Verbruik 1.6tdi 2011

Maggy

Forumguru
Sinds afgelopen week de octavia 2.0 tdi ingeruild op een yeti 1.6tdi.
Ik heb rekening gehouden met een wat hoger verbruik, maar niet zoveel.
De o2 verbruikte ongeveer 1:20 gemiddeld, de yeti zou volgens spritmonitor 1:17 moeten doen, maar ik heb em gemiddeld nu over 250 km nog niet lager gekregen dan 1:15, en dat valt me ff tegen.
Banden zijn op spanning uiteraard.
Iemand die ervaring heeft met de 1.6tdi qua verbruik?
 

Canon-Eye

Forumguru
250 km (minder dan een halve tank?) is wel héél erg kort voor een redelijk beeld.
Ik denk dat je over een wat langere periode moet kijken naar de getankte liters versus de gereden kms, cumulatief gerekend over toch wel een stuk of 5 stevige tankbeurten, ook om tankverschillen te elimineren (het ene "vol" is het andere niet). Dan pas begint er een beetje betrouwbaar beeld te ontstaan
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heb ook een Yeti gehad. Weliswaar 1.2 tsi, maar die was ook een stuk minder zuinig dan de opvolger met dezelfde motor, een Fabia. Puur een kwestie van aërodynamica (baksteen stroomlijn)
 

Maggy

Forumguru
250 km (minder dan een halve tank?) is wel héél erg kort voor een redelijk beeld.
Ik denk dat je over een wat langere periode moet kijken naar de getankte liters versus de gereden kms, cumulatief gerekend over toch wel een stuk of 5 stevige tankbeurten, ook om tankverschillen te elimineren (het ene "vol" is het andere niet). Dan pas begint er een beetje betrouwbaar beeld te ontstaan
Heb je ook wel gelijk in hoor, geduld is ook een schone zaak, maar als je uit de O2 komt, en het woon werk verbruik gewend bent van 4,5-5,5 dan is 7.0 op de snelweg wel ff schrikken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heb je ook wel gelijk in hoor, geduld is ook een schone zaak, maar als je uit de O2 komt, en het woon werk verbruik gewend bent van 4,5-5,5 dan is 7.0 op de snelweg wel ff schrikken.
Wacht maar tot je een keer forse tegenwind hebt ;) Ik schrok daar daadwerkelijk van, wat een invloed dat had.
Maar wel een fijne auto verder
 

EdK

Forumguru
Ik ga het bijhouden.
Als je het echt goed wil bijhouden, schrijf je dan hier in ! www.spritmonitor.de
Is wel stukje discipline omdat je je bonnetje en de KM stand elke keer moet meenemen/opschrijven, maar dan heb je over tijd je echte verbruik in zicht.
Zo kwam ik met me Yeti 1,4TSI uiteindelijk op 1 op 13,5 en dat viel me ook zwaar tegen....

Maar ja de stroomlijn van de Yeti is vergelijkbaar als die van een sherman tank zonder loop
 

Maggy

Forumguru
Toch, op spritmonitor lopen de dieseltjes wel 1:17-18, moet te doen zijn dus. Ga em eens binnenste buiten keren.
 

Maggy

Forumguru
I know… ik ben al een slak… zowel overdag als ‘savonds vindt ik 100-110 prima. Dat resulteerde met de octavia in absurd lage verbruiken.
Hard rijden doe ik met de motor… alhoewel, nu ook wel voorzichtiger, vorig jaar het rijbewijs ff kwijt geweest, dus ook daar gaat het niet echt hard meer.
 

CharlesTucker

Forumguru
Met de 1.6tdi in m'n O2 (ook uit 2011) heb ik gemiddeld 1:21.7 gereden, gemeten over bijna 275000 kilometer in 7 jaar, het daadwerkelijke verbruik, gemeten aan de pomp. Maar inderdaad, zowel de stroomlijn als het frontaal oppervlak van een Yeti zijn wel even iets heel anders dan dat van een Octavia.

Mijn rijstijl is en was ook vrij relaxed, grote stukken snelweg waar ook toen 100 al de limiet was, en daar hield ik me ook altijd wel aan. Bij vakantieritjes in Duitsland (waar ik het ook relatief rustig aan deed, zo'n beetje 130/140, zag je het verbruik ook echt wel omhoog schieten, tot 1:18, 1:17. Mijn positieve record, rustig weekje woon/werkverkeer, was 1:24.1. Als zo'n 1.6tdi laat werken gaat ie ook wel drinken, en in een Yeti moet ie toch flink wat meer z'n best doen dan in een Octavia of Fabia
 

EdK

Forumguru
Had de 1,6TDI ook in me vorige bedrijfs caddy zitten realiseer ik me en dat verbruik was ook niet zuiniger dan 1 op 15 a 16.
Moet ik er wel bij zeggen dat we toen ook nog 130 /120 mochten karren overdag
 

Cordoba

Forumguru
De bandenmaat en welk merk/type banden kan ook nog flink verschil maken in het verbruik. Wat ik zelf altijd merk, is dat ik even nodig heb om de beste schakelmomenten te vinden bij een andere auto, en bij welke constante snelheid welke versnelling het beste is.

Wat ook al door anderen is aangegeven of je nu 100 of 130 over de snelweg kruist, maakt ook flinke verschil bij zo'n vierkante bak, bij 130 heb je zo'n 70% meer luchtweerstand dan bij 100 km/u, dus onderschat het snelheidseffect niet.
 

hemi24

Forumguru
Vanuit een 2.0 TDI naar een 1.6 TDI, kan ik me zo voorstellen dat je het gas ongemerkt toch wat dieper in moet trappen omdat je wat vermogen mist..!

Yeti 1.6 TDI stond normaliter op brandstof besparende “baby-wielen“, en aangezien jouw Yeti 17” velgen heeft zou het kunnen dat de vorige eigenaar de wagen een upgrade heeft gegeven naar een grotere maat wielen met een afrolomtrek die groter is dan waar de wagen af-fabriek mee is geleverd?

Dit heeft natuurlijk ook invloed op het verbruik…
 

Maggy

Forumguru
Vanuit een 2.0 TDI naar een 1.6 TDI, kan ik me zo voorstellen dat je het gas ongemerkt toch wat dieper in moet trappen omdat je wat vermogen mist..!

Yeti 1.6 TDI stond normaliter op brandstof besparende “baby-wielen“, en aangezien jouw Yeti 17” velgen heeft zou het kunnen dat de vorige eigenaar de wagen een upgrade heeft gegeven naar een grotere maat wielen met een afrolomtrek die groter is dan waar de wagen af-fabriek mee is geleverd?

Dit heeft natuurlijk ook invloed op het verbruik…
Hoe dan… zie jij zo dat het 17” zijn!? Maar idd zijn 17”, dat beinvloed de bc uiteraard, en het verbruik, ik zal eens kijken of eea matched.

Vwbt het verschil in vermogen; een tripje naar JD gaat er wel komen, dan heeft de motor wat minder moeite met versnellen. Die pompverstuiver was wel een heel fijn en krachtig blok (BKD)

Edit, foto staat uiteraard in het octavia deel. 713FB039-6305-4494-BBAF-11BFA8DE103E.jpeg
Ik heb nog geen foto zonder de handelsplaten.
 

Chrisjemol

Forumguru
17” met bijbehorende banden doet niet perse iets met je rolomtrek.
Wat wel meestal zo is, is dat 17” velgen breder zijn en dat er dan dus ook bredere banden op gaan, wat het verbruik negatief beinvloed

Met mijn 1.6tdi superb reed ik met originele velgen (16”, 205 brede banden) overal 100 1:23
Daarna 18” velgen met 225 brede banden overal 100 was met moeite 1:21
 

Maggy

Forumguru
Dat is een behoorlijk verschil! Niet gedacht dat dat zoveel zou kunnen zijn. Eerlijk gezegd ook nooit over nagedacht, de ex stond op 205/55-16, en daar heb ik nooit wat anders, wat maat betreft, onder gehangen. 2 km per liter is fors, bijna 10%.
 

hemi24

Forumguru
Yeti 1.6 TDI Greenline stond af fabriek op 205/55R16
Kan zijn dat je nu 225/45R17 erom hebt liggen, die hebben vrijwel dezelfde afrolomtrek.

Overige Yeti’s stonden op grotere wielen, die ca. 3 cm groter waren in diameter.
 

Maggy

Forumguru
Allee dan, vandaag een langere rit gehad met combinatie verkeer, totaal 233 km( snelweg/stad/binnenweg) gereden, en een gecombineerd verbruik van 1:18,5….uiteraard bc werk, maar dat hield ik bij de octavia ook aan.
Dit lijkt er wat meer op. Ik moet duidelijk nog wennen
 
Bovenaan Onderaan