Ventilator werkt niet meer

Krikri

Nieuw lid
De ventilator van zowel de warme lucht als airco wil niet meer draaien. Op de display lijkt alles normaal en kan ik alles nog wijzigen, maar zonder enige respons. Ik hoor ook niets verdacht in de auto.

Ik heb de meeste zekeringen getest die zich bevinden naast het stuur, maar die leken allemaal ok.

Ik las veel problemen met de weerstand maar als ik het goed voorheb is er bij de climatronic geen zo'n weerstand. Wel een fan control unit die alles regelt en zou er een grote kans zijn dat deze kapot is. De ventilator werkt trouwens op geen enkele stand.

Ik zou graag een poging doen om die ventilator regelaar zelf te vervangen, maar vraag me af waar deze juist zit.

Zou er ergens een handleiding beschikbaar zijn om deze te vervangen alsook een handleiding voor het vervangen van de ventilator zelf?

Dank bij voorbaat!
 

Monteurtje

Forumguru
Ik heb de meeste zekeringen getest die zich bevinden naast het stuur, maar die leken allemaal ok.

Als ik bovenstaande lees maak ik eruit op dat je ze niet allemaal gecontroleerd hebt en twijfelt of ze goed zijn.

Allemaal controleren en allemaal moeten ze goed zijn. Vooral die kleine zekeringen bovenin. 1 daarvan is van climatronic.

Aanjager is wel eenvoudig uit te bouwen. Rechts achter dashboardkastje zit die.
Onderkant van dashboard zit schuim, bij ventilatieopeningen voor voetenruimte. 2 plastic schroefjes eruit draaien en schuim verwijderen. Dan kijk je op de aanjager. Je ziet dan een lipje met pijltje, dat is vergrendeling. Die iets naar beneden trekken en aanjager verdraaien. En dan ventilatieopeningen naar je toe trekken en aanjager eruit manoeuvreren.

@Joske, misschien kun jij een beschrijving met plaatjes posten.
 

Arreslee

Senior Member
@Krikri. Het wordt hier op prijs gesteld dat je je even voorstelt in het juiste forum deel.

Nu terug naar je vraag. Ik heb iets soortgelijks ook gehad.
Als het goed is zit er in het vakje waar de temperatuur instelling in staat verlichting. Blijft deze uit dan is de zekering stuk. Mocht de zekering stuk zijn dan hoeft dit niet zijn omdat de ventilator aansturing kapot is.
Bij mij was de G65 sensor defect,deze zit achter dezelfde zekering als de ventilator en de verlichting.

Verder zit de ventilator onder het handschoenenkastje. De Elektronica is evt op de sloop te koop en makkelijk zelf te vervangen.

Succes ermee.
Groeten Arreslee.
 

Krikri

Nieuw lid
@Monteurtje bedankt voor de goeie uitleg. Zal dit weekend proberen om de ventilator er uit te halen. Zou idd ideaal zijn mocht @Joske nog een paar foto's kunnen posten. Ga dan eerst eens testen met 12 volt om te kijken of die aanjager nog ok is alvorens een andere te bestellen.

@Arreslee Ik heb nog eens een foto getrokken van het dashboard waaruit ik vaststel dat de zekering nog ok is. Het is nog bizar dat het zo moeilijk is om een video om youtube te vinden met instructies om die aanhaler te verwijderen. Dacht dat dit voor de hand ging liggen om alle handelingen terug te vinden maar blijkt zo niet te zijn.

Bedankt in ieder geval voor jullie hulp! Ik stel mezelf zeker en vast nog voor op het forum ;)!

Grtz


dashboard.jpg dashboard_detail.jpg
 
Bovenaan Onderaan