Verbruik 1.6tdi 2011

Maggy

Forumguru
Tot nog toe, 1:17,5 kan er mee door.
Stukkie A3 gereden in Duitsland, 150 op de teller, daar word je niet blij van 1:10
 

Maggy

Forumguru
Ik ga een tripje plannen naar VVT, wat pk’s en Nm’s erbij gaat ie niet slechter van worden.
Dan krijft de motor wat minder moeite met de auto.
 

Chrisjemol

Forumguru
Vind dat verbruik stevig.
Mijn superb uit 2014 met de 1.6tdi motor liep rond de 1 op 20 en met caravan van 1450kg erachter en 100 op de cc 1 op 10 tot 1 op 11

Dan vind ik solo met 150 1 op 10 stevig
 

Canon-Eye

Forumguru
Een Superb met caravan vergelijken met een Yeti (met van huis uit al de stroomlijn van een bushokje) is al op het randje, maar de luchtweerstand bij 100 km/u dan tegenover die bij 150 stellen wordt wel heel discutabel...

Daarnaast vermoed ik dat de genoemde 1:10 is afgelezen van de boordcomputer. Die waarde wordt continu beïnvloed door allerlei invloeden waarvan de bestuurder (m/v) weinig of niets meekrijgt: wisselende windrichting, vals plat of viaduct omhoog, etc., en is dus notoir onbetrouwbaar als algemeen beeld, ook voor wat betreft het gemiddelde sinds start, sinds tanken of lange tijd. 't Is maar net afhankelijk van hoe er over de hele betreffende meetafstand is gereden.
 
Laatst bewerkt:

Maggy

Forumguru
Precies, het vergelijk met een superb gaat niet op, evenmin het vergelijk met mijn ex octavia, die deed met gemak 1:20-25.
Voor de yeti vindt ik 1:17 acceptabel, als ik nog zuiniger wil zonder aanpassingen, dan moet ik over binnenwegen gaan rijden, daar doet ie makkelijk 1:19-20.
Octavia deed met aanhanger, 1:12-13, was dan wel 1600 kilo of meer. ( teveel volgens kentekenbewijs)
 

Tees

Donateur
Aangezien de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, is t niet zo gek om 1:10 te rijden bij 150 waar je 1:18 rijdt bij 100. Het verschil tussen 100 en 120 is al duidelijk zichtbaar op de BC.
Riskant trouwens om met een te zware combinatie te rijden. Als je een aanrijding krijgt en ze controleren t, dan ben je niet verzekerd en wordt het een héél duur grapje...
 

Maggy

Forumguru
Maar weer eens een schopje: laatste 19000 km een ruime 1:18. Precies 1:18,53 . Ik mag niet klagen.
 

Chrisjemol

Forumguru
Vind het nog niet erg zuinig, zeker gezien je overal 100 rijdt
Misschien laten chippen?
Welke banden maat heb je?
 

EdK

Forumguru
En de dieselprijs die weer lekker daalt , goh het geld stroomt zeker weer binnen..... :D

Maar goed 1 op 18,5 voor een diesel is redelijk, maar goed een Yeti heeft dan ook wel een stroomlijn van een baksteen.
Kwam met me 1,4TSI ook niet verder dan 1 op 13,8 als ik me goed herinner
 

Maggy

Forumguru
Vind het nog niet erg zuinig, zeker gezien je overal 100 rijdt
Misschien laten chippen?
Welke banden maat heb je?
niet erg zuinig…. Hmmm ik denk dat je even naar de stroomlijn moet kijken, die is nogal, tsja, uhm, niet echt aanwezig, het is geen octavia of superb.
Gechipt is ie al, net onder de 150 pk, bij vvt, en qua banden, nu winterbanden, 195/65-15, zomer set is 17”, zelfde omtrek. Als je er 16” onder monteert zoals skoda voorschrijft dan word ie natuurlijk, virtueel, zuiniger, want, meer omwentelingen per km. Nu is de afwijking op de gps minimaal, dus het verbruik is reeel.
En overal 100, klopt, maar af en toe gaat het gas er best op hoor, de toerenteller komt best wel regelmatig boven de 3500/4000 toeren. Ik denk, dat 1:18,5 zeker niet verkeerd is. ( uitgerekend verbruik, dus niet van de bc)
Edit; vandaag een rit gehad van in totaal 130 km, en gemiddeld 1:21, maar goed, het lange termijn gemiddelde is wat telt.
 
Bovenaan Onderaan