Velgen berekening van ET waarde

Edwinz

Forumguru
https://klus-auto.nl/tuning/et-steekmaat-naafdiameter/
Bredere velgen ET waarde berekenen (correctie titel: om de buitenste afstanden van de band/velg gelijk te houden).
Stel je hebt een velg van 7.5J, voor het gemak houden we aan dat dit 19cm breed is. Als je nu een 8J velg wil monteren dan heb je een velg die 1.27 cm breder is. Dit betekend dat je velg met dezelfde et waarde 0.635cm meer naar binnen en 0.635 meer naar buiten uitsteekt (want hij is in totaal 1.27cm breed).

Als je je wiel nu aan de binnenkant van je auto dezelfde afstand wil geven (bijvoorbeeld omdat je wiel of band anders aanloopt) zul je dus 0,635cm (6.35mm) bovenop je huidige et waarde moeten tellen. Als je een et waarde van -45 had wordt dit nu dus -38.65. Voor het gemak -39.

Voor dit voorbeeld ga je dus op zoek naar een velg die 8j breed is en een ET van -39 heeft. je velg en wiel zullen dan in totaal 1.27 (12,7mm) verder uitsteken dan je 7,5j set. De velg en het wiel zullen niet aanlopen omdat de achterkant even ver van de auto zit.
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Extra linkje met formule.
https://www.oponeo.nl/blog/et-en-velgbreedte

Voorbeeld mijn Skoda Superb:

et-felgi-rownanie-tlumaczenie-004762.jpg


(((8-7,5)*25)/2)+37 = 43,25.

Dus als ik naar 8J zou gaan zou ik dus aan ET43 moeten denken.



CORRECT ME IF I'M WRONG.
 

Edwinz

Forumguru
Om de spoorbreedte gelijk te houden (midden velg).
Ik neem aan dat dan in deze berekening van 0,5J breder, dat de velg aan beide zeide 0,25J meer uitsteekt?

Snap 'm nog niet helemaal, maar komt wel:sterretjes:

In geval van een Positieve ET:
Als ik de ET hetzelfde zou laten bij een bredere velg, begrijp ik dat de velg dus meer naar binnen zal vallen.

Als ik de ET bij een brede velg verhoog dan zal de spoorbreedte hetzelfde blijven, echter beide zeide zal de velg wat meer gaan uitsteken:
offset-comparison-6-and-9-inch-wheel.jpg
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Spoorbreedte is toch via het midden van de velg gemeten?

Moet dan bij een brede velg de ET dan niet verhoogd worden om deze hetzelfde te houden?
 

hemi24

Forumguru
ET is toch ook ten opzichte van midden velg...
Dus met bredere velg zal bij gelijkblijvende ET waarde de spoorbreedte niet veranderen!

Je moet kijken waar de beperkingen zitten i.v.m. aanlopen:
  • binnenkant bij de ophanging
  • buitenkant bij de wielkasten
  • rondom bij insturen
  • rondom bij inveren
 

Edwinz

Forumguru
Goedemorgen..
Zal zo eens m'n tweede bak koffie nemen..

Dus bij dezelfde ET waarde zal de spoorbreedte hetzelfde blijven, echter zal de velg 0,25J beide zeide meer uitsteken.

Bij een hogere ET waarde zullen de banden meer naar binnen staan maar dan zullen de uiterste punten dezelfde afstand behouden.

zoiets?
20210221_083252_compress52.jpg

Qua ruimte in de wielkasten zit het wel goed. Ik zou dus eigenlijk moeten zien bij het gelijkhouden van de ET of de velg nog 0,25 inch/0.635 cm meer naar buiten kan komen t.o.v. mn wielkast(randen).

Bij het passen van de ET45 velgen had ik achter de velg/band nog genoeg ruimte tussen de vering. Echter geen correct beeld omdat de naafdia niet overeenkwam en de auto daardoor niet heb laten zakken.

Aangezien ik lagers niet wil beschadigen doordat er een andere druk ontstaat denk ik dat het verstandig is de spoorbreedte hetzelfde te houden. Indien de velg/band 0,25J verder kan uitsteken natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Men heeft het altijd over zoveel J breed, de website van je link doet daar ook vrolijk aan mee, echter de letter J heeft niks met de afmetingen te maken maar staat voor de vorm van de velgrand. Een Inch is trouwens 25,4 mm niet 27,0mm
 

Edwinz

Forumguru
Dus het is eigenlijk:

18 inch dia en 8 inch breed met een Jvorm velgrand.

dus formule moet zijn: (((8-7,5)*25,4)/2)+37 = 43,35 (Om de afstand buitenzijde band/velg hetzelfde te houden).
 
Bovenaan Onderaan