Velgen: ET50 of ET42?

Frank

Forumguru
Hallo,

Onder mijn O3 heb ik nu 17in Terons, en wil naar 16in voor de winter, vooral om de mogelijkheid te hebben om sneeuwkettingen te kunnen dragen.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Autec Arctic Plus (in graphite). Die zijn leverbaar in zowel ET50 als ET42.
De 50 leunt het best aan bij wat er nu op zit, maar de ET42 gaat misschien iets makkelijker kettingen nemen?

Welk neem ik best? Wat is jullie advies?
 

Frank

Forumguru
Velgendealer raadt et50 aan "omdat het meer aanleunt bij de originele velgen". Hoever mag je afwijken van je origineel?
 

CDK

Forumguru
5mm zonder probleem volgens de geleerden, maar 10 durf ik ook wel aan voor een auto die niet aan dragraces mee doet hoor!
 

CDK

Forumguru
Nee hoor, zijn hele mm, wat zit er origineel onder? ET47 als het goed is, dan is ET42 prima. :jaja:
 

Frank

Forumguru
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik dacht altijd 50. Waar kan ik dat vinden?
 

Kiekerjan

Forumguru
Hoe lager de ET waarde, hoe verder de velgen naar buiten komen toch?

Dan lijkt me een ET50 de beste optie voor als je sneeuwkettingen wilt leggen..

Please correct me if I'm wrong
 

Frank

Forumguru
Net niet: kettingen hebben plaats nodig: tussen bovenkant velg en chassis, maar ook achter de band, tussen band en binnenkant chassis. Als de velgen meer naar buiten staan (maar even breed zijn), zit er dus meer "lucht" tussen band en chassis. Is mijn redenering?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
de ET is 47, de velg uit je link is ET49, dus altijd kijken naar de ET van je auto, de velgen die Skoda zelf aanbiedt zullen nooit meer dan 5 mm afwijken, zoals bij de velgen uit je link (2mm)
 

Frank

Forumguru
Ah de auto zelf heeft (zonder velg) ook een ET? Nu wordt het helemaal complex... Dus de "natuurlijke" ET van de auto is 47 (waar vind ik dat trouwens? Boekje?), de zomervelg is 49 (wat dus "iets naar binnen" is).
 

MeneerB

Forumguru
Dit onderwerp is vaker de revue gepasseerd:
Wat betreft de website Welke steek.nl: Die zit vol fouten zoals vele andere dergelijke websites.
zie http://www.skodaforum.nl/forum/i/vraag-velgen.23834

Zie bijlage voor de complete vrijgegeven lijst.

Persoonlijk zou ik heel dicht bij de fabriekswaarden blijven. Een te afwijkende ET waarde geeft gewoon een niet normale belasting van de wiellagers en wielophanging. Op de lange duur kan dit gevolgen hebben.
 

Bijlagen

  • TüV Velgen lijst v2.jpg
    TüV Velgen lijst v2.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 48
Bovenaan Onderaan