Verbruik 1.4TDI 66kW (DSG)

RiSc911

Actief lid
Ik ben eigenlijk benieuwd wat het gemiddelde verbuik is wat anderen hebben met hun 1.4 TDI 66kW, eventueel met DSG. Zelf heb ik een Fabia met zo'n motor met DSG. Ik ben een vrij rustige rijder, maar ik krijg hem niet zuiniger dan 1:18. Hiervoor had ik een Clio IV Estate, met 1.5 DCi 66kW, met handbak, maar die reed 1:22. Vind ik een redelijk groot verschil. Nu betaalt mijn werkgever de brandstof wel, maar ik vind het wel leuk om bij te houden, hoe zuinig ik kan rijden. Ik ben geen extreme fanatiekeling, ik rijd ook gewoon 130 waar het kan en mag.
Zie ook http://www.autoweek.nl/verbruik/17981/skoda-fabia-combi-14-tdi-66kw-style-businessline-2015, das mijn verbruik. Ik ben ook de enige, dus ik ben benieuwd wat jullie ervaren!
 

Cordoba

Forumguru
Anders eens op spritmonitor.de kijken, daar zijn heel veel mensen die hun brandstofgebruik bijhouden.

Overigens ben ik bang de km's van de Clio aanzienlijk korter waren (de km-tellers van Skoda wijken normaal gesproken een aantal % af (zowel in snelheid als in afstand, maar ik ben bang dat de afwijking van de Clio nog wat groter was, naar wat ik gezien heb van Franse auto's).

Als ik ga zoeken op Spritmonitor, en alleen de 1.4TDI versie en degenen die over meer dan 2500 km hun verbruik hebben bijgehouden, zie ik een gemiddeld verbruik van 4,89 liter/100 km oftewel 1:20,45 dat zit dan toch wel een heel stuk dichter bij 1:22. Overigens zie ik daar ook aardig wat mensen met een verbruik onder de 4 liter (dus 1:25).
 
Laatst bewerkt:

RiSc911

Actief lid
Toch wel opvallend, want ik ga hier niet uit van de boordcomputer, maar van het aantal werkelijk gereden kilometers en het aantal liters brandstof. Als zowat alle andere 1.4TDI's zuiniger blijken te zijn, kun je denken dat er misschien iets mis is met die van mij? Met die Clio heb ik zo ongeveer 40.000km gereden met een gemiddeld verbruik van 1:22.
Overigens valt mij op dat mijn Fabia op zich wel snel start, maar die van mijn collega's minstens het in de helft van de tijd doen. Teken aan de wand??
 

V-Strom

Actief lid
Toch wel opvallend, want ik ga hier niet uit van de boordcomputer, maar van het aantal werkelijk gereden kilometers en het aantal liters brandstof. Als zowat alle andere 1.4TDI's zuiniger blijken te zijn, kun je denken dat er misschien iets mis is met die van mij? Met die Clio heb ik zo ongeveer 40.000km gereden met een gemiddeld verbruik van 1:22.
Overigens valt mij op dat mijn Fabia op zich wel snel start, maar die van mijn collega's minstens het in de helft van de tijd doen. Teken aan de wand??

Hoe kom je dan aan het werkelijk gereden kilometers?
 

rogitaro

Actief lid
Klik op het linkje onder aan mijn berichten. (in chrome, firefox, MS Edge of MS Internet Explorer) Daar zie je een linkje naar spirit monitor van mijn 1.4TDI 66kw en handbak na bijna 50 000 km.
Nu precies een jaar alles bijgehouden en kom op 1 op 20 km.

Dit is een mix van zomer en winterbanden.
Een normale rijstijl veelal op 60 80km wegen en snelwegen waar je 100 of 120 km mag en de dagelijkse files.
En de buiten temperatuur is van invloed. In de zomer met warm weer op zomerbanden (en aanspringende climatronic) rijd je duidelijk zuiniger als met eenzelfde rijstijl in de winter met koud weer op winterbanden.

Houd er rekening mee dat de motor wel goed ingereden moet zijn. Ik ben geen auto techneut maar bij een diesel heb je volgens mij na ongeveer 10 000 km het werkelijke verbruik.
 

Cordoba

Forumguru
Op Spritmonitor.de staat één gelijke Fabia en die verbruikt zo'n beetje hetzelfde als die van mij, @Cordoba. Bedankt voor je link.
Hier die "gelijke" Fabia: http://www.spritmonitor.de/de/ueber...type=1&constyear_s=2015&gearing=2&powerunit=2

Je hebt een fout gemaakt met je selectie, net als de 'enige' vergelijkbare Fabia: je hebt 'automaat' gekozen, en een Fabia uit 2015 is óf handgeschakeld óf DSG.
DSG = DoppelSchaltGetriebe, of op de site van Spritmonitor Doppelkupplungsgetriebe)

Als je dat doet, vind ik voor 2015 niet 1 maar 11 auto's die daar aan voldoen, met een gemiddeld verbruik van 5,17 l/100 km oftewel een verbruik van 1:19,3.
Als ik het vergelijk met mijn allereerste auto, nauwelijks verschil in verbruik. (die eerste auto was een Golf D uit 1979, met een 50 pk blok zonder turbo)
 
hey jongens, ik heb de 1.2 tsi 110pk, hoeveel km doen jullie met een voole tank benzine? Ik haal amper 550km met 45 liter benzine 95 octaangehalte.....
 

V-Strom

Actief lid
Hallo
Wij hebben ook de 110 pk en rijden in de winter met winterbanden gemiddeld 1:16.8
oftewel ruim 650 km met 39 ltr. benzine.
In de zomer echter, rijden wij gemiddeld ruim 735 km met 40 ltr. 1:18.3
Afgelopen jaar met vakantie geweest naar Spanje 3200 km afwisselend
gereden snelweg nationale weg 1: 19.2. met 40 ltr. 765 km.
Wij rijden de tank dus niet helemaal leeg en rijden meestal 2000 tot 4000 t/min.
 

Ridley

Forumguru
1.2 TSI 90 pk (gechipt naar 135) en ik rij op een volle tank van 45 liter tussen de 600 en 650 km. Stad/snelweg
 
Van de boordcomputer afgelezen 1:19,4. Dit na bijna 4.000km met de 1.4tdi DSG. Plusminus 75/25% snelweg/stad.
 

RiSc911

Actief lid
Ik heb nu wel gemerkt dat het aanzienlijk scheelt nu mijn zomerbanden er op zitten. Nu gaat het verbruik richting 1 op 21. De winterbanden zijn blijkbaar de oorzaak. Of het moet zo zijn dat hij ineens is "ingereden".

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
 

Testedoene

Forumguru
hey jongens, ik heb de 1.2 tsi 110pk, hoeveel km doen jullie met een voole tank benzine? Ik haal amper 550km met 45 liter benzine 95 octaangehalte.....

Ik heb de 105pk-variant in een Octavia zitten en geraak met gemak aan minder dan 6,5 liter/100 km.
Het gemiddelde verbruik (en daar zitten veel korte stukken bij) zit aan 6,8 liter/100 km. Dit gaat over de volledige 20.000 km's, inrijden (lees: de eerste 8.000 km's) inbegrepen.

Op lange afstanden (snelweg) geraak ik met gemak aan 5,8 tot zelfs 5,5 liter. Ritten naar het zuiden (volgeladen, 130-140 km/h en dakkoffer) komen op 6,9 liter/100 km.

Een eco-rit op wegen met 90 en 70 km/h kwam op 4,4 liter /100 km. Ik geef mee dat dit echter niet echt aangenaam rijden is.

Hou er rekening mee dat je voertuig pas rond de 8.000 km's zijn normverbruik zal halen.
Probeer ook het nieuwe rijden uit: snel opschakelen en laten uitlopen ipv op de motor te remmen door terug te schakelen enzo. ...
 

Testedoene

Forumguru
Ik heb nu wel gemerkt dat het aanzienlijk scheelt nu mijn zomerbanden er op zitten. Nu gaat het verbruik richting 1 op 21. De winterbanden zijn blijkbaar de oorzaak. Of het moet zo zijn dat hij ineens is "ingereden".

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Dat is al een beter cijfer! :yeehaa:
 

EdK

Forumguru
De
ppv
winterbanden zijn blijkbaar de oorzaak.
Wel eens aan de temperatuur gedacht ??
Deze winter geen winterbanden eronder gehad, maar met zomerbanden en winter en zomer (lente ) temps zie je een duidelijk verschil terug in verbruik....
 

RiSc911

Actief lid
Heb ik ook aan gedacht, maar zo heel erg koud is het niet geweest deze winter. Temperatuur speelt uiteraard mee, maar daar staat tegenover dat mijn airco in de winter eigenlijk nooit aan staat.
 

Dennis78

Forumguru
Voor mijn 1.2 TSI 66kW (86 pk) handgeschakelde 5 bak rijdt ik ongeveer 1:14 voor woon/werk verkeer. Veel stoplichten, veel stad niet zo vaak file. Tijdens de vakantie (naar Toscane) reedt hij gemiddeld 1/17 á 1/18 (wel volgeladen, geen dakkoffer). Max snelheid 140 km/u

Als je boven de 3000 toeren komt gaat het verbruik hard achteruit.
 
Bovenaan Onderaan