Ventilatie (superb III ) draait onregelmatig en zorgt voor platte accu

Hoi

Ik rij met een skoda superb 3 sombi 2016. En ik zit met een vervelende probleem. mijn ventilatie gaat onregelmatig aan en uit. Zelf wanneer ik een hele korte afstand rijd, kan de ventilator er na blazen. Dit zorgde ervoor dat mijn batterij leeg werd. Het viel me op dat dit niet altijd zo is. op sommige momenten werkte de ventilator normaal en liep de batterij niet plat.
Om ervoor te zorgen dat ik niet weer met een lege accu zit, ontkoppel ik de zekering elke avond eruit. Op een bepaalde moment na een korte afstand rijden, begon de ventilatie hard te blazen maar wanneer ik de bestuurdersportier open deed ging die plots uit en wanneer ik die terug deed na enige tijd begon de ventilatie weer aan. Kan iemand mij hierbij helpen? Iemand ervaring hiermee?

links van de koelinggeluid



Thx folks
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Je hebt het over de koelventilator van het blok neem ik aan en niet de ventilator die voor het interieur draait?

Die eerste draait op het moment dat de auto aan het regenereren slaat.
Heb je de accu al getest? Gezien de leeftijd van de auto kan die wel eens op zijn..

Oh ja en even voorstellen wordt hier wel gewaardeerd, staat ook in de voorwaarden waar je oké op hebt geklikt :koffie:
 
Bakkertje

Wel ik heb hierdoor al eens mijn accu al eens verandert. De nieuwe batterij was al na 2 dagen leeg. Toen ontdekte ik dat het kwam van het onregelmatige en veel draaien van deze koelventilatie. Ik heb hiervan een video maar kan deze niet uploaden.
 

JeSko

Forumguru
Klinkt als regeneratie, de auto blaast dan heel fel en luidruchtig, neem aan dat je dat bedoelt? Heb ik ook soms na korte rit, is een teken dat het regenereren van de dpf filter mislukt is, lees vroegtijdig afgebroken.

Effe op Youtube uploaden en de link hier delen, te grote bestanden zoals video kunnen hier niet gepost worden. Jezelf voorstellen doen we hier in de speciale meet en greet sectie , maar alvast welkom! :)
 

Timmer

Donateur
Over welke motorisatie spreken we hier?
Je kan eventueel eens de foutcodes (laten) uitlezen en zien of hier iets uitkomt dat je kan verder helpen.
 
Timmer

Het is 2.0 tdi 150 pk ik had die eens uitgelezen maar niks opgemerkt toen.
Jesko ik ben hier duidelijk nieuw. Hieronder heb ik de links voor de video's. En ik denk dat het ook de regeneratie is. Maar het kan moeilijk zijn dat het door blijft blazen aan en uit met tussentijden rust. In de ene video hoor je een geklik ofzo iets voor aleer dei koeling ingang schiet.

Tijdelijke oplossing voor mij is de zekering uithalen van de ventilator. Zo krijg ik geen platte accu meer.


 

hemi24

Forumguru
Domweg een willekeurige nieuwe accu gestoken, of netjes uitgezocht welke je moest hebben en deze ingeleerd..?
 

LdN

Forumguru
Een ventilator die een accu leeg trekt?
Ik weet niet hoe groot de accu is maar zelfs bij een kleine 50Ah accu en een ventilator die 20A trekt (beide niet erg waarschijnlijk)
zou dat toch nog een aantal uren duren?
 
Een ventilator die een accu leeg trekt?
Ik weet niet hoe groot de accu is maar zelfs bij een kleine 50Ah accu en een ventilator die 20A trekt (beide niet erg waarschijnlijk)
zou dat toch nog een aantal uren duren?

Wanneer de wagen een volledige nacht stil lag, liep de accu volledig leeg. Toen ik ontdekte dat het door de koeling/ventilatie kwam, heb ik naar de zekering gezocht en ontkoppel ik deze in de avond. Sindsdien is mn batterij nooit leeg geraakt. Bezit de ventilatie/koeling een relais. Ik had ergens gelezen dat het daar aan lag. Maar ken er nie veel van.
 

Monteurtje

Forumguru
@ben_skoda_superb_3 Het is zeer waarschijnlijk het hoofd relais in de E-box naast de accu. Volgens mij J271. Maar dat moet de dealer weten (ik dus ook, maar niet uit mijn hoofd) Want is een schrijven van. En dan staat er meestal ook storing opgeslagen in motorregelapparaat, van het relais
 
Laatst bewerkt:
@Monteurtje ik heb snel wat opgezocht, bij skoda is dat relais 645. Zo een relais zou niet veel kosten toch. Ik heb deze keer de zekering niet losgekoppeld morgen kijken of de batterij niet leeg is. Want wat me opviel is dat dit niet altijd gebeurde dat de koelventilatie blijft draaien en mn batterij leeg doet lopen. Miss dat de relais nu en dan vast blijf zitten. I let you know. Thx
 

Monteurtje

Forumguru
Hij zit redelijk in het midden van de E-box. En een vierkante. Je hebt ook kleine rechthoekige, die is het niet.
 
@Monteurtje awel ik heb deze al toen de dag erop vervangen. En de onderdeelnummer 4H0 951 253A komt overeen. Zie foto. Sindsdien geen platte batterij meer. Ik kreeg wel de eerste dagen soms een melding dat men batterij te laag stond en dat ik moest doorrijden om te laden. Ik heb deze melding al 3 dagen niet meer gehad. Hopelijk dat het opgelost is. Ik wachtte af om zeker te zijn dat het opgelost was vooraleer ik hier een feedback ging geven. Nogmaals iedereen bedankt. En hopelijk is de zaak opgelost. Ik ga wel deze dagen eens te auto uitlezen. To be sure.
 

Bijlagen

  • IMG_20200703_124410.jpg
    IMG_20200703_124410.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan