Velgen van 17 of 18 inch: het verschil

Dag iedereen, ik overweeg om voor een Octavia Combi IV te kiezen als mijn volgende firmawagen. Mijn huidige gefacelifte III staat op velgen van 16 inch, maar de IV vind ik (veel) mooier op grotere wielen. De vraag is: wordt het 17 of 18 inch? Los van het uiterlijk - de aangeboden 18 inchvelgen vind ik allemaal mooier - zijn twee vragen voor mij van tel: (1) is er een (merkbaar) verschil in comfort? (2) Hoe gemakkelijk raken ze beschadigd door stoepranden? Omdat ik geen garage heb en in de stad woon (waar ik dus altijd naast de stoep parkeer), is dat voor mij wel een aandachtspunt.

Bedankt voor jullie feedback!
 

fanSkoda-VW

Donateur
Op mijn Scala heb ik inderdaad voor standaard wielen gekozen. Ik ben meer een comfort- rijder dan een Speedy Gonzales. Bij mijn vorige Skoda merkte ik het -voor mij nadelige- verschil met grote velgen, stoteriger en minder veer comfort.

Maar na enige tijd was ik er wel aan gewend, dat wel. Maar toch ben ik nu niet voor fraai maar voor comfort gegaan.

Grtsss
 
Dus jij hebt nu 16 inch? Of 17 inch? Dank je! Ben zelf ook meer een comfortrijder, maar de 16 inchvelgen van de Octavia IV kunnen me niet bekoren...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
Stoeprandschade moet je geluk met hebben, ik heb kantelbare spiegels en met de camera's van tegenwoordig raak je die rand zo snel niet meer lijkt me, maar als je zoals ik een tegenligger hebt gehad die geen mm toegaf.. kan je ook al prijs hebben. En dan geld hoe groter de velg hoe groter het hartzeer ;)

Heb zelf op 16, 17, 18 en nu 19 gereden, 16 is gewoon heel comfortabel, voel je amper wat van de weg en oneffenheden, 17 is nog steeds comfortgericht, maar vanaf 18 word het opmerkelijk harder, 19 is bij fout gebruik kneiterhard, en met fout gebruik bedoel ik te snel over drempels gaan, of zo'n opstaand randje te vlot pakken, dan knalt het onderin gewoon doordat je veel minder dempend rubber rond je wielen hebt zitten. Mijn oude Peus op 17 was heel comfortabel, de huidige C4 op 16 idem, maar de heugelijke dag dat ik mijn Skoda mocht gaan ophalen was toch effe wennen met die toenmalige 18inch wielen eronder, toen ik de eerste keer mijn eigen straat die ik altijd gewend was vlot binnen te rijden binnenreed knalde die 18'rs keihard. Maar nu ligt mijn Superb op 19 en ben er al aan gewend, maar je moet je rijstijl fel aanpassen.

Ohja mijne is verlaagd met 3cm, dat doet er voor zulke korte obstakels ook geen deugd aan. Maar dat overweeg jij niet denk ik aan de tekst af te leiden.
 

JeSko

Forumguru
Overigens vind ik 16-17 niet mooi op zo'n grote auto's als de Octi en Superb, ik vind 18 het minimum, dat staat gewoon zoveel knapper :)
 

Tukkerdad

Actief lid
Heb zelf 17 inch, voor mij prettigste combi tussen comfort en uitstraling. 18 v9nd ik naar verhouding iets te hard, maar kan ook perceptie zijn.
 

CDK

Forumguru
Op een Octavia zal 18” nog steeds comfortabel zijn. Gaat ook mooier staan dan 17” Alleen moet je wel goed kunnen inparkeren. Ben je iemand die graag vooruit het vak in rijdt en zo nu en dan langs de stoeprand schraapt? Dan zeker geen 18” nemen, want dan zijn je velgen waarschijnlijk binnen 1 dag al beschadigd.
 

MRNX

Forumguru
Ik heb heel bewust gekozen voor een grotere maat en uitgekomen bij de 18 inch perseus. Ik ben er zeker van dat dit op een zacht geveerde auto als een O4 prima zal zijn! Bovendien vind ik de octavia ook pas mooi staan op 18 en 19 inch.
 

Shift By Wire

Senior Member
Ik heb hem nog (lang) niet, maar heb ook even getwijfeld tussen de Pulsar Aero (17”) en de Perseus (18”). Uiteindelijk zijn het de Pulsar Aero’s geworden om diverse redenen. Één ervan is inderdaad de schadegevoeligheid bij zijdelings inparkeren langs een stoeprand. Ik kan dat wel redelijk goed, maar je hebt toch verdomd snel prijs... Een andere reden is omdat ik het dynamic pack heb gekozen waarbij de auto een sportophanging heeft en 15 mm lager is dan standaard. Verder vind ik de Pulsar Aero ook gewoon mooi en vind ze met dat zwart erin goed passen bij de zwarte accenten van het dynamic pack (zwarte raamomlijsting ipv chroom, zwarte grilleomlijsting ipv chroom, zwarte spiegelbehuizingen en zwarte strip op de kofferrand). Tot slot waren de 18 inchers ook nog eens een 600€ duurder die ik dan nog aan een extra optie besteed heb. Het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak
 

fanSkoda-VW

Donateur
Nog even wat betreft schade aan de velgen.
Ik ben dus een voorzichtige rijder, maar toch ooit omdat ik klem gezet was kon ik niet anders dan over de stoep wegkomen. Aiiiiiiiiiiii, idd de velg beschadigd.
En ik laat ook wel eens ;) mijn dochter de auto meenemen. Die rijdt als ex-carjockey van vaak zeer dure auto's (o.a. van de topvoetballers) gewoon goed, ook met parkeren. Mar ook haar kan het gebeuren.
Alles bij elkaar ben ik nu ook zeker blij met de gewone banden. Beschadigen is bijna (!) onmogelijk.

Maar ik zag in Amsterdam verhoogde rijbaanmarkeringen, alsof een trottoirband zo op het asfalt gelegd is, dus 5 cm hoger. Dan ben ik blij met mijn dikke bandjes, en moet ik alsnog uitkijken.
En in Venlo op krappe rotondes moet je écht wel sturen om bij het afrijden van de rotonde geen 'dwangverhoging' te raken die er zijn neergelegd om je nog meer af te remmen i.v.m. mogelijke fietsers en voetgangers.
En van de week vielen mij op veel plekken gaten in het asfalt op, ondank de vering toch een redelijke boink te horen. Corona-asfalt?

grtsss
 

kwillems

Donateur
Blij dat ik dit topic gelezen heb. Ik ben op zoek naar een nieuwe Octavia en heb op mijn shortlist onder andere een exemplaar met 18 inch velgen. Van verminderd comfort ten opzichte van 16 inch velgen was ik op de hoogte. Het aspect 'schade door stoeprandjes' was echter nog niet tot me doorgedrongen.

Die met 18 inch velgen gaat weer van mijn shortlist af.
 
Bovenaan Onderaan