Ventovice's ESPRIT VIOLETT Skoda Octavia I 2.0 SLX 'Elegance'

ventovice

Senior Member
Een beetje onderhoud gepleegd/ geklust de laatste tijd; de koude winter komt er weer aan:

Al een tijdje terug de zwarte stootstrips en deurhendels weer mooi zwart gespoten met kunststofprimer en matzwarte verf. Ook de delen in de bumpers en de onderlip moeten tzt nog.
Wat knapt het op, als het vergrijsde kunststof weer diep zwart is!

Ruim een week geleden heb ik eindelijk de gebroken veer rechtsvóór vervangen.
Ik moet zeggen dat dat bij oudere types VW echt véél makkelijker gaat, dan bij de Octavia I (of Golf IV)
Ik ben er ruim 3,5 uur zoet mee geweest... Daarbij is maar meteen de stuurkogel rechts vervangen voor een nieuwe. Maar goed, het is me iig tòch gelukt!

Vanmiddag heb ik bij 149.650 km de olie ververst met 4 liter 10W40 van de LIDL... en een Bosch-filtertje.
Tevens een CV-mankementje linksachter opgelost en nog ff de onderlip 'uitgedeukt'...
(deze was na een klein 'aanrijdinkje' met een kind hier in de wijk ontstaan; ik reed gelukkig langzaam en het fietsende kind (en ik ook, trouwens!) kwam uiteindelijk met de schrik vrij!)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@ventovice goed bezig.

Overigens grijs geworden kunststof hoef je niet te spuiten, kun je gewoon met een speciaal kunststofmiddel behandelen zoals bijv. Black Wow, of Poor Boys Trim restorer om er een paar te noemen. Mogelijk moet je de behandeling dan een keer herhalen, maar is veel simpeler dan spuiten. Doekje of padje (of make-up pad) met het spul over de kunststof, en na een paar uur even checken of je het moet herhalen.
 

turboturbo

Forumguru
Wow, gaat er echt 4 liter olie in die motor?
edit: nu ik erover nadenk, is dat natuurlijk niet zoveel. Dat er maar 2,9 liter in dat torretje van mijn Faab gaat, zegt vast iets over het verschil van cubic inches :)

Flinke kluslijst, hoor. Lijkt niets zoals je het opschrijft, maar het is toch best veel.

Wat staat er verder nog op je to-do list?
 

Cordoba

Forumguru
Bij de meeste (normale) blokken zit je rond 3.5 -4.5 liter, afhankelijk of je ook het oliefilter vervangt.
 

ventovice

Senior Member
...bij mijn vorige auto (1.8) ging er 3,5 liter in en, idd, wel of geen filter scheelt idd al zo'n halve liter.
Ik kan me echter geen oliewissel voorstellen zònder een nieuw oliefilter...
Hij zit met die 4 liter trouwens nu ook ècht wel tot de max vol!

@cordoba:
Ik weet dat er genoeg middeltjes en trucjes zijn voor het weer zwart maken van kunststof; alleen er is er geen één die echt blijvend mooi resultaat geeft...
Daarom doe ik liever meteen (veel) moeite met een mooi, diep zwart resultaat! ;)
(als je eerst allerlei smeerseltjes erop probeert/gaat doen, wordt achteraf tòch spuiten ook nog eens een probleem...)

@turboturbo:
De to-do-list?
Ik heb net DRL-'s besteld bij Conrad samen met een Blaupunkt raamantenne en tulpkabels.
Binnenkort kan ik dus normaal naar de radio luisteren en komt er waarschijnlijk een versterker en een 12" Kenwood subwoofer in. (wáár ik die ga inbouwen, weet ik nog niet... iemand suggesties?)
De 'daglichtjes' komen in de roostertjes in mijn bumper.

Verder waarschijnlijk ooit een kofferbakspoiler, maar alleen ééntje à la RS!
En mss later xenon en wat LED-verlichting... en ik wil m'n CV nog op afstandbediening.

Dat is het wel zo'n beetje; voorlopig genoeg plannen iig!
[oh ja:...en stiekum zit ik tòch weer naar schroefsetjes te kijken; het is een verslaving, denk ik...]
 

ventovice

Senior Member
@VWim: diepe zucht... zeker de leukste thuis?

GOED LEZEN is ook een vak trouwens; er staat namelijk: '...en ik wil m'n CV nog op afstandbediening.' en dus niet '...en ik wil nog CV op m'n afstandbediening.', zoals JIJ suggereert...; een wereld van verschil...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan