Verbruik O2 versus O1

LenK

Forumguru
Wie heeft er nog meer een O1 gehad en nu een O2 en zijn brandstofverbruik vergeleken?
Ik vind het verbruik wat tegenvallen met de O2.
Ik had een O1 combi 1.6 en nu een O2 combi 1.6. Motorisch gelijk (MPI) en slechts 50kg gewichtsverschil.
Op de trajecten die ik met de O1 reed en nu met de O2 afleg, stond er met de O1 6.9/100 en met de O2 tot nu toe 7.6/100 op.
Dat is wel even 10% slechter (en dat alleen door die 50kg?)!
Scheelt omgerekend 70km per tankinhoud.

Toen ik hem kocht stond er zelfs 8.8/100 op! Dat is nogeens 100km minder!

Dutch4x4

Senior Member
Ik had ook gewicht gezegd, maar dit is wel veel ja. Hoeveel km heb je al gereden? Motoren worden na verloop van tijd (na 10k) nog een stuk zuiniger.

LenK

Forumguru
Het is een "2e handsje". 20k gelopen, dus wel ingereden.
Ik heb er pas 1,5 tank doorgeblazen, dus misschien roep ik te vroeg, maar gezien het verbruik dat er in stond (8.8) ben ik bang dat ik toch vaker naar de tank moet, dan met mijn O1

Pim

Lid
In je nieuwe "Elegance" heb je Climate Control welke je wellicht niet in je vorige had? Dan heb misschien constant de airco aan (Auto-stand)?
Bij wat lichtere motoren heb je zo een paar % meer brandstofverbruik.

Henny

Actief lid
Ik heb eenzelfde O² als de O1, d.w.z. met climatecontrol. Maar de nieuwe is nog niet ingereden. Ik kom er later zeker op terug.
Overigens die airco, omdat ik daar zoveel van hoorde en ook over verlichting overdag, ik heb hem eens geprobeerd met cruise-control op een vlak stuk weg en dan verlichting uit en aan en airco uit en aan. Daarbij zag ik nooit verbruiksverschil op de boordcomputer, of het moet in de hondderdsten hebben gezeten.

Die boordcomputer doet een berekening. Je kan misschien beter je dagteller gebruiken om het verschil op de kilomter nauwkeurig te bepalen.

Henny

Actief lid
Ik neem aan dat die berekening toch gaat via wat ie aangeeft? Bij een lang stuk rechte weg geeft de computer een verbuik aan van dat moment en als ik gas geef zie ik het oplopen. Ik gaf nu geen gas, maar bleef kilometers achter elkaar dezelfde snelheid houden. Dan zie je in je scherm het verbuik en als je dan het licht uitdoet (of de airco) zou je lijkt mij, dus verschil moeten zien als het dan zuiniger gaat. Dat zag ik dus niet.

LenK

Forumguru
Bij mijn O1 als ik stilstond (het brandstof verbruik wordt dan in liter/uur aangegeven) scheelde het ong 0,2l/u bij airco aan/uit.
Rijdend heb ik het nog niet geprobeerd, maar dat lijkt me wel onnauwkeuriger omdat een minimaal hoogte verschil al meer/minder belasting voor de motor = meer/minder dorst betekent (met cc aan zeker omdat die de snelheid constant wil houden itt je rechtervoet die je in dezelde situatie niet meteen indrukt of loslaat bij minimale snelheidswijziging)

Ik heb nooit een O1 gehad dus kan het ook niet vergelijken. Wat mij wel opviel is dat volgens mijn leasemaatschappij het normverbruik voor de O2 4.94 liter per 100km is terwijl ik op 6.87 liter per 100km zit. Rij ik nou zo lomp of is de schatting van de l.m. danwel de opgave van Skoda niet reeel?
Ik vind het namelijk nogal een verschil...

higgy

Forumguru
Die schatting van de leasemaatschappij slaat nergens op.
Ja, bij 80 op de cruisecontrol ja.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

[/ QUOTE ]
Okay gelukkig. Dan wordt dat mijn antwoord als m'n baas aan m'n bureau staat te klagen. /forum/images/graemlins/bye.gif /forum/images/graemlins/grin.gif

higgy

Forumguru

[/ QUOTE ]
Okay gelukkig. Dan wordt dat mijn antwoord als m'n baas aan m'n bureau staat te klagen. /forum/images/graemlins/bye.gif /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]
1:20,2, dat gelooft de leasemaatschappij zelf toch niet he?

Ralph

Lid
Mijn verbruik met een 2.0 TDI gechipt met redelijke zware rechtervoet ligt op 1:15.8

Ik ben benieuwd naar de ervaring van mijn mede TDI'ers!

Mijn verbruik met een 2.0 TDI gechipt met redelijke zware rechtervoet ligt op 1:15.8

Ik ben benieuwd naar de ervaring van mijn mede TDI'ers!

[/ QUOTE ]
Zoals gezegd; 1:14,6 met mijn ongechipte 1.9TDI.

LenK

Forumguru
Einde /forum/images/graemlins/ot.gif
Het ging over O1 &lt;-&gt; O2 en dat kan natuurlijk alleen maar met dezelfde motor.
Dus O1 2.0, 1.8, 1.8T, O2 FSI, 2.0 TDI etc kunnen niet vergelijken.

1.6 MPI en 1.9 TDI zijn de overeenkomende motoren (?). Dat zijn de Octies die vergeleken kunnen worden.
Ik zit momenteel nog zo'n 10% boven mijn O1 met dezelfde motorisering. Wordt wel ruimschoots goedgemaakt door de klasse meer auto, maar het bevreemt me nog steeds dat die 50 kg meer gewicht die 10% meer brandstof moet kosten want ik neem niet aan dat de stroomlijn van de O2 slechter is dan die van de O1

Net een weekje wintersport en ruim 860 kilometer in 7 uur en 30 min gereden met helaas wat opstopping bij venlo. flink doorgereden waar dit mogelijk was door duitsland en een gemid met een volle vak 6,1 l/100km. 6700 er op zitten(tt=6,1 l/100km)op de snelweg met cc vaak met af en toe even vlot inhalen rond de 5,4 l/100km

deusjevo

Forumguru
Ook net terug van de wintersport met m'n Octavia 1.6 MPI.
Met skibox op het dak en een constante snelheid van 130 op de GPS (= 142 op de teller!!!!!!!!!) een gemiddelde van 9.0 liter op 100 kilometer.
Best netjes vond ik /forum/images/graemlins/smirk.gif

Reizende

Actief lid
Na ongeveer 6000 km heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Heb dit weekeinde tijdens een rit zelfs 1 op 19 gehaald.
120 in z'n 6... Kon niet sneller. Voor de rest rij ik stevig door.

Bovenaan Onderaan