Verbruik rapid

EdZ

Donateur
Maar hij heeft een DSG. Pas in een Golf-met-DSG gereden en dat werkt voor mij beter dan een handbak. Ik wil bijvoorbeeld nog wel eens in 3 blijven hangen terwijl m'n display "4" zegt. Ik weet dus hoe het komt....maar het verschil met hem is best groot.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wil bijvoorbeeld nog wel eens in 3 blijven hangen terwijl m'n display "4" zegt.
Dat is niet persé slecht voor je motor, of zelfs voor je verbruik...
Ik heb al meer dan eens de proef op de som genomen door op een rustige landweg op de cruisecontrol rijdend het actuele verbruik in 4 te vergelijken met dat in de (door de display geadviseerde) 5e versnelling, met dezelfde cc-snelheid in dezelfde richting. E dan is die 5e meestal niet meetbaar zuiniger, soms zelfs 1 of 2 tiende l/100km ONzuiniger...

Dus die schakelindicatie interesseert me niet, ik schakel vooral op toeren in relatie tot de hoeveelheid arbeid er van de motor wordt gevraagd: stevig optrekken of in rustig kabbelend verkeer meehobbelen, wel of geen aanhanger mee, hellingop of -af, etc.
Kerngegeven daarbij is het toerental waarvanaf minstens 80% van het koppel beschikbaar is; voor de 1.2TDI GL is dat zo'n 1750 à 1800 rpm. Als er flink gewerkt moet worden, is dat de ondergrens om rekening mee te houden, ook na het opschakelen.
 

servies

Forumguru
2 weken geleden op vakantie geweest naar Italië. Volgens de boordcomputer was het gemiddelde verbruik 6.1 liter per 100km
Rijstijl: gemiddeld rond de 130 proberen te rijden met af en toe een uitschieter naar boven omdat het even kon en ik het eens wou uitproberen.
En soms moest het langzamer.
Gezien hoeveel ik getankt heb kan het verbruik overigens aardig kloppen.
 

kevinbel

Actief lid
Lettende op dat de boordcomputer gewoon afwijkt van wat je bij de pomp erin gooit en je gereden kilometers door dat aantal liters deelt.
Ik heb nu bijna 5000km met mijn aangekochte Rapid Spaceback gereden, en ik denk dat ik gemiddeld op 1op17,5 ongeveer zit.
Terwijl de boordcomputer 1op16.6 aangeeft.

Afgelopen dagen naar La Bresse, Frankrijk geweest. In Luxemburg E10 getankt, de boordcomputer gaf aan 1op17.2, was uiteindelijk 1op18, mee naar la Bresse gereden, terug naar Luxemburg, weer getankt, 28liter E10, boordcomputer zegt 1op18.5, is uiteindelijk 1op19.1

Ook ervaren toen ik er paar weken geleden mee naar Finale Ligure, Italië ben gereden, toen had ik de auto net.
Thuis (Goes) volgegooid, in Basel, Zwitserland getankt boordcomputer 1op15,5, daadwerkelijk 1op16.
Op de terugreis getankt in Lugano, Zwitserland, boordcomputer 1op17, daadwerkelijk 1op18.
Toen nog in Antwerpen getankt, boordcomputer 1op17.2, weer 1op18 daadwerkelijk.

Ben net begonnen om het maar is te noteren in spritmonitor.
 

Tees

Donateur
@kevinbel heb je een afwijkende bandenmaat onder je auto liggen? Ik ben namelijk gewend dat de boordcomputer vrijwel altijd zuiniger aangeeft dan in werkelijkheid. Bij mij ongeveer 0.4 - 1 km/L meer.
 

kevinbel

Actief lid
@Tees infeite niet. 185/60/15 ligt er nu onder. Maar had het met de 215/40/17 ook al. Die lagen er naar Italië nog onder.
Heb de afstanden in de boordcomputer gereset toen ik de auto kocht, misschien dat hij nog moet "leren" van mijn rijstijl ofzo?
 

Derk GTT

Nieuw lid
Rij sinds begin dit jaar een 2018 Rapid 1.0 TSI (Hartog getuned) met bijna 200k km op de teller.

Heb deze aerodynamisch aangepast door wat winterkappen uit tjechie te laten komen voor de grill en rij voor ww lange stukken snelweg met een gangetje van 90 a 95km/h. Vrachtwagens of bussen zijn je beste vriend.

Verbruik is gemiddeld over 17000km inmiddels 1 op 21. Onlangs meer dan 1300km op een tank met 1 op 24,7.

Het is vooral handig om de hoeveelheid brandstof in de connect app te kunnen bekijken. Heb meer dan 50 km door kunnen rijden terwijl de actieradius al op 0 stond. Had bij het tanken nog 1,5 liter over.
 

Lean79

Nieuw lid
De eerste 600km met mijn onlangs aangeschafte rapid (2018, 1.0 tsi) gereden met een gemiddelde van 1:19,3 volgens de boordcomputer. Dat klopt wel aardig met de tankbeurt. Betreft 26 km woon-werk verkeer enkele reis, waarvan zeker 90% snelweg. Rustig en vrij zuinig gereden. Zuinigste enkele reis was 1:22,3 maar dat was wel heel erg vrachtwagen-plakken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan