Velgen 7,5breedt 17inch welke et waarde

brierske

Nieuw lid
Hallo
Ik heb een vraagje over welke et waarde ik zou moeten hebben.
Ik heb een setje op oog en dat is met de volgende maten 5x112 7,5 17"
Die velgen hebben et waarde 42... is dit ok??

Heb gehoord bij 7j breedt dat et 49 of 47 zijn.
Maar deze set is 7.5j breed en et 42.


Kan er iemand mij uitleggen waar ik dit kan weten zodat ik zeker de juiste set koop
Ik heb een goede prijs van banden en heb daarmee de banden al gekocht.
225 45 17 94w.

Bedant

Mvg steven
 

CDK

Forumguru
Je zal eerst zelf moeten achterhalen wat de ET / J van jouw auto / velgen is. Een ET van + 5 of - 5 is nooit een probleem (als je geen sneeuwkettingen monteert tenminste) Bij normaal gebruik zonder extreme belasting is vaak ook meer afwijking mogelijk.
Hier onder een handige tool om te zien wat er gebeurt bij aanpassingen aan J en ET, je kan dan zien hoeveel meer / minder het wiel naar binnen / buiten komt.

https://www.megaflix.nl/test/test2.html
 

brierske

Nieuw lid
mijn et waarde is oftewel et43 in 15inch en 16inch et46 en 17inch et49.
online zeggen et waarde 47

pfff kan er allemaal ni aan uit.
dus die et 42 van die set dat ik zien zitten is oftewel goed oftewel te laag invergelijking met die origenele velg met 51et
 

Spierings

Forumguru
Je mag ook een en iets bredere velg, alleen moet je daar de bijpassende et waarde bij hebben.

Bij een te lage et waarde komt het wiel te ver naar buiten..

7j is et49 en 7.5j is et 51. Die et 42 velgen komen dus 9mm verder naar buiten ten opzichte van origineel.
 

brierske

Nieuw lid
op mijn gelijkvormigheids attest staat 7j 17 en 7.5j 18
dus denk ik wel dat ik dezelfde et waar mag hebben van de 18inch

maar gewoon een vraagje is de officiele et waarde 47 en wordt er vanaf dat getal gerekend
 

brierske

Nieuw lid
Omdat er geruchten zijn op keuring rotselaar dat ze afkeuren bij verkeerde et waarden vanwege een tuningrapport
 

hemi24

Forumguru
ET waarde is afhankelijk van velgmaat / -breedte, dus er is niet echt een standaard waarde...
 

Joske

Forumguru
Op pagina 4 van je gelijkvormigheidsattest (puntje 52 dacht ik) staan alle toegestane band/velg combinaties. Elke andere combinatie die hier niet bij vermeld staat kan een afkeur betekenen bij keuring. Of je dat risico wil nemen is natuurlijk iets dat je voor jezelf moet uitmaken... OF je moet natuurlijk naar de keuring gaan met je huidige set..... (fabrieksaf)
 

brierske

Nieuw lid
Ja dat heb ik eens bezien
Banden 225 45 17 91h
Velgen 7j 17

Maar 225 past eigenlijk meer op 7,5j dus is weer zo beetje raar
 

Luke

Forumguru
Hallo, ik heb dit draadje opgevist omdat ik binnen dit en een jaar een nieuwe Octavia wil kopen en daaraan een eigen setje velgen wil toevoegen. Mijn oog was gevallen op de BBS SR-velgen in mat grijze kleur (ik vrees dat anthraciet nniet beschikbaar is, maar dat zou dus wel de voorkeur wegdragen...)

Wat vinden jullie ervan? Ik vermoed dat ik de volgende afmetingen zal nemen;
7,5x17
ET45
5x112 vijzen
225/45 banden.

http://konfigurator.bbs.com/article...3D/resetFilter/true/PKWIDCode/P00034130091139

Ik had eerst de 7,5x17 ET35 op het oog, maar een verkoper bij Skoda raadde me dat af omdat dat niet mooi zou ogen. Ook hiervoor graag jullie reactie?

met vriendelijke groeten,

Luk
 

Bijlagen

  • BBS.jpg
    BBS.jpg
    168,5 KB · Weergaven: 25

B.Stuurder

Forumguru
Hallo, ik heb dit draadje opgevist omdat ik binnen dit en een jaar een nieuwe Octavia wil kopen en daaraan een eigen setje velgen wil toevoegen. Mijn oog was gevallen op de BBS SR-velgen in mat grijze kleur (ik vrees dat anthraciet nniet beschikbaar is, maar dat zou dus wel de voorkeur wegdragen...)

Wat vinden jullie ervan? Ik vermoed dat ik de volgende afmetingen zal nemen;
7,5x17
ET45
5x112 vijzen
225/45 banden.

http://konfigurator.bbs.com/article...3D/resetFilter/true/PKWIDCode/P00034130091139

Ik had eerst de 7,5x17 ET35 op het oog, maar een verkoper bij Skoda raadde me dat af omdat dat niet mooi zou ogen. Ook hiervoor graag jullie reactie?

met vriendelijke groeten,

Luk

Ten opzichte van standaard 17"op Skoda (ET51)

ET 35:
De rand van de nieuwe band zal 16mm verder weg zijn van de binnenkant van de wielkast en de schokdempers en veren, en 16mm verder naar buiten richting de buitenkant van de wielkast.

ET45:
De rand van de nieuwe band zal 6mm verder weg zijn van de binnenkant van de wielkast en de schokdempers en veren, en 6mm verder naar buiten richting de buitenkant van de wielkast.

Geen idee of dat mooi is.
Ik krijg zelf 19" BBS SV met 235x35, ten opzichte van de 19" Skoda Extreme 225x35:

ET47:
De rand van de nieuwe band zal 1mm dichter bij de binnenkant van de wielkast en de schokdempers en veren zijn, en 9mm verder naar buiten richting de buitenkant van de wielkast.

ET38 is er ook, maar kan niet zonder aanpassingen:
De rand van de nieuwe band zal 8mm verder weg zijn van de binnenkant van de wielkast en de schokdempers en veren, en 18mm verder naar buiten richting de buitenkant van de wielkast.

En hoe het uiteindelijk staat als het past is afhankelijk van smaak. Op basis van de cijfers staat de ET35 wel erg ver weg van de schokdempers en als de ET45 nog te veer naar binnen valt kun je altijd spacers monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luke

B.Stuurder

Forumguru
Houdt er overigens rekeninig mee dat de Octavia standaard niet zo laag staat. Zeker met 17" zijn de wielkasten erg groot ten opzichte van de velg zonder verlaging. Overigens ook weer smaakgevoelig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luke

Luke

Forumguru
Hallo B.Stuurder, dank voor je input.
Ik heb tijdens mijn laatste onderhoud met de Octavia Combi van een verkoper kunnen testrijden, deze had het gewone chassis (dus geen verlaagde greenline zoals ik nu heb) en 18" velgen.
Ik vreesde het ergste wat betreft veercomfort maar al snel was duidelijk dat het tegenovergestelde waar is: de auto reed véél fijner dan mijn huidige. Misschien heeft dat ook te maken met de andere achtervering? De huidige Octavia heeft de goedkopere oplossing, misschien had de testwagen met de 1.4tsi 150PK de iets ingenieuzere maar duurdere vering achteraan..?
Alleszins, ik wil geen verlaging meer. Dat tast me te zeer het rijcomfort aan. Toch zoals het standaard door Skoda wordt gedaan ;)

Zodus lijkt me het gewone chassis in combinatie met 17" mij zeker safe, vermits ik de combo gewone chassis+18" al fijn vond.

Ik weet dat het niet echt representatief is maar de foto's die ik hierboven heb bijgevoegd zijn van de BBS-configurator zonder de optie verlaging. De tweede foto komt van de configurator van de Skodasite zelf. Dus tenzij ze daar al verlaging hebben toegepast, denk ik dat het uitzicht van de wagen wel oké is...

Eigenlijk zou ik forummers moeten vinden die ook 17" hebben laten installeren zonder verlaging! Dan kon ik direct zien of de Octavia te hoog op zijn pootjes staat of niet. :-)

groetjes
 
Bovenaan Onderaan