Velgmaat + ET waarde Octavia IV

iRob1984

Senior Member
Goedemorgen,

Weet iemand welke velgmaat, steek en ET waarde de nieuwe Octivia heeft? (Hier heb ik echt geen verstand van)
Ik krijg winterbanden van de baas, maar moet even een gruwelijk mooie velg vinden, waarmee ik in de zomer kan rijden en de standaard Skoda velgen gebruik voor de winter.

Ik ga er van uit dat de velgmaat de grootte aangeeft; 16", 17", etc. Maar dan de rest...?
 

iRob1984

Senior Member
Eventjes voor de duidelijkheid

205/55/R17 91V voor de bandjes
Dan zie ik nog 6½Jx17H2 en 7Jx17H2, wat zijn dit voor maten dan?
ET is 46 bij beide maten
En je ziet soms ook wel eens 5x112 bij velgen staan, waar gaat dit over dan?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Het getal voor de J is de breedte van de velg in inches; het getal voor H is de hoogte/diameter van de velg (eveneens in inches).

ET-waarde had je al gevonden; dat is de offset van de flens van de velg t.o.v. het midden (hartlijn).

Wat verder nog van belang kan zijn is de diameter van het naafgat:57,1mm én het aantal met de steek van de wielbouten : 5x112mm.

Type en lengte van de wielbouten staan doorgaans vermeld in het toelatingsdocument van het gekozen type velg. Evenals het bijbehorende aanhaalmoment.

Eigenlijk best wel eenvoudig!

Succes en laat maar weten wat het is geworden!
 

JeSko

Forumguru
Is imo wel spuuglelijk @Peter-036 zo'n kruiwagenband eronder, hopelijk nemen de batterijen niet zoveel plek in dat bredere wielen monteren onmogelijk word.
 

iRob1984

Senior Member
Kort samengevat:
ET waarde: diepte van de velg, of het nou 45 of 46 mm, boeit niet erg.
Steek: zeer belangrijk, die 5x112, anders kan je draaien aan de bouten tot je een ons weegt, ze gaan er gewoon niet in
En de 6½ inch is aanbevolen voor bandenmaat 205, maar ook 5½-7½ mogelijk
Naafmaat: 57.1

Dank u allen, mijn kennis is weer wat uitgebreid vandaag.
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Je kan op deze auto 8.5x19 kwijt indien gewenst met een ET waarde van 38. Dan ga je wel een beetje aan de max zitten. Kleine inchmaat heeft ook smallere velg. Zolang je geen breedset wilt monteren is er heel veel mogelijk

Hier mijn oude website met wat uitleg over wielen et enz

http://www.lowering.nl/website/index.html
 

hemi24

Forumguru
Kan handig zijn om even vooraf met je baas kort te sluiten wat (max) is toegestaan vanuit optiek van werkgever/lease..!
 

Rataplan

Forumguru
Mooi hè, in NL mag je nagenoeg alles eronder schroeven. Als de wielomtrek nog maar klopt en de wielen binnen de wielkasten blijven. In Dld moeten de wielmaten in de COC papieren staan of anders "eingetragen" worden. Net als alle andere wijzigingen aan een auto.
 

JeSko

Forumguru
@iRob1984

Waarom niet? Ik vind die Rial Lugano's meteen terug met cijfers draaiende rond de ET waarde van jouw O4, had perfect gekunnen. Maar uit jammerlijke ervaring weet ik onderhand dat een goede bandenboer moeilijk te vinden is dezer dagen.

Had bruut gestaan, zoals deze brute Sup van een Mede-Forummer

83085942_2686610148089952_8940599133912170496_o.jpg
 

iRob1984

Senior Member
Ik had ze ook gevonden, te veel moeite waarschijnlijk.
Maar goed, ik vind die Oxxio's sowieso mooier dan de standaard velgen
Hoe kunnen ze zo'n nette auto nou verkopen met lelijke velgen?
Je hebt mooi, mooier, mooist. Maar bij SKoda begint het bij lelijk, leuk, mooi. Waarbij mooi gelijk een aanslag op je budget is in de configurator
 

Rataplan

Forumguru
Waarbij mooi gelijk een aanslag op je budget is in de configurator
Nou nou, 350,- extra voor 17” of krap 500,- extra om 18” wielen onder je auto te hebben is inderdaad een aanslag op je budget. Nu betaal je dubbel: de kleine OEM wielen en aftermarket wielen.
 

jongetje

Forumguru
In NL komt er niet alleen 500euro bij maar ook een hoger BPM bedrag waardoor het (uit mijn hoofd) 1000euro duurder wordt.
 

iRob1984

Senior Member
Nou nou, 350,- extra voor 17” of krap 500,- extra om 18” wielen onder je auto te hebben is inderdaad een aanslag op je budget. Nu betaal je dubbel: de kleine OEM wielen en aftermarket wielen.
Wel als je maar een maximumbudget hebt... Waarvan een aantal opties verplicht zijn bij ons.
Witte kleur, getinte ramen, parkeersensoren voor én achter en als je zelf dan minimaal een trekhaak erbij wilt dan gaat het budget hard. Dus helaas, er was geen ruimte voor mooiere velgen. Daarbij komt er ook nog eens een hogere BPM kijken. Welkom in NL

Edit: Precies, wat @jongetje zegt
 
Bovenaan Onderaan