Ventilatie problemen

mzzls1

Senior Member
Beste,

Ik heb vorig jaar mijn binnen ventilator laten vervangen binnen de garantie.
Ik had namelijk het probleem dat deze wisselde in snelheid zonder dat dit kon worden waargenomen op het display.
Dit is gebeurd bij een Skoda dealer.

Inmiddels 11 maanden verder ontstaat hetzelfde probleem. Zit bij een andere garage en serieus ben al 4x geweest. Zij zijn nu ook tot de conclusie dat het weer die binnen ventilator is. Vandaag laten maken, maar waar het vorig jaar binnen 2,5 uur gemaakt was, duurde het vandaag een dag.

Allemaal prima, maar het probleem is er nog steeds en nu kwam er niet uit elke uitgang lucht.

Iemand een idee, mijn buurman denkt dat de printplaat kapot is.
 

bobracing

Forumguru
Basisinstellingen doorvoeren mits het niet de weerstand is! heb je climatronic en een display? Knippert het display al overigens?
Als je iemand kent met VCDS dan kan je de basisinstellingen eens doorlopen...
 

mzzls1

Senior Member
Weerstand is nagekeken en die is in orde, heb ik mij laten vertellen door de garage.

Display knippert niet, staat keurig aan en geeft de snelheid weer -die wisselingen overigens niet- bijv. Zet ik hem op drie dan blijft ie volgens het display daarop staan -terwijl in de praktijk de snelheid wisselt-.

Computer is al een paar x opnieuw ingelezen en gerest, bedoel je dat?

De garage ziet geen foutmelding.

Heb idd zo'n climate control en staat vaak op 20 graden auto. Welke stand en of airco aan/uit maakt geen verschil.

Wel opvallend, het probleem doet zich niet altijd voort

Bedankt voor het meedenken!
 

bobracing

Forumguru
Bij mij was het ineens dood niks geen blower die draaide.... en 2 dagen later knippert het display. Bij mij was het de weerstand die achter de blower zitten tussen het interieurfilter zeg maar. Deze kosten bij de dealer ongeveer 120 euro.
Nee niet gereset, maar opnieuw de basisinstellingen doorlopen, dan gaat die een soort van selftest doen, gaan de kanelen 1 voor 1 open enzo, en gaat hij alle standen automatisch nalopen en calibreren.
 

TheoStek

Forumguru
Kan allemaal zijn... als de voorschakelweerstand defect is werkt de kachelaanjager maar op twee standen..1 of 4.

Sensor defect...ik lees drie keer -...? maar welke?...
 

bobracing

Forumguru
Als die weerstand echt kapot is werkt ie ook in geen 1 stand meer ;)
Ik zeg uit elkaar halen, blower smeren en testen met 12v, deze werkt vaak nog, en is een kwestie van schoonmaken en smeren, dan de weerstand vervangen en opnieuw de basisinstellingen doorlopen de kans is groot dat alles dan wee netjes werkt :)
 

mzzls1

Senior Member
Bedankt beide.

Net de garage gebeld en aangegeven dat ze de weerstanden moeten nakijken. Zij zeiden dit al gedaan te hebben en volgens hun werkten zij.

Ze hebben inmiddels mijn hele dashboard eruit gehad en de moter ventilator vervangen.
Het probleem dat niet uit alle kanalen lucht kwam is ook opgelost, hoor straks hoe.

Mocht het probleem zich nu weer voordoen, dat wisselen in snelheid, dan vraag ik de weerstand te vervangen en het systeem na te lopen. Basisopstellingen.

Ik hoop dat het opgelost is, ga vandaag voor de vijfde x mijn auto ophalen.
 

Kogamyata

Senior Member
:sterretjes:@mzzls1 Gebeurt dit allemaal nog onder garantie? Want je bent toch van garage veranderd? Het is nu toch te hopen dat 't opgelost is. Houdt ons op de hoogte. Succes!
Joop.
 

bobracing

Forumguru
Blower kan je testen met 12v... als deze wat zwaar loopt dan schoonmaken en smeren dan werkt ie weer prima.
Als hij helemaal niks doet dan zondermeer je weerstand defect, Mijn vermoede zegt dat het toch daarin zit. Laat ze controleren op fouten en deze verwijderen en dan de basisinstellingen test uitvoeren :)
Hou ons op de hoogte!
 

mzzls1

Senior Member
De auto heeft een nieuw binnen ventilator, die is getest. Deze werkt dan ook, logisch voor een nieuw exemplaar.

De weerstanden zijn gecontroleerd en schoon gemaakt, was volgens hun niet nodig maar om uit te sluiten toch gedaan.

Spanning is op meerdere punten nagekeken.

De basisinstellingen was ook nagelopen en de auto heeft aan de computer gehangen.
Opvallend is dat er nergens een melding te vinden is, dus de auto registreert dit niet als fout.
de Skoda dealer werkt niet met vag-com (dat vcds ofzo) maar een vergelijkbaar systeem, zij hebben een originele? Dat vcds is voor externe dealers?

Het probleem is ook niet de ventilator kan ik inmiddels zeggen, want deze nieuwe doet precies hetzelfde.

Zij hebben nu een melding gemaakt in het systeem, naar pon. En daar vragen neergelegd, ik geef ze 5 werkdagen, anders ga ik bellen.

De monteur denkt nu ook dat het probleem zich schuilt in de computer van de climatronic. Dus toch het moederbord/printplaat?

De ventilator wil wel, maar lijkt niet juist aangestuurd te worden wat die wisselingen teweeg brengt.

Even afwachten, maar ben erg blij met de verlengde garantie..
 

bobracing

Forumguru
Maarja hebben ze de weerstand ook vervangen?
Toch een apart probleem zo..... ben benieuwd wat het volgens hun dan nog kan zijn.....
 

mzzls1

Senior Member
Ik ga dat maandag navragen. Geloof niet dat ze het weerstand hebben vervangen.
Ze hebben het schoongemaakt.

Domme vraag misschien, maar zo'n ventilatormoter heeft maar 1 weerstand?
 

Cordoba

Forumguru
@mzzls1 handmatige airco's hebben voor de hoogste ventilatorsnelheid géén voorschakelweerstand, en voor iedere lagere stand, komt daar een voorschakelweerstand bij. Een automatische airco heeft vaak een variabele weerstand, (zeg maar vergelijkbaar met de volumeknop van je radio) en doordat ie variabel is, heeft ie er ook maar één nodig. Ik heb overigens het idee, dat het nog wel eens een heel andere oorzaak kan hebben: ik zit meer te denken aan een draadbreuk tussen regelpaneel en ventilator, en dat verklaart dus ook waarom het wisselt.
 

mzzls1

Senior Member
Ik heb met de garage afgesproken tot vrijdag te wachten, zodat pon en zij de tijd hebben om te zoeken naar een oplossing.

Tot zover ik weet is die weerstand nagekeken, maar mocht er niets lukken, dan gaan zie die vervangen en als dat niet werkt krijg ik een nieuwe computer die de climate controle aanstuurt.


Even afwachten dus.

Alleen nu het volgende probleem, mijn ramen gaan haast niet meer open, zowel voor als achter. Je hoort dat ie contact maakt, en soms gaan ze een stukje naar beneden en blijft dan hangen.

Kan het een verband hebben met elkaar? Mijn auto is natuurlijk in de prak geweest en mijn accu is onder andere ook los gekoppeld geweest.

Bedankt!!
 

mzzls1

Senior Member
Dinsdag gaat de garage op advies van pon een regelaar vervangen.
Alleen daarvoor moet opnieuw het hele dashboard eruit.

Iemand een idee wat ze bedoelen?
 

MacManiac78

Forumguru
Even zoeken... uitgebreid zoeken. Mijn "naam" en "weerstand". Voor de climatronic moet het dashboard eruit. Voor de handbediende airco kan je het zelf doen. Zelf het dashboard loshalen kan natuurlijk ook.
 
Bovenaan Onderaan