Verbruik Skoda Octavia 1.0 TSI e-TEC

Hoi,

ik had een vraagje over de ervaring met een Skoda Octavia 1.0 TSI e-TEC. Ben sinds kort in het bezit van deze auto na jaren diesel te hebben gereden. Had op verschillende forums gelezen dat mensen zonder probleem rond de 1 : 20 haalden met deze auto. Nu red ik dat bij lange na niet. Dagelijks rij ik 45 km naar mijn werk op de eco stand. Rij hierbij voornamelijk op de snelweg met cruisecontrol op 115 km/u (weet mag maar 100 km/u ;) ) en dan is mijn verbruik 1 : 15.5. Dit is toch wel een groot verschil met wat ik allemaal lees. Iemand die ongeveer hetzelfde aan verbruik heeft als wat ik heb? Iemand een idee hoe dit kan en niet zeggen dat mijn voet zwaar is want optrekken doe ik gewoon rustig aan om te kijken of ik het ook kan redden.

Alvast bedankt voor de info.

Grtz,

Rene
 

Phantom

Forumguru
Zodra je boven de 105/110 komt gaat het verbruik erg omhoog. Als ik lang 80km wegen rij haal ik zelfs 1 op 25 of beter.
Duitse snelweg gaat ook prima maar meer dan 550 km red je niet meer op een tank.
 

Berghuis

Donateur
Ik heb als voorloopauto ook een Octavia Combi met een 1.0 TSI e-TEC gereden. Meermaals boven de 1000km op een tank gereden. Echter de Eco stand is niet zo zuinig als dat het zich voordoet. Op Comfort haalde ik de meeste kilometers. Daarnaast tankte ik bijna altijd bij de Shell, zodra ik bij bijv. een SuperTank, TinQ o.i.d. ging tanken haalde ik de 1000km bij lange na niet meer. Dagelijkse rit naar het werk is 80km, waarbij bijna 50/50 is qua snelweg en provinciale wegen. CC stond meestal tussen 105 en 110 km\h en op N wegen op 90km\h.
 

Pindasaus

Forumguru
Op de snelweg is luchtweerstand het bepalendst voor je verbruik. De Octavia 4 combi heeft 8% meer luchtweerstand dan de liftback. Daar heb je het eerste verschil al te pakken. Verder schaalt luchtweerstand met snelheid in het kwadraat: 15% harder rijden betekent 32% meer weerstand. Het verbruik loopt bij hoge snelheid dus sterk op. Als laatst: in de winter is het brandstofverbruik hoger dan in de zomer. (Langer) koude motor, koude banden, lichtere benzine etc.

Probeer eens een tank lang niet harder dan 100 te rijden. Je verbruik zal lager zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

MY00

Senior Member
1:20 met 100 kilometer per uur is nu lastig te halen. Denk aan de kou en waarschijnlijk winterbanden.
Mijn vrouw rijdt op dinsdag 2x 190 kilometer. Indien zonder files rijdt ze momenteel 1;19 in de zomer is het verbruik net iets lager dan 1:20 en soms zelfs 1:21. Maar de dagen zonder files zijn op 1 hand te tellen.
Zoals andere ook reeds geschreven hebben zal de 115 de grootste boosdoener zijn. En indien je tussendoor ook nog wat kleine afstanden rijdt zijn de 90 kilometer op 1 dag natuurlijk ook niet heel erg veel.
 

EdK

Forumguru
Had op verschillende forums gelezen dat mensen zonder probleem rond de 1 : 20 haalden
Zoek je wagen hier maar eens op, dan krijg je een veel eerlijker verbruik over langere tijd van mensen te zien dan wat je in forums leest.

En zelf een Fab4 en van de zomer en herfst haalde ik met gemak 1 op 20 en meer op ritjes woon/werk
Maar nu met veel files in de avond en temperaturen die stukken lager liggen haal ik soms maar 1 op 17 a 18
File rijden is zo en zo het leeg slurpen van je tank, kunt dan beter op afstand proberen te blijven van een voorganger en dan de CC instellen op bv 20Km/u. Dan zie je je verbruik weer wat gunstiger worden
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bedankt. Daar heb ik wat aan. Als ik de invoeren van verschillende mensen zie klopt het verbruik aardig met wat ik doe. Nogmaals bedankt. Overweeg toch om weer afscheid te nemen en een 1.4 phev aan te schaffen.
 

EdK

Forumguru
Overweeg toch om weer afscheid te nemen en een 1.4 phev aan te schaffen.
Tsja maar het verlies (afschrijving) die je dan doet daar kun je aardig wat brandstof van kopen.....
Zou zelf even de wat warmere temperaturen afwachten en kijken wat het verbruik dan is en zo op een jaar gemiddelde uitkomend kijken of het toch wel allemaal meevalt.....
Is dan wel misschien slim om account aan te maken bij spritmonitor en daar je tank bonnen met KM stand in te vullen.
Want je boord computer is zo en zo niet eerlijk in het tonen van het gebruik......
 
Laatst bewerkt:

serum

Senior Member
Bedankt. Daar heb ik wat aan. Als ik de invoeren van verschillende mensen zie klopt het verbruik aardig met wat ik doe. Nogmaals bedankt. Overweeg toch om weer afscheid te nemen en een 1.4 phev aan te schaffen.
Als je 115 moet rijden op de snelweg denk ik niet dat je verbruik gunstiger wordt met de phev. Als je terugrekend wat het principe je kost om die 1.4 te kopen moet je inzien dat 100 rijden en met het verkeer mee je meer oplevert? Hoe vaak druk je tijdens een rit het gas tot op de bodem? Ik rijd op de snelweg gewoon met het verkeer mee, kalme rijder, defensief Verbruik is dan gemiddeld 3,8 a 3,9L/100km met de 1.0tsi. (volgens de boordcomputer). Langlopende gemiddelden geven voor mij een 0,3l/100km afwijking tussen tanken en de boordcomputer. We hebben de oudere, waarvan de cilinderwanden niet gecoat zijn en geen aanloophulp. De jouwe moet nog iets zuiniger kunnen zijn. Banden(spanning) doet ook zeker wat. Ik rijd in de winter iets minder zuinig als in de zomer (zomerbanden zijn 225/45r17 en de winterbanden zijn 205/55r16). Maar ook in de winter kom ik niet onder de 1:20,5. Bij 1:15,5 denk ik aan een loden voet en 0,0 anticipatie. (niet beledigend bedoeld, maar uitgaande op mijn ervaring)
 

Rallye

Forumguru
Bij 260 dagen woon-werk leg je 23.400km af. Bij 1:14,5 kost je dat 1613 liter benzine. Bij 1:20 kost je dat 1170 liter benzine. Kan het uit om voor die 500 liter benzine per jaar een andere auto te kopen? Kan natuurlijk iets meer zijn - je doet niet enkel woon-werk.

Je kunt ook eens variëren. Mijn persoonlijke keuze zou het niet zijn om dat met de snelheid te doen, maar je zou ook eens kunnen kijken of die ECO-stand wel iets doet voor je verbruik - die schakelt bij DSG bijvoorbeeld heel vroeg op, wat niet per sé onder alle omstandigheden het beste hoeft te zijn. Rij eens een paar tanks zonder ECO.
 

EdK

Forumguru
Wat mij in de laatste jaren is opgevallen is dat een constante snelheid rijden het zuinigst is,
Dus gebruik die CC al is het in file met 20Km/u
Op de snelweg met 100 of 110 Km/u ook de CC inschakelen.
Ga je zonder CC aan rijden dan zie je op zelfde ritten dat het verbruik toch minder is in negatieve zin
 

Canon-Eye

Forumguru
In 1988 liet ik mijn eerste cruise control installeren (retrofit: VDO Tempostat) in de bedrijfs-Audi80 van toen een paar maanden oud en ik merkte hetzelfde: de constante snelheid scheelde op dezelfde rit van ca. 150km zo'n 8 tot 10%, naar gelang de weersomstandigheden.
Sindsdien ben ik een tamelijk fanatieke CC-gebruiker.
 

Sneeuwwitje

Senior Member
mijn ervaring is dat 115 ook bijna 115 echte kilometers is in de O4, met mn vorige auto was dat dan 108 of zo. Sneller kost meer brandstof. En als je een diesel gewend was, dan is het even wennen, had ik ook van de S3 1.6tdi naar de O4 1.5 benzine. Probeer eens een tijdje 105 op de CC. Op langere afstanden met constante snelheid heb je van hybride geen voordeel. Met de 1.5 worden dan twee cilinders uitgeschakeld, maar dat zou bij de 1.0 iets teveel van het goede zijn.
 

AndreM

Forumguru
@Kawasakiman mijn ervaring met deze motor is het volgende.
Ik heb de O4 station e-TEC met DSG sinds mei 2023 en deze heeft een ACC.
Van de zomer naar Oostenrijk heb ik grote stukken 150 km p.u. gereden met uitschieters naar de 180 km per uur met een verbruik van 1:19,2.
In de bergen heb ik zelfs de 1:20 gehaald en dat was niet alleen bergafwaarts.
Nu in de winter zit ik op de 1:16,6, dat is logisch omdat het veel kouder is.

Met deze motor moet je mee leren omgaan.
Het is niet alleen je rechtervoet, maar ook wetende wanneer de auto gaat afremmen als je bijvoorbeeld een tunnel in rijd. Ik zet dan de ACC even uit en dan zie je ook de motor uitgaan, dus geen verbruik!
Anticiperen is een kunst, maar ook dat bepaald je verbruik.
Zie je ver voor je de auto’s op de snelweg remmen, dat laat ik het gaspedaal los en laat ik de auto doorrijden met een uitgeschakelde motor, ieder 100 meter die je uitrijd is geen verbuik.
Rij ik een uitvoegstrook uit, dan staat de ACC uit, dus ook de motor.

Het is het nieuwe rijden met deze motor en ik weet dat er veel meer uit te halen valt.

:thumbsup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Mick

Sneeuwwitje

Senior Member
Van de zomer naar Oostenrijk heb ik grote stukken 150 km p.u. gereden met uitschieters naar de 180 km per uur met een verbruik van 1:19,2.
En wat was de gemiddelde snelheid? Ik heb op en neer naar Italie ook best zuinig gereden, en met af en toe hoge snelheid, maar gemiddeld toch maar 83km per uur. Als je gemiddeld snel rijdt zal je verbruik ook hoog zijn. Bij een gemiddelde van 120+ op zulke ritten kom je denk ik niet onder de 7l op 100km.
 
Met de 1.5 worden dan twee cilinders uitgeschakeld
In de O4 PHEV ligt de dezelfde 1.4L EA211 motor als in de O3 en niet de nieuwere 1.5 met ACT
Op langere afstanden met constante snelheid heb je van hybride geen voordeel.
Nou, dat ben ik niet met je eens. Mijn O3 deed op de cruise ooit op mn gemak met 100km/u naar Polen zo’n 800km ofzo op de tank. Gebruik was iets van 1:17-1:18 ofzo.. nog nooit zo zuinig gereden.

Vorig jaar met de O4 phev den haag-zwolle: met volle tank en accu heen, daar weer volledig opgeladen (nog iets van 8% over ofzo, pakweg 180km), toen met volle accu dus weer terug en direct afgetankt. Rustig op de cruise met 100 ook. Toen dus 1:23 ofzo.. zoiets..
Dus het maakt wel degelijk verschil. Had die accu plat geweest dan had dat verbruik zeker hoger gelegen: immers zelfde blok als in de O3 maar de O4 phev is natuurlijk een stuk zwaarder (zo’n 430 kilo)..
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Als je de accu oplaadt en daarop rijdt scheelt dat natuurlijk brandstof. Bedoelde met constante snelheid op de snelweg rijden heb je niet echt voordeel van hybride. Je hoeft niet af te remmen dus zal niet ‘gratis’ opladen. In de stad en op binnenwegen zal je er wel voordeel uit halen. Het deel dat je elektrisch kunt rijden geeft een voordeel, dat afhankelijk van hoe goedkoop je kan laden best prettig is.
 

Berghuis

Donateur
Ik deel de ervaring met @Disaster-Master de PHEV is wel degelijk zuiniger op de snelweg als er nog lading in de accu zit. Zodra de accu leeg is, dan is het een ander verhaal en ligt het verbruik idd hoger.
 
...........Maar ook in de winter kom ik niet onder de 1:20,5. Bij 1:15,5 denk ik aan een loden voet en 0,0 anticipatie. (niet beledigend bedoeld, maar uitgaande op mijn ervaring)
Ben sinds ik de auto heb zeer bewust geworden van rijden. Trap hem nooit helemaal in, rij alleen maar op CC. Rij vanaf huis naar snelweg niet harder dan 60 km per uur en is maar zo rond de 3 km. Snelweg staat ie bijna 40 km op CC 110 km per uur. De laatste paar km is 50 km per uur. Laat gas vroeg los en zie vaak vrijloop in beeld . Dus denk dat het niet helemaal van toepassing is wat betreft je laatste zin . Haal dan echt niet beter dan 1:15.5. Heb all season banden eronder. Die zijn net 1 maand oud. Hoop dat het in de zomer beter is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan