed vergelijk heb. Het werkelijke verbruik is na 5372 km 1 op 17,05 km per liter. De boordcomputer geeft aan 1 op 17,2 km per liter. Een heel klein verschil.
Mijn conclusie: Verbruikcijfers van de boordcomputer zijn betrouwbaar.

Hoe is jullie ervaring hiermee ?

Ps: Ik heb een maxidot display (weet niet of dit nog invloed heeft)
Orginele banden liggen nog op de wagen
1.2 TSI 63 pk
 

turboturbo

Forumguru
Mijn Fabia 1 lijkt anders behoorlijk te kloppen. De boordcomputer stond vlak voor de reset vorige week (ivm service beurt) op 5,8l/100 km gemiddeld. Klopt nagenoeg precies met mijn Spritmonitor :xyxthumbs:

Geen Maxidot, geen originele banden meer (maar dat maakt niets uit voor de berekening van het gebruik voor de BC, denk ik )
 
De keren dat ik het met m'n vorige Octavia (1.9TDI 2007) heb gecontroleerd, bleek de BC nogal optimistisch te zijn (lees: gaf een te laag verbruik aan). In m'n huidige Octavia (1.6CTDI 2011) komt is het verschil te verwaarlozen
 

coqrouge

Nieuw lid
Bij mij is de afwijking wisselend. Het kleinste verschil is: daadwerkelijk 1:24,94 en volgens de BC 1:25.0. Het grootste verschil is daadwerkelijk 1:23,92 en volgens de BC 1:27.0 (bron: www.spritmonitor.de).
 
Ik merk ook, na 13K gereden te hebben, dat de resultaten van de BC verschillen.
Altijd is de afwijking 0.1 tot 0.2, maar het is ook een keer 0.3 geweest.
In alle gevallen is de BC te optimistisch.
Voor mijzelf houd ik een afwijking aan van 0.2 tov de BC
 

jos_br

Actief lid
Bij mij is de afwijking wisselend. Het kleinste verschil is: daadwerkelijk 1:24,94 en volgens de BC 1:25.0. Het grootste verschil is daadwerkelijk 1:23,92 en volgens de BC 1:27.0 (bron: www.spritmonitor.de).

Das vreemd, dacht dat dit eigenlijk niet kon. Wat mij wel intrigeerd is de werkelijk afgelegde afstand. Snelheidsmeters wijken standaard behoorlijk af (soms wel 7% teveel), de km teller ook. Dit is soms te zien in de opgeslagen km stand in de ECU.

Jos.
 

jmw57

Lid
Ik heb wel het idee dat de BC in mijn auto een gunstiger verbruik aangeeft dan in werkelijkheid gereden wordt. Bij mijn GL 1.2 tdi gaf de BC laatst een verbruik van 3.7 ltr op 100 km aan (dus dat zou neerkomen op 1 op 27). In werkelijkheid kwam het neer op een verbruik van 1 op 22,34 (gereden km's gedeeld door het aantal getankte liters). Dit is toch wel een verschil van bijna 5 km per liter en dat vind ik wel fors.
Mijn snelheidsmeter wijkt nagenoeg niet af. Als ik op de teller 100 rijdt, komt dat volgens de GPS neer op 96 km., dus dat valt nog wel mee.
 

Gerke

Forumguru
gemiddelde afwijking is bij mij dat de BC 0,2 te optimistisch is, zie ook mijn spritmonitor
 

Max5

Senior Member
Das vreemd, dacht dat dit eigenlijk niet kon. Wat mij wel intrigeerd is de werkelijk afgelegde afstand. Snelheidsmeters wijken standaard behoorlijk af (soms wel 7% teveel), de km teller ook. Dit is soms te zien in de opgeslagen km stand in de ECU.

Jos.

De variaties van de boordcompu zullen kleiner dan bij spritmonitor oid, want er wordt lang niet altijd even 'vol' getankt.
 
Bij de laatste tankbeurt was het omgerekende verbruik 1.17. Volgens de boordcomputer 1.204.
Dit verschil lijkt mij logisch aangezien de rit voor de laatste tankbeurt heen en weer vanuit het midden van het land naar de Wadden was met dakkoffer en fietsendrager.
Het gemiddelde verbruik van deze rit met behoorlijk veel wind rond de 1.17.
Het verschil met de boordcomputer is volgens mij dat deze kijkt naar het gemiddelde van de gereden km en dus een aantal tankbeurten en bij de berekening na het tanken ga je uit wat je op dat moment getankt hebt en dus over alleen maar de km gereden met die ene tank.
 
@zwarte ruiter
De berekening van de BC is afhankelijk van wanneer de gebruiker deze reset en weer op 0 zet.
BC 1 gaat na 2 uur automatisch weer op 0, terwijl BC 2 dit na 19 uur en 59 minuten of na 99 uur en 59 minuten doet, afhankelijk of je mini of maxidot hebt.
BC 2 is dus uitermate geschikt om 1 tank, of meerdere tanks te berekenen.
De gebruiker is degene die dat bepaalt.
Als jij de dagteller en de BC 2 beiden reset en op 0 zet als je getankt hebt, dan mag je verwachten dat de verbruiksresultaten ongeveer gelijk uitkomen.
 
Dat wilde ik nu juist aangeven dat hier het verschil tussen het verbruik van bc 2 en het verbruik na de eigen berekening na het tanken afkomstig van is.
Alleen heb ik het niet over het resetten van bc 2 gehad
 
Het verschil met de boordcomputer is volgens mij dat deze kijkt naar het gemiddelde van de gereden km en dus een aantal tankbeurten en bij de berekening na het tanken ga je uit wat je op dat moment getankt hebt en dus over alleen maar de km gereden met die ene tank.

Je hebt het erover dat de BC naar een aantal tankbeurten kijkt en dat de berekening na het tanken alleen over die ene tank gaat.
Lijkt mij duidelijk wat je bedoeld en dan is er inderdaad verschil tussen BC (meerdere tankbeurten) en de berekening voor 1 tankbeurt.
 

turboturbo

Forumguru
BC 2 wordt volgens het instructie boekje bij mijn auto als volgt bepaald: er wordt het gemiddelde berekend van een aantal willekeurig gekozen ritten uit het recente verleden, van in totaal rond de 1000km.
 

van_der_P

Senior Member
Het verschil tussen verbruiksresultaten van de BC en het werkelijke verbruik ligt vaak aan de manier hoe je tankt. Als je het tankpistool terug hangt na dat het de eerste keer afgeslagen is, komt het verbruik het best overeen met de BC waarde. Tank je vol op een manier dat de vulpijp ongeveer overloopt, dan klopt de waarde van de BC niet meer.
 
@turboturbo
Dat klopt niet helemaal.
BC 2 houd het gemiddelde bij gedurende een maxium van 19 uur en 59 minuten of 99 uur en 59 minuten doet, afhankelijk of je mini of maxidot hebt.
En niet van totaal rond de 1000 km.

In mijn boekje staat nog wel vermeld:
"Willekeurig aantal individuele ritten"
Maar dit is natuurlijk een gewone opbouw van gemiddelden.
Is ook makkelijk te testen.
Zet BC 1 en BC 2 op 0.
Maak een lange rit, en ga binnen 2 uur weer terug naar huis, zodat BC 1 niet automatisch gereset wordt.
Aan het einde van de rit zullen BC 1 en BC 2 dezelfde waarden aangeven..

Op weg naar de vakanteibestemming zit ik vaak met BC 1 en BC 2 te spelen, je moet toch wat te doen hebben op de autobahn.....
 
Het verschil tussen verbruiksresultaten van de BC en het werkelijke verbruik ligt vaak aan de manier hoe je tankt. Als je het tankpistool terug hangt na dat het de eerste keer afgeslagen is, komt het verbruik het best overeen met de BC waarde. Tank je vol op een manier dat de vulpijp ongeveer overloopt, dan klopt de waarde van de BC niet meer.

Dat ben ik helemaal met je eens.
Misschien is het zelfs nog belangrijk dat je steeds dezelfde pomp gebruikt.
 
Bovenaan Onderaan