Ventilator blijft nadraaien ondanks koude motor

Vandaag heeft mijn vrouw drie keer voorgehad dat de ventilator na het uitzetten van de motor begint te draaien en gedurende enkele minuten blijft nadraaien ondanks het feit dat de motor zeker niet warm is of zwaar belast werd.
Tot voor vandaag hebben we dat nog niet meegemaakt.
Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?
Ik ga alvast vanavond met vcds de mogelijke foutcodes uitlezen.
Motor: 2.0 CRTDI.

Antera

Donateur
denk niet dat je foutcode's zal vinden of hij moet al draaien terwijl je rijd. Misschien draait hij altijd? Dit komt vaker voor en dat zit hem dan vaak in de electronica die in de ventilatormotor zit

denk niet dat je foutcode's zal vinden of hij moet al draaien terwijl je rijd. Misschien draait hij altijd? Dit komt vaker voor en dat zit hem dan vaak in de electronica die in de ventilatormotor zit

Dat lijkt me sterk want het is de eerste keer dat we dit horen en we rijden nu bijna een jaar met deze wagen.

Antera

Donateur
Niet onnodig quoten aub

ook zo af en toe die kuren hebben kan in de electronica zitten bedoelde ik dus

reeseend

Forumguru
Ik heb dit ook een keer gehad met m'n vorige O2. Daarvan was 1 ventilator defect, waardoor de andere in een safemode gaat werken. Computer gaf een foutcode bij de dealer. Technisch gezien kan het geen kwaad (tijdelijk) en zeker niet in de Winter :)

HHW

Lid
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

Bij mijn O2 (2005) precies hetzelfde verhaal. Bij de dealer bleek idd een van de ventilatoren (de kleinste) defect te zijn... Na vervanging was het probleem verholpen.

Zojuist even de auto uitgelezen en ik krijg bij de engine het volgende:
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine
Cannot be reached

Terwijl ik dat enkele maanden geleden nog probleemloos kon uitlezen.
Ik kan welk rechtstreeks de controller van de motor aanspreken en dan zie ik onder andere volgende waarden:
17.00 l Fuel level 098
10.00 % Coolant fan 1; activation 099
0.00 % Coolant fan 2; activation 100
21 °C Coolant temperature 101
20.2 degC Coolant temperature at radiator outlet; actual value 102
19.7 degC Engine oil temperature 129
631294 m Particle filter; kilometers since last regeneration 153
33.38 l Particle filter; fuel consumption since last regeneration 154
0.00 l Particle filter; oil ash volume 155
101 kPa abs Ambient air pressure 341
18 °C Outside air temperature 432

Is dat van die coolant fan 2 normaal? Zou iemand met hetzelfde type motor en VCDS dit eens willen uitlezen ter vergelijking?

Antera

Donateur
is de deur dicht en het contact aan? beetje stomme vraag misschien

heb ik 1x eerder gehad toen accu los gehaald even gewacht en alles weer terug gemonteerd. wat jij hebt uitgelzen is met koude motor :-) deze waardes kloppen zo op het eerste gezicht .

reeseend

Forumguru
Ik zie trouwens dat je auto uit 2011 is. Dan rij je toch langs de dealer langs? Lijkt me een garantie gevalletje:winkie:

Antera

Donateur
Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.

inderdaad waarom moeilijk doen als het makkelijk kan

Bovenaan Onderaan