Verbruik na operatie

Jo!

Lid
Enige tijd geleden heb ik de zuigers van mijn Skoda 1.8 laten vervangen.
Operatie lijkt geslaagd, de auto rijdt super(b). Niet dat dat voorheen niet zo was overigens.

We rijden niet veel, sinds de operatie hebben we denk ik ong. 1000 km gereden. Oliepijl nog niet gecheckt, ik dacht eerst wat meer km te maken. …

Maar, wat opvalt is dat de boordcomputer aangeeft dat we een gemiddeld verbruik hebben van 1 : 5,6 !!
Dat was ong 1 : 12, soms iets hoger soms iets lager.
Ik ben geen monteur en weet niets van motormanagement, maar kan het zijn dat ze e.e.a. verkeerd hebben afgesteld? Het is nogal een dramatisch verschil namelijk!

Hoor graag wat jullie aan zinvols hebben bij te dragen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou eerst even checken of de boordcomputer misschien omgeschakeld is van km/liter naar liters/100km...
Los daarvan zou ik niet alleen op de boordcomputer vertrouwen, maar gewoon ouderwets de gereden kilometers en getankte liters bijhouden. En dat dan liefst samengeteld over een aantal opvolgende tankbeurten, want daarmee worden mogelijke tankverschillen weggenivelleerd (want de ene keer "vol" kan best wat verschillen van de andere keer).
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Canon-Eye +1
Een iets hoger verbruik na vervangen van zuigers (en zuigerveren) zou verklaarbaar zijn.
Hebben ze er dikkere olie in gegooid na de reparatie?
Deze stap is daarvoor waarschijnlijk te groot, maar een verdubbeling van je verbruik zou je ook op andere manieren merken.
Stank achter de auto bijvoorbeeld.
De boordcomputer kan ook 'van slag' zijn, van 1 op 12 naar 1 op 16 ( dat zou het bij 5,6/100 ongeveer wezen) lijkt me ook vrij veel.
 

Jo!

Lid
Er staat in het scherm toch echt km/l.

Maar, eens, ouderwets meten is de oplossing om het zeker te weten. Ga ik ook doen, maar kost dus wel veel dure benzine.