Verbruik Skoda Octavia 1.0 TSI e-TEC

@Sneeuwwitje ik heb t ook over hybride modus op de snelweg.. ik ga natuurlijk niet de accu de eerste 50km snelweg elektrisch leegrijden om dan met een platte accu 1:15 neer te zetten.

Precies dus wat @Berghuis ook ervaart; is de accu vol dan helpt de electromotor mee, hybride dus, en dat drukt zeker het verbruik op de snelweg
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Maakt voor het rekensommetje nix uit. Je hebt voor ongeveer 50km stroom in de accu zitten. Als je die gebruikt ga je van de 180km ongeveer voor 130km benzine verstoken. Hybride: 180:23=7,8 liter. Zonder hybride deed je ongeveer 1:17 dus voor 130km (reken het stuk dat je met de hybride met de accu doet even niet mee) is dat 130:17=7,6 liter. Je bespaard dus in mijn ogen niets, maar doet het met andere energie. Met de hybride geldt korter de afstanden hoe minder benzine nodig, maar hoe meer elektriciteit. Als je daar goedkoop aan kunt komen is het zeker interessant.
 

MY00

Senior Member
Maar de @Kawasakiman rijdt 45 kilometer per dag naar zijn werk. Dit kan hij dus bijna geheel elektrisch doen. Indien hij dan elke keer kan laden als de auto stil staat, gaat zijn verbruik giga omlaag als hij met een PHEV gaat rijden.
 
Maar de @Kawasakiman rijdt 45 kilometer per dag naar zijn werk. Dit kan hij dus bijna geheel elektrisch doen. Indien hij dan elke keer kan laden als de auto stil staat, gaat zijn verbruik giga omlaag als hij met een PHEV gaat rijden.
Ik kan op mijn werk opladen tevens hebben wij hebben zonnepanelen op het dak liggen van ons huis. Als ik alle doordeweekse dagen van het jaar naar werk zou gaan kan ik aldoor elektrisch rijden. Dat zou me al heel wat kosten besparen. 5 x 52 x 45 km x 2 = 23400 km per jaar. Als ik dan 50 km per accu kom zou ik 468 keer 13 kW moeten laden. Dat is 6084 kW x +/- 0.40 euro (thuis kost het me niks dus doemscenario) = 2433 euro. Mijn auto rijdt nu 1:15.4 dan is het 23400 / 15.4 x 1.88 euro = 2856 euro aan brandstof. Scheelt al 420 euro plus wegenbelasting voordeel a 300 euro per jaar. Heb ik toch minimaal al weer 700 euro verdient.
 

Rallye

Forumguru
Kleine kanttekeningen: Jij hebt 52 weken vijf dagen per week woon/werkverkeer? Het wegenbelastingvoordeel houdt een keer (2026???) op.

En wat verlies je als je je Octavia nu inruilt?
 
Kleine kanttekeningen: Jij hebt 52 weken vijf dagen per week woon/werkverkeer? Het wegenbelastingvoordeel houdt een keer (2026???) op.

En wat verlies je als je je Octavia nu inruilt?
Dat is idd een kleine kanttekeningen. Had misschien beter 48 weken kunnen doen. Maar toch scheelt het me wel. Belasting voordeel stopt misschien in 2026. Das nog afwachten.

Wat ik verlies op mijn huidige weet ik nog niet maar ga me daar natuurlijk nog in verdiepen. Als dat teveel is en niet uit kan doe ik het niet. Ben ook zeer tevreden met deze maar hou de optie open.
 
Bovenaan Onderaan