Velgmaat voor winterbanden.

Nu de O2 inmiddels is besteld ben ik op zoek naar een set winterbanden.
Ja, voor winterbanden...
Ik heb al het een en ander opgezocht maar kom er niet echt uit wat de juiste velgmaten zijn.
Ik heb gelezen dat de steek:5x112 Naaf:57.1 en ET:47 zou moeten zijn.
Verder lees ik dat de velgen van een VW Golf 5 en 6, Audi A4 en A6 of Seat Leon er ook onder kunnen.
Maar klopt dit allemaal? :crazy:

Misschien dat één van jullie me verder kan helpen? Of heeft iemand nog een setje velgen met winterbanden (zgan) liggen die hij wil verkopen?

Boet

Actief lid
Check www.tdiclub.nl eens. Daar is een 'rubriek' die TDwiki oid heet. Daar vind je velgmaten, naafgaten, steken, ET-waardes, kortom alles wat je nodig hebt om te zien welk wiel onder je Octavia past.

hemi24

Forumguru
Even oppassen met velgen van Audi's en de Passats, die hebben een afwijkende ET-waarde van de auto's gebaseerd op het Golf V(I) platform ...

Als je er op gaat letten, kun je zo nu en dan wel een medeweggebruiker spotten die ditsoort velgen toch monteerd, zo rijd er bij ons in de buurt iemand met een Seat die ook dergelijke 'verkeerde' velgen heeft gemonteerd: Als je er achter rijdt, vraag je je ineens af: waarom lijken die velgen iets verder naar buiten te staan dan normaal..?

Ik heb op een site gelezen dat de ET-waarde tussen de 35 en 45 zou moeten zitten. Dat is een ET afwijking van 10mm en dat is best veel.
Normaal gesproken is een ET-afwijking van 5 mm acceptabel.
Dus het mooiste zou zijn wanneer iemand me met zekerheid de juiste ET-waarde kan melden.

Even oppassen met velgen van Audi's en de Passats, die hebben een afwijkende ET-waarde van de auto's gebaseerd op het Golf V(I) platform ...

Als je er op gaat letten, kun je zo nu en dan wel een medeweggebruiker spotten die ditsoort velgen toch monteerd, zo rijd er bij ons in de buurt iemand met een Seat die ook dergelijke 'verkeerde' velgen heeft gemonteerd: Als je er achter rijdt, vraag je je ineens af: waarom lijken die velgen iets verder naar buiten te staan dan normaal..?

andrehj

Forumguru
Ik mis in dezen nog even de sneeuwkettingen en dat lijkt me bij winterbanden alleszins relevant. Dus ik zou gewoon het document van Ronnie even checken, en daaruit blijkt dat je, wil je ook zonder zorgen sneeuwkettingen kunnen monteren, gewoon een ET waarde tussen de 45 en de 50 moet hebben en een maximale bandbreedte van 205. Beide zijn overigens precies hetzelfde als bij een Superb.

Kijk, en zo worden we steeds weer een stukje wijzer... :laugh:

Ik mis in dezen nog even de sneeuwkettingen en dat lijkt me bij winterbanden alleszins relevant. Dus ik zou gewoon het document van Ronnie even checken, en daaruit blijkt dat je, wil je ook zonder zorgen sneeuwkettingen kunnen monteren, gewoon een ET waarde tussen de 45 en de 50 moet hebben en een maximale bandbreedte van 205. Beide zijn overigens precies hetzelfde als bij een Superb.

Bovenaan Onderaan